Overeenkomst meerdere eigenaren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dame

Overeenkomst meerdere eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 11:21

Hoi,

Ik heb mijn paard samen met een vriendin aangeschaft. We deelden al een paar jaar hetzelfde paard en zagen veel voordelen, vandaar onze keuze. Om eventuele misverstanden in de toekomst te voorkomen willen we een overeenkomst samenstellen waarin we afspreken hoe we omgaan met bepaalde situaties, zoals bijvoorbeeld ziekte van Ricardo of de wens van een van ons om hem te verkopen.

Daarom ben ik op zoek naar tips of een format voor een overeenkomst bij een gedeeld eigenaarsschap van een paard. Wie heeft hier ervaring mee?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:52

sowieso alle kosten delen.. dagen afspreken wie wanneer rijdt, uitmest, voert etc.
en wat er gebeurt als er bijv. iemand gaat verhuizen of het paard niet meer wil.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:20

afspreken om een rekening te openen,waar jullie beiden geld op storten,t.b.v. ziektekosten!
stel dat één van jullie door geldgebrek een bepaalde behandeling niet wil of kan betalen!?

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:22

en wat als jullie ruzie krijgen om iets, zoiets kan altijd gebeuren

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 12:25

We hebben inderdaad een gezamenlijke rekening geopend. We storten hier maandelijks een vast bedrag op en vanaf deze rekening betalen we alles. Dus, de stalhuur, hoefsmit, DA, alle benodigdheden, tandarts e.d. We hebben een vaste verdeling van de dagen in de week en in onderling overleg wijken we ervan af. Dit zijn idd de eenvoudige zaken die samen zo oplost.

Ik wil graag ook afspreken wat we doen als een van ons het paard kwijt wil/moet. M.i. moet de ander dan eerst aanspraak kunnen maken en de ander uitkopen. Maar tegen welke prijs? Tegen de prijs die we nu voor hem hebben betaald of tegen de 'dagwaarde' (rotterm voor een paard). Dat soort dingen. Wie heeft advies?

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 12:28

We kennen elkaar nu door en door en hebben dit al een paar jaar naar ieders tevredenheid gedaan. We hebben gelukkig bijna altijd dezelfde opvattingen en kunnen overal over praten. We zijn beide geen 'stijfkoppen' en onze vriendschap is ons heel veel waard. Ruzie krijgen kan gebeuren ja. Natuurlijk kun je niet alles uitsluiten, maar dat is een risico waar we bewust voor kiezen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:26

Ik moet zeggen., Olympia leasde ik samen met mn beste vriendin.. Voordat we deze stap gingen wagen hebben we eerst rond een tafel gezeten wat ieder er van zou verwachten en binnen 10 min waren we het helemaal met elkaar eens(Toen waren we noig geen eens de dikste vriendinnen..Gingen bijna nooit met elkaar om..) We hebben duidelijke afspraken gemaakt over het rijden wie welke dagen deed, en de kosten, en dat als iemand een keertje niet kon dat we een dagje zouden ruilen.. Dit is al die 9 maanden erg goed gegaan.. En door Olympia zijn wij de beste vriendinnen geworden

Veel succes ermee

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:34

Wat betreft verkoop. Wij hebben vroeger wel paarden met mensen samen gehad vanwege de handel.
We hadden dan de afspraak dat als iemand wilde verkopen de ander recht op eerste koop had dus die kon de andere helft het paard dan voor de prijs kopen die ervoor geboden werd of het hele paard werd verkocht.

Maar in jullie situatie is het wel iets anders natuurlijk. Misschien een goede taxateur zoeken en in een contract zetten dat hij in geval van verkoop de waarde bepaalt.

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 13:40

Dat is een goed idee. Heb je vervolgens nog tips om aan een goede taxateur te komen. En wat zijn hier de kosten ongeveer voor?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:20

Daar was ik al bang voor dat je dat zou vragen. Haha!
Misschien even een nieuw topic openen met die vraag?

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 11:19

Dat zal ik zeker doen. Bedankt!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:21

Ik zou voor zo'n overeenkomst even iemand in de hand nemen die er verstand van heeft, want samen een paard delen lijkt leuk, maar het kan erg uit de hand lopen.

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 11:24

Tulandro schreef:
Ik zou voor zo'n overeenkomst even iemand in de hand nemen die er verstand van heeft, want samen een paard delen lijkt leuk, maar het kan erg uit de hand lopen.

Precies. Het is ook heel leuk, maar we willen allebei problemen voorkomen. Vandaar ook mijn verzoek om tips.

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:30

ik heb ook een pony samen met 'n vriendin, eigenlijk hebben we geen afspraken gemaakt... en zien we wel hoe het loopt.

we bekijken per keer wie, wat hoe het het beste uitkomt, gaat prima.. maar we zijn wel allebei vrij makkelijk!!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:31

ik vind het een hele mooie oplossing zo!
ik wens jullie vee lplezier met jullie paardje!

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 14:04

Hoi,

Ik heb inmiddels zelf een zeer complete overeenkomst in elkaar gezet. Heb jij hier ook interesse in? Stuur me dan een PB'tje.

Groetjes!