Pony gaat HEEL moeilijk in trailer iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisha

Pony gaat HEEL moeilijk in trailer iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 22:59

in de zomervakantie ging ik op ponykamp en ik nam me pony mee. Ik wist niet hoe die op de trailer zou reageren. Hij is er echt bang voor eerst probeerde ik hem er gewoon in te leiden met een snoepje enzo maar dat werkte niet . Toen een longeerlijn erachter hengstenketting noem maar op niks werkte. Uiteindelijk hebben we de trailer voor een uitgang geplaatst zodat hij geen kant opkon en dat werkte ook niet . Toen kwam een instructrice van stal (Patty Zwang) en die heeft er hem uiteindelijk gewoon in moeten slaan want hij ging er voor geen mogelijkheid in . Ik vind dat niet echt een fijne manier en ik wil later wel vaker met de trailer weg en ik wil niet iedere keer zo'n drama , Dat is ook niet fijn voor mij en me paard . Heeft er iemand tips hoe ik mijn paard normaal in de trailer kan krijgen ?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:15

Hulp zoeken van iemand die weet hoe het moet zonder je paard in elkaar te slaan, dat is namelijk niet echt een optie.

Elisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 23:34

Ja dat doe ik nu ook, hulp zoeken.
Ik wil niet vervelend zijn hoor maare...
ik zeg ook al dat dat erin slaan dat ik dat ook niks vond.. dus aan jou reactie heb ik niet veel. Daarom plaats ik ook dit topic zodat mensen mij mischien tips kunnen geven

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:58

Geduld. Dus niet gaan laden als je ergens heen moet, maar er gewoon een dagje voor uittrekken zonder dat je weggaat. Pony voor de klep zetten en laten kijken tot ze kalm is (kan best een tijdje duren, maar je hebt toch niks anders te doen). Dan eens een voetje op de klep laten zetten (eventueel iemand echt het voetje erop laten zetten. Nooit trekken. maar ook niet accepteren dat z eachteruit gaat. Dan een tik met de zweep. Dat mag best bij het achteruit komen, meteen belonen als ze vooruit gaat of stil staat. Ze kan dan zelf nl het slaan voorkomen door gewoon niet achteruit te gaan. als ze met een of twee voorvoeten op de klep staat, iemand met een emmer voer (in de trailer) laten rammelen.
meestal stappen ze dan wel verder. Handje voer, klopje, even laten staan en er weer af , rondje lopen en weer laden. Dan langer laten staan, echt vastzetten, de stang erachter, klep dicht. Erbij blijven, gerusstellen. Dan weer uitladen en nog eens. in plaats van slaan om achteruit gaan te voorkomen, kun je ook twee mensen de armen in elkaar laten slaan die er als een schermpje achter staan of een of liefst twee longeerlijnen aan de zijkant binden en achter de pony langs halen. Denk erom dat het alleen om ingrijpen gaat als ze achteruit gaat. Een beetje slimme pony heeft snel door dat acheruit niet kan en vooruit vrij is en beloond wordt.
Zonder voer is beter, maar als het niet anders kan, is het beter dan een panieksituatie.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 01:56

eens met wat Lusitana zei ^^
Geduld is de sleutel, best met een ervaren persoon erbij
Alvast veel succes OK dan!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:03

ik weet niet of je zelf een trailer hebt maar geef jepaard anders elke dag in de trailer eten. Erst op de laadklep en dan steeds een stukje verder. Zo legt ie uiteindelijk de link dat de trailer eten betekent. Ook als ie er uiteidnelijk helemaal in staat rustig zijn eten op laten eten en na een half uurtje m met veel belonen er weer uithalen. Echt het duurt een tijdje maar met veel geduld werpt t uiteidnelijk zijn vruchten af. Onthou dat je alleen belonont( dus eten geeft) als ie een stap vooruit doet en niet minder dan de dag ervoor bijv. Alleen positief resultaat belonen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:08

sandr0 schreef:
ik weet niet of je zelf een trailer hebt maar geef jepaard anders elke dag in de trailer eten. Erst op de laadklep en dan steeds een stukje verder. Zo legt ie uiteindelijk de link dat de trailer eten betekent. Ook als ie er uiteidnelijk helemaal in staat rustig zijn eten op laten eten en na een half uurtje m met veel belonen er weer uithalen. Echt het duurt een tijdje maar met veel geduld werpt t uiteidnelijk zijn vruchten af. Onthou dat je alleen belonont( dus eten geeft) als ie een stap vooruit doet en niet minder dan de dag ervoor bijv. Alleen positief resultaat belonen.

Dit is precies wat ik wilde gaan typen Haha!

In alle boeken staat dat je het niet op mag lossen met eten, maar bij mij verzorgpaard werkt dit perfect OK dan!

Succes!!!

babezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:22

je moet haar een longeertouw aandoen en dan haar zachtjes in de trailer laten stappen . niet ophouden wanneer ze niet wilt hoor ! verdergaan . ze moet er alleen ingaan zonder jou . je moet is op saajtjes gaan kijken waar ze over paarden ethologie spreken, heb hier het laatste jaar lessen over gekregen.misschien betrouwt je paardje je niet ofzo ..

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:51

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:57

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:59

check de site over NH vind ik een goede oplossing

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:43

geduld!
misschien "droog" oefenen in de bak? Heb ik ook gedaan bij mijn arabier die het ff in zn hoofd had gehaald dat er spoken in de trailer zaten. Dus in de bak over eengrote plaat stappen, heb er 3 kwartier over gedaan voordat ie erover ging, maar hij deed het uieindelijk wel zonder "dwang"(in de zin van: slaan!)
Maak kleine ruimte in de bak dmv omheining, van die spring"pilaren" met balken en laat je paard daar doorheen lopen en achteruit weer terug uitlopen. Dan uieindelijk hb ik er een middagvoor uitgetrokken om te oefenen met een trailer en hij stond er binnen een kwartier op... en nu loopt hij er zo op, 3 maanden later. Veel geduld dus! Met kracht win je het niet!

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:18

je kan je paard aanleren om in de traileer te lopen. bijvoorbeeld door hem daar te voeren en na het eten terug te zetten. dus niet elke keer als je weg moet hem dwingen erin te zetten.

heel veel geduld

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 09:48

Ons paard vond het ook niet echt een feest, maar sinds het tussenschot eruit is, en er altijd iets in de voerbak ligt, moeten we opschieten anders is hij sneller dan wij. Heel soms denkt hij er nog wat lang over na als we bij de manege weggaan en zijn vrienden zijn er nog. 1 kleine aanraking(tikje kun je het niet noemen) tegen zijn achter benen en meneer weet weer wat de bedoeling is.
Rustig blijven en veel meer oefenen, als je in de zomer problemen hebt gehad en daarna nooit meer wat mee gedaan hebt is de tussenpoze veel te lang.