jaarling luisterd al naar comando's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luckyzeven

jaarling luisterd al naar comando's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:45

misschien een beetje rare vraag maar
is het normaal dat een paard van anderhalf
in de bak al luisterd naar halt,stap,draf en galop.
ik laat mijn jaarling af en toe in een grote longeercoraal(zonder longeerlijn) en in het begin deed ik het zonderzweep en toen ging ze gewoon speels wat door de bak heen dartelen . ze had 1 x mijn richting op gebokt dus heb vandeweek een zweep in mijn handen gehouden en nu doed ze dat niet meer.maargoed ze luisterd al een tijd erg goed naar mijn stem.ik was benieuwd of dat normaal is of gewoon mooi meegenomen voor later.het is niet dat ik haar nu al longeer ofzo maar ze staat in een soort van grote overdekte bak met nog 4 andere paardjes.ze krijgt genoeg beweging maar ik wil haar 1x in de week ofzo afzonderlijk laten lopen en spelen.hopelijk weet iemand hier een antwoord op. Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:09

Heel normaal dat ze luistert, waarom zou ze het niet doen?
En los af en toe een beetje gecontroleerd beweging geven is beter dan opjagen waarbij ze raar draaien en zich verrekken. altijd voor de veiligheid een zweep (of gewoon touw) bij je hebben om haar van je af te houden.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:11

Je zegt gelukkig grote longeercirkel, dus ik hoop ook echt dat dat zo is. De eenzijdige belasting van het longeren kan namelijk veel kwaad bij een jong paard. Stukken rechtuit is eigenlijk beter..
MAAAR goed.. verder is het natuurlijk hardstikke mooi dat je jaarling al zo goed luistert, kan verder geen kwaad, lijkt mij zo..
En of dat normaal is... tsja, verschilt per jaarling, maar ik heb het niet vaak zien gebeuren. Meeste mensen laten hun jaarling lekker op de wei, en beginnen er pas met 2,5/3 jaar mee.. Maar het is niet slecht om er iets mee te doen, zolang ze het leuk vinden..
Lijkt mij..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:14

mijn vriendin doet dat ook met haar jaarling die luisterd ook gewoon.

luckyzeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 10:02

bedankt voor de reacties.dit is voor het eerst dat ik een jaarling heb.(heb twaalf jaar paarden die gewoon luisteren in de bak.)en de mensen die ik zie met zulke jonge paarden die weten niet eens wat hoo betekend dus laat staan de rest.sommige kunnen niet eens aan een touwje lopen dus vandaar mijn vraag.en ja het is geloof ik algemeen bekend dat je zo'n jong paard niet mag longeren teminste niet in een klein koraal.de ene keer gaat ze alleen in de grote rijbak los maar als het slecht weer is of die andere bak is vrij dan gaat ze in de ronde bak.en het opjagen ben ik ook geen voorstander van want toen ze 2 weken geleden in de rijbak los was en schrok van een sirene scheurde ze door de bak en maakte een smakker op haar zij.ze had gelukkig niks , ze was netzo geschrokken als ik.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 10:57

Is toch mooi meegenomen dat ie nu al zo goed luistert! Als het paardje er maar lol in blijft hebben, en zich nog lekker veulen kan gedragen.
Nou maar hopen dat het zo blijft, want hij komt misschien nog wel in de pubertijd Tong uitsteken

luckyzeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 11:34

ja daar ben ik ook bang voor,dat zodra ze gaat puberen het goeie gedrag vergeten is.maarja...dat is misschien wel het leuke van veulens/jaarlingen je weet niet wat de toekomst brengt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:14

Ik ga dadelijk mijn jaarling (18mnd, dan 19mnd oud) een spoedcursus longeren geven. Dit echter maar een 3 weken lang, ivm revalidatie. Ernaast lopen is vragen om ongelukken op het moment. Ik hoop niet dat ik schade aanricht zo, maar ik heb geen andere oplossing. Na de revalidatie gaat ze weer gewoon de wei op en longeer ik haar pas weer op 3jarige leeftijd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:19

"longeren" zonder lijn is altijd beter dan met, bij hele jonge dieren. De eenzijdige belasting is al genoemd, die is veel meer aanwezig als je met een lijn aan het hoofd zit en het paard schuin gaat hangen, dan als het los is, want dan blijft hij meer rechtop en kan ook zijn eigen balans beter verdelen als hij wel wat schuiner (harder) gaat. Hard laten gaan moet je trouwens proberen te voorkomen.

luckyzeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 14:06

daarom jaag ik haar nooit op maar laat haar in de grote bak zelf lopen.maar als ze ergens van schrikt.....tsja.. dan kan ik soms zelf niet haar moeder(volwassen paard) aan een longeerlijn rustig houden. sinds mijn jaarling op haar kant gegaan is heeft ze ook geen ren-aanval meer,zelfs niet op de wei.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:20

Is normaal hoor, in mijn ogen zou iedereen zijn paard op die leeftijd al aan stemcommando's moeten leren luisteren. Ho is dan gewoon ho...jong geleerd is oud gedaan.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:51

Handig dat je jaarling goed luistert.
Om eenzijdige belasting te voorkomen is de tijd dat je jouw paard laat lopen van grote invloed, dus niet te lang, maaar dat lijkt me logisch.

luckyzeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 16:49

ok.en ik kan het ook maar 5 min. doen ofzo.door haar teddyvacht krijgt ze het ook snel warm.en ze heeft natuurlijk ook geen conditie omdat ik het niet echt regelmatig doe ofzo.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:50

dat je je jaarling 'ho' leert snap ik, dat je hem een keertje opjaagt/laat rennen in de bak snap ik ook, maar om er nou gelijk commando's aan vast te plakken en het geregeld te doen, sorry maar wacht daar nog f lekker mee

mijn jaarling hoeft dit allemaal nog niet te doen, heeft alleen een spoedcursus voetjes afspuiten gehad(ivm wondje aan been, en is gezakt Schijnheilig )
t enige wat ze moet kunnen is voetjes geven en weten dat Ho echt ho is!

lopen en rennen doet ze genoeg in de wei met de anderen....

luckyzeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:00

de meningen zijn kennelijk erg verdeeld.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:05

mwah ik heb 2 paarden die alle2 op jonge leeftijd flink wat hebben gedaan, en ik ken meerdere paarden die vanaf hun 2e aan t werk zijn gezet(dmv longeren en dan met 2,5 gaan rijden) geen van allen is nu nog goed, 't grootste deel zit inmiddels in de frikandellen...

ook als je ff nadenkt over het groeien en ontwikkelen etc snap je dat 'longeren zonder lijn' gewoon te belastend is, net zoals gewoon longeren trouwens.

verder heb ik op een stal gewerkt, die ook een deel fokkerij&opfok was, daar werd dus veel gediscussieerd enzo over t belasten van de jonkies, conclusie was: lekker laten staan! kijk poetsen of een keer wandelen en vast verkeerdmak maken etc is niet belastend(ja geestelijk wel, mijn jaarling is na 5 min haar concentratie gewoon kwijt, maar dat is een peuter ook....) maar beweging geven ze zichzelf wel, daar moet je vooral niet te vroeg mee gaan beginnen.

mijn jaarling wordt dus niet opgejaagd, niet 'gelongeerd' etc en pas op haar 2,5/3 zal ik haar eens een keertje 'longeren' omdat ik er rond haar 3,5 op wil en dan is t opzich wel handig als ze tegen die tijd de commando's wel kent

maar nee, ik heb veel te veel ellende gezien en zelf gehad met paarden die te jong te veel moesten doen....

luckyzeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:56

nou renske20 je zal het misschien goed bedoelen maar je begrijpt mijn verhaal/vraag kennelijk niet.ik gooi haar namelijk niet elke dag los in die bak.ik kan haar soms maar 1x in de week,als ik het drukker heb 1x in de drie weken uit de groep halen.ze gaan met droog weer nog wel op de wei of los met ze alle maar waar ze in staan een groot overdekt coraal daar kunnen ze ook wel rennen en spelen maar zoals ik al zei ik heb haar nu een aantal keer in die bak gedaan en gekeken of ze luisterde en dat deed ze ook.het enige wat ik wou weten was of het vanzelf sprekend is dat ze al zo goed luisterd op mijn stem naar die commando's meer niet.

luckyzeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:59

ik ben zelf ook echt niet van plan om haar nu interijden of echt te gaan longeren.dat doe ik pas met 3 1/2. ik heb ook ervaring met mijn oude pony gehad die al met 2 jaar was ingereden.het is niet dat ik er helemaal geen verstand van heb.bedankt in elk geval voor je medeleven.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:00

luckyzeven schreef:
misschien een beetje rare vraag maar
is het normaal dat een paard van anderhalf
in de bak al luisterd naar halt,stap,draf en galop.
ik laat mijn jaarling af en toe in een grote longeercoraal(zonder longeerlijn) en in het begin deed ik het zonderzweep en toen ging ze gewoon speels wat door de bak heen dartelen . ze had 1 x mijn richting op gebokt dus heb vandeweek een zweep in mijn handen gehouden en nu doed ze dat niet meer.maargoed ze luisterd al een tijd erg goed naar mijn stem.ik was benieuwd of dat normaal is of gewoon mooi meegenomen voor later.het is niet dat ik haar nu al longeer ofzo maar ze staat in een soort van grote overdekte bak met nog 4 andere paardjes.ze krijgt genoeg beweging maar ik wil haar 1x in de week ofzo afzonderlijk laten lopen en spelen.hopelijk weet iemand hier een antwoord op. Haha!

door die stukjes, komt het niet over alsof je nu een hele enkele keer dat met haar doet, en ja 1x per week 'longeren' vind ik nergens voor nodig bij een jaarling, zeke rnie tomdat je dus zelf al zegt dat ze al genoeg speelt met andere paarden...

en ja er zijn meer jaarlingen die goed luisteren, maar als je een 2,5 jarige voor t eerst longeert, gaat dat bijna altijd ook als vanzelf, alsof ie t dus allang kent.

dus ik zie er totaal geen voordeel in, maar dat zal dan wel aan mij liggen Verward

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:01

luckyzeven schreef:
ik ben zelf ook echt niet van plan om haar nu interijden of echt te gaan longeren.dat doe ik pas met 3 1/2. ik heb ook ervaring met mijn oude pony gehad die al met 2 jaar was ingereden.het is niet dat ik er helemaal geen verstand van heb.bedankt in elk geval voor je medeleven.

die zie ik pas na mn bovenstaande reactie, gelukkig dat je iig weet dat je met t echte werk maar beter wel kan wachten Lachen

luckyzeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 20:31

ook al zijn we niet allemaal gespecialiceerd in jonge paarden weet ik er heus wel wat van.ookal heb ik 12 jaar alleen volwasse paarden gehad.en ik zie om mij heen de jonge paarden die gelongeerd worden(3 jaar) niet rustig aan een longeerlijn de commando's volgen vandaar mijn vraag.maar dat is nu wel duidelijk neem ik aan.