Balen wol onder je zadel, is dat niet slecht!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Balen wol onder je zadel, is dat niet slecht!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 21:51

Tegenwoordig zie je veel die wollen onderleggers onder het zadel, staat leuk hoor, daar niet van Haha! maar zouden die dingen niet gaan drukken als je zadel zelf goed past? Ik heb het idee dat er dan zoveel druk komt te staan tussen zadel en rug..

Ik wilde zelf een bontje nemen zodat ik iets hoger kom te zitten op mijn pony en dus er beter bij kan met mijn benen.

Is dat wel een goede oplossing denken jullie..?

En zijn die dingen ook in de middel maat..? Want ik zie ze alleen in maat paard...
Ik zit er dus aan te denken om (als ze dus niet voor druk zorgen) er 1tje te nemen..Pling

sorry als deze vraag al 100 x is neergezet op bokt, ik kon 'm niet vinden iig Haha!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:06

Ik denk dat het niet veel helpt om zo'n bontje onder je zadel te leggen zodat je hoger komt te zitten. Zo dik zijn die bontjes nou ook weer niet.
Ik ben zelf van mening dat je zo min mogelijk onder het zadel moet leggen, het zadel zelf moet gewoon goed liggen. Dat moet niet door middel van allerlei bontjes etc. Maar ok ik geeef toe het ziet er wel erg leuk uit Haha!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 20:30

Tja die bontjes drukken op ten duur ook in denk ik, dat ze wat platter worden.
Ik had namelijk (dat was wel van kunst) een wollen dekje gekocht en ik zat gelijk een stuk hoger, maar dat is nu alweer plat. Tong uitsteken

Fabb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:05

Die wollen dekjes verdelen juist de druk. Ze worden na een paar keer rijden idd wat platter, maar dan moet je ze gewoon even uitborstelen en dan zijn ze weer goed. Ze blijven alleen wel erg nat na een ritje in de regen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:32

dekjes zijn inderdaad drukverdelers, de druk van je kussens wordt over een net wat groter vlak verdeeld en dat is voor het paard altijd fijner dan een bloot zadel. Vergelijk het maar een beetje met als iemand met een hak van een pump op je tenen gaat staan of met een gewone schoen, ik denk dat je die gewone schoen 'prettiger' vindt voelen...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:41

Niet gebruiken als je zadel goed past.
Waar ik mijn zadel heb gekocht advieseerden ze mij een zo dun mogelijk dekje te gebruiken zodat de pasvorm van het zadel perfect bleef.
Dikke kans dat als je een te dik dekje gebruikt het zadel te nauw wordt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:48

Bit heeft ooit allerlei onderleggers getest en laten testen door deskundigen, daar kwam uit dat een (lams)wollen onderlegger het beste de druk verdeelde. Let wel, het waren echt (natuurlijke) wollen onderdekjes. Synthetische tellen niet mee.