Schimmel is geen schimmel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Schimmel is geen schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 21:26

Zoals jullie misschien weten, heeft mijn paard al een half jaar schimmel. Maar nu komt het: de DA belde net om te vertellen dat de haren meer dan twee weken op kweek hebben gestaan en er is dus NIKS gegroeid. Helemaal NIKS! Dus hij staat ook voor een compleet raadsel. Ik heb hem een half uur aan de telefoon gehad en hij zei ook dat ik er in principe gewoon niks aan kon doen. Ik stelde voor een allergietest bij Dancer af te nemen, maar die bestonden dus niet voor paarden.Bloedtest had ook geen zin omdat hij nu al wist dat er toch niks uit kwam wat ik kon gebruiken. Er zouden een heleboel dingen uitkomen, maar niet hetgeen wat ik nodig heb.
Het fijnste van allemaal vind ik wel dat hetgeen dat Dancer dus heeft, absoluut niet besmettelijk is. Dus ik ga zo de manege bellen om te zeggen dat ik mooi weer kom rijden (als het mag ).

Nu vraag ik me af, heeft iemand enig idee wat het dan wel zou kunnen zijn?

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:32

Er staat bij ons een paard op stal die een soort van huidziekte heeft dat ook erg op schimmel lijkt. Allemaal ronde kale plekjes. Hij heeft er verder geen last van en het is niet besmettelijk maar ziet er wel een beetje raar uit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:33

bij ons op school hadden ze een bacteriele infectie....

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:06

Ik heb ook zoiets gehad met mijn paard, het leek heel erg op schimmel. Allemaal rare ronde kale plekjes.
De DA wist ook niet wat het was, waarschijnlijk iets van mijten.
Ik heb toen sebacil gekregen.
Na 1x wassen werd het al beter en begonnen op de kale plekjes weer wat haartjes te komen. 3 dagen erna weer wassen en toen nog een 3e keer gedaan voor de zekerheid en het was helemaal weg.
Dus vraag aan je DA sebacil, een shampoo, en kijk eens hoe dat dan gaat.
Succes.

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:13

wij hebben 2 paarden op stal met ook zoon dergelijk probleem...ze staan op mot en ze mogen niet alle soorten voer hebben....soms hebben ze last van jeuk maar ze zijn gewoon te bereiden (soms zonder zadel dat jeukt minder)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:35

dermatophylose ?
vraag je DA er eens naar.
Is een bacteriele infectie

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:52

Ik ken dit. Mijn paard heeft ook een hele rare vacht. DA wist niet wat het was. Hij raade mij maar aan om met die schimmeldodende shampoo te wassen. Terwijl ik overtuigd ben dat het geen schimmel is. Hij heeft een paar plekjes waar minder haar op zit. Geen korsten ofzo. En het veranderd niet. Het word niet meer maar ook niet minder. Mijn paard is verwaarloosd geweest dus misschien heeft het daar mee te maken. Ik heb hem nu een maand.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 06:34

Sarcoidose...
Een huidaandoening waarvan de afkomst en oorzaak onbekend zijn, Er is helaas niets aan te doen. Het is een vrij zeldzame aandoening. Niet dat je daar nou zo blij om kan zijn, als je pech hebt wordt het alleen maar erger.
In het meest positieve geval houdt je paard er een kaal been aan over zonder pijn.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:20

Volgens mij heb ik in een ander topic ook gereageerd van jou.
Ik zou er voor de zekerheid de ongedierte bestrijding bijhalen ivm kippenluis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:54

mischien is het rainrot had mijn oude pony ook..

Afbeelding

hier was zijn koppie vol met kale plekken op deze foto is al het lichte bruin nieuw haar dat waren allemaal kale plekken..

Rainrot is niet echt bekend bij de DA geloof ik.. Ik heb het elke dag gewassen met imaverol en ingesmeerd met betadine zalf... toen kreeg hij na enkele weken weer wat haar op de plekken..

Citaat:
Rainrot is een bacterie-infectie in de bovenste laag van de huid die vooral voorkomt op de rug van paarden die bij extreem nat weer veel buiten staan. Vaak ontstaat het bij paarden met een verminderde weerstand. Er vormen zich pijnlijke korstjes met pus en vuil die eraf vallen en kale plekjes achterlaten. Al het haar op de geïnfecteerde plekken zal op den duur uitvallen. De infectie kan ook op de onderbenen voorkomen. Een paard met Rainrot kunt u het beste in een schone droge stal zetten. Ontsmet het aangedane gebied dagelijks met een desinfecterende shampoo (goed afdrogen). Als dit te pijnlijk is, gebruik dan een product dat u kunt vernevelen. Raadpleeg bij erge pijn, aanhoudende klachten of uitbreiding van de infectie uw dierenarts. Een anti-biotica kuur kan dan nodig zijn. Een paard met Rainrot is overigens sterk gebaat bij extra anti-oxidanten, organisch zwavel en kruiden die de weerstand verhogen, zoals knoflook of appel azijn.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 11:23

