Wat is wijsheid? Graag jullie mening...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lame

Wat is wijsheid? Graag jullie mening...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 11:25

Lame heb ik vanaf zaterdag niet meer kunnen rijden.. Tijdgebrek en daarna omdat de buitenbak bevroren was..

Nu heb ik vanavond les (binnenbak rijvereniging) en ik zit te twijfelen of ik wel zou gaan..

Normaal als ik Lame twee dagen niet rijd, dan longeer ik haar eerst en dat heeft ze ook echt nodig. Vanavond in de binnenbak kan ik dan niet doen ivm te veel ruiters, thuis kan ook niet omdat de bak bevroren is..

Maar als ik er vanavond meteen op ga zitten, lig ik er waarschijnlijk binnen twee seconden weer vanaf. Dan ben ik het hele uur met haar aan het vechten.. aan de andere kant.. als ik de rest van de week niet kan rijden omdat de bak bevroren is, dan kan ik beter nu vanavond wel gaan rijden...

Wat denken jullie?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:29

Ik zit met hetzelfde probleem ongeveer.
Zondag maar heel licht gereden i.v.m. modderbak, gister maar 5 minuten gestapt in de wei maar dat ging echt niet, en vanavond dressuurles op de rijvereniging, waar ze normaal al vrij explosief is en lastig.
Maar ik heb besloten toch te gaan, ik zie wel of het rijden wat wordt of niet.

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:36

Misschien kun je ergens anders individueel rijden waar je wel eerst even kunt longeren? Ik huur 's winters nogal eens een binnenbak als onze buitenbak niet te rijden is. Vechten met je paard lijkt me geen oplossing, maar het is wel belangrijk om lekker in beweging te blijven.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:37

Lame schreef:

Maar als ik er vanavond meteen op ga zitten, lig ik er waarschijnlijk binnen twee seconden weer vanaf. Dan ben ik het hele uur met haar aan het vechten.. aan de andere kant.. als ik de rest van de week niet kan rijden omdat de bak bevroren is, dan kan ik beter nu vanavond wel gaan rijden...

Wat denken jullie?

Tja, als het vechten wordt dan rijd je niet lekker en heeft het paard er ook niets aan. Of je ligt er zo naast met kans op blessures en ben je nog verder van huis. Ik zou het niet doen, maar dat komt omdat ik zelf ook al een aantal maal van mijn paard gestuiterd ben. Een ander denkt er misschien weer makkelijker over.
Probeer wel je paard op een andere manier beweging te geven.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 11:39

Ja, gelijk heb je..Normaal huur ik ook een binnenbak. Maar ik ben zelf met mijn E-rijbewijs bezig (examen is al aangevraagd) en mag dus zelf nog niet rijden.. En mijn buurman die mij normaal rijdt naar les of zo iets dergelijks, is vandaag jarig, dus die kan ik ook niet vragen..... Irri he!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:01

Gewoon gaan rijden. Op een gegeven moment raken paarden er ook wel aan gewend dat ze eerst gelongeerd worden. Je kunt hem er beter aan laten wennen dat hij moet luisteren als je erop stapt, ook zonder eerst gelongeerd te zijn. Zo snel zul je er toch niet afvallen?
Mijn paard is vorige week ook niet gereden. Toen ik er zaterdag dan toch op kroop (gewoon buiten) zat er alleen een uitgestrekte draf op. En hij was opeens heel erg 'bang' voor wat opstakels die er al jaren staan. Hij maakte nog wat Hogeschool sprongen, en uiteindelijk heb ik hem maar gewoon in de galop gezet, zodat hij zijn energie kwijt kon. Na een kwartiertje galopperen kon hij zich ontspannen. Ik zat gewoon op een dressuurzadel maar ben er toch niet afgevallen.
Dus... gewoon gaan rijden, en zorgen dat hij in het begin een beetje zijn energie kwijtkan, MET jou op zijn rug.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 12:43

Scum schreef:
Gewoon gaan rijden. Op een gegeven moment raken paarden er ook wel aan gewend dat ze eerst gelongeerd worden. Je kunt hem er beter aan laten wennen dat hij moet luisteren als je erop stapt, ook zonder eerst gelongeerd te zijn. Zo snel zul je er toch niet afvallen?
Mijn paard is vorige week ook niet gereden. Toen ik er zaterdag dan toch op kroop (gewoon buiten) zat er alleen een uitgestrekte draf op. En hij was opeens heel erg 'bang' voor wat opstakels die er al jaren staan. Hij maakte nog wat Hogeschool sprongen, en uiteindelijk heb ik hem maar gewoon in de galop gezet, zodat hij zijn energie kwijt kon. Na een kwartiertje galopperen kon hij zich ontspannen. Ik zat gewoon op een dressuurzadel maar ben er toch niet afgevallen.
Dus... gewoon gaan rijden, en zorgen dat hij in het begin een beetje zijn energie kwijtkan, MET jou op zijn rug.

Ja... waarschijnlijk is dat ook het beste.. Ik ga het denk ik gewoon proberen..

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:36

succes meid Lachen ik zou ook gewoon gaan

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 13:39

Nou ik heb mijn vervoer voor elkaar voor vanavond... dus we gaan gewoon!

Als ik morgen niet heb laten weten hoe het is gegaan....dan lig ik in het ziekenhuis.....ooooo.....hahahaha...! Afkloppen.... Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:28

Leef je nog? Tong uitsteken

Hoe is het gegaan?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:37

Sannah schreef:
Tja, als het vechten wordt dan rijd je niet lekker en heeft het paard er ook niets aan.

Altijd nog beter dan nog een week niet rijden. Dan wordt het nog werger.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 08:57

Ik leef nog.... Haha! Haha! Haha!

Uiteraard waren alle paarden gisteravond superfris en we hadden al een weddenschap afgesloten wie er als eerste af zou vallen... haha

Heb twee rondjes gestapt en ben toen meteen gaan draven. Het dressuurgedeelte ging niet geweldig, ze zat vast op links en was ook niet van plan los te laten.. Maar dat weet ik als ik een paar dagen niet gereden heb..dus me er niet te druk om gemaakt.. Galop ging met de nodige bokkensprongen, maar ik zat nog steeds, dus geen reden tot zorg..

Het springen had Iris wel zin in.. Haha! Ze ontglipte me eigenlijk op het eerste iniminikruisje en nam de sprong veel te vroeg en alsof het sprongetje op 2.20 stond en dan als je neerkomt meteen een paar bokken er achter aan.. maar... ik bleef weer zitten en ik had bedacht dat me dat geen tweede keer zou overkomen.. Tong uitsteken

Dus weer richting kruisje.. zitten,wachten, zitten,wachten en we kwamen keurig uit.. Mevrouw deed haar hoofd al richting de grond om weer een paar bokken er achter aan te gooien.. Boos! Toen heb ik m'n handen naar voren gegooid en een por met mijn benen erachteraan gegeven met het gevolg dat ze schrok en het bokken vergat... *LOL* Jheeeeee. *LOL* .. weer een nieuwe truc...

Daarna ging het wel beter, ze was nog wat over enthousiast, dus onze afstanden wilden niet altijd even goed kloppen, maar voor de rest deed ze het super.. Lachen

Conclusie: ben blij dat ik ben geweest...! OK dan!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:26

Oo gelukkig. Als je er af gevallen was moest je tracteren. Hmmmmmmmm Bossebollen.

Goed dat het zo goed is gegaan.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:36

Misschien kun je de volgende keer een stuk met haar gaan wandelen. Scheelt toch weer een beetje. Ik weet niet hoe het met jou conditie zit, maar als je aan de hand een stuk kunt draven...