Wat een tips wat een tips. Wat ik dan apart vind (zonder te zeiken hoor, want ik vind het heel fijn dat iedereen ideeen aandraagt) is dat een heleboel mensen meteen weten wat het zou kunnen zijn, terwijl de DA het niet weet.
Kippenluis kan het overigens niet zijn, ik weet hoe die eruit zien. Ik heb vaak genoeg van die luizen om mijn eigen armen en benen gehad, en dat zijn kleine beestjes. Dancer heeft geen beestjes, alleen kale plekken die jeuken. En alleen op zijn hoofd. Ik was het nu een paar keer per week met een zelfgemaakte, lichte zoutoplossing en dat helpt een beetje. Mijn geit heeft het ook maar die heeft het al 6 jaar. Volgens de DA kwam het daar misschien door en sinds de geit buiten staat, wordt het bij Dancer steeds minder. Hij heeft nu alleen boven zijn ogen nog een paar plekken. Ze zijn niet rond maar hebben gewoon een rare vorm en er zitten kleine korstjes op. Hij heeft er geen pijn aan, ik kan gewoon rijden, alleen een beetje jeuk heeft hij. Als het een bacteriele infectie was, weet ik zeker dat mijn DA het gezegd zou hebben. Ik ga alle ideeen die jullie geopperd hebben, vanavond op internet nalopen (zit nu op school). Harstikke bedankt allemaal!!!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:40

Majo schreef:
Als het een bacteriele infectie was, weet ik zeker dat mijn DA het gezegd zou hebben.

Maar het zou kunnen zijn dat ie niet aan die mogelijkheid dacht?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 15:23

Als hij dat dacht, zou hij het dan niet gezegd hebben? Geen idee hoor, omdat ik niet wist wat het was, heb ik het ook niet gevraagd Lachen

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:21

hoi Mayo, een da is ook maar een mens. ik heb een hele zieke pony gehad en de eerste dierenarts wist niet precies wat het was en heeft toen een verkeerde diagnose gesteld (hart en longkwaal, onduidelijk welke primair was). zij vertelde toen ook dat onderzoek niet nuttig was. het zou heel duur zijn en er zou niets uitkomen. vlak voor dat ik mijn pony in wilde laten slapen (hij was er toen echt heel slecht aan toe), heb ik er een tweede da bijgehaald, van de faculteit. die constateerde iets heel anders (hoefbevangenheid) en heeft daar medicijnen voor voorgeschreven. van een long of hartkwaal bleek geen sprake. hij is nu weer helemaal gezond. dus als ik nu een da hoor zeggen: onderzoek is toch niet nuttig etc. dan denk ik: haal er een andere da bij. die kijkt misschien verder en dan krijg je wel een antwoord.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:26

Waarom ik direct aan sarcoidose dacht zit zo: ik ken een paard waarbij het pasgeleden is vastgesteld dat deze het ook heeft. Onze DA vertelde me dat veel dierenartsen het fenomeen niet kennen. Juist omdat het zo zeldzaam is.
Omdat er in jouw geval al een hoop dingen zijn uitgesloten dacht ik dus meteen hieraan. Vandaar dat ik zo snel met een mening kwam.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 09:17

esther82 schreef:
Waarom ik direct aan sarcoidose dacht zit zo: ik ken een paard waarbij het pasgeleden is vastgesteld dat deze het ook heeft. Onze DA vertelde me dat veel dierenartsen het fenomeen niet kennen. Juist omdat het zo zeldzaam is.
Omdat er in jouw geval al een hoop dingen zijn uitgesloten dacht ik dus meteen hieraan. Vandaar dat ik zo snel met een mening kwam.

Das toch prima!! OK dan! Ik heb er nog nooit van gehoord, dus dan kan ik het gaan opzoeken en eens kijken of het op mijn paard van toepassing is OK dan! Meer ideeen!! Haha!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 09:27

Maar als de geit het ook heeft...... en het wordt minder als je de geit bij hem weg haalt...... dan zit daar toch duidelijk een verband Verward

Misschien eens een geitendokter raadplegen Verward Is overigens niet grappig bedoeld...... het komt ook wel eens voor dat mensen een huidaandoening hebben waar de huisarts niets mee kan....... maar de DA wel Tong uitsteken Ben ff vergeten van welk dier dat kwam (dacht koe of geit).

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 09:55

Een geitendokter? haha, kun jij misschien een voorbeeldmens noemen dan? Ik ken geen geitendokters Haha!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:02

Majo schreef:
Een geitendokter? haha, kun jij misschien een voorbeeldmens noemen dan? Ik ken geen geitendokters Haha!

Naja..... dat heet dan geen geiten dokter maar..... eehhh.... Landbouwhuisdierenarts Verward misschien

Wacht, ik kijk ff op de site van een kliniek hoe ze zo iemand noemen

Yep, de afdeling noemen ze Landbouwhuisdieren *LOL*

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 10:16

Adres adres!!! Haha!:D

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:21