nut van ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

nut van ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:00

Hey

Ik wil graag mijn ruiterrijbewijs hebben...maar wat is nou eigenlijk het nut van een ruiterrijbewijs?

Heeft het iets te maken met de verzekering? Stel: je valt en je stijgbeugel knalt tegen een auto aan. Je maakt een kras en je verzekering betaald???

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 21:28

niemand?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:47

zo ver ik begrepen heb.Moet je in sommige gebieden en ruiterpaspoort hebben.Je bent ook verzekerd.En dat is wat ik begrepen hebt niet zo duur als een gewone verzekering.

Als ik het fout heb hoor ik het graag

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:06

willeke16 schreef:
zo ver ik begrepen heb.Moet je in sommige gebieden en ruiterpaspoort hebben.Je bent ook verzekerd.En dat is wat ik begrepen hebt niet zo duur als een gewone verzekering.

Als ik het fout heb hoor ik het graag

Fout is een groot woord, het klopt namelijk wel, alleen is het vrij nutteloos. Je bent via je gewone WA verzekerd voor de schades die je aanricht. Feitelijk is het dus dubbel-op. Alleen in het theoretische geval dat je eens meer schade zou aanrichten dan je WA dekt, dan zou je ruiterbewijs moeten bijspringen, er wordt namelijk nergens gezegd dat beide verzekerde bedragen niet mogen worden opgeteld, volgens mijn verzekeringsagent. Voordat jij echter voor dan 2,5 milj. euro schade aanricht, moet je toch heel wat uitspoken.......

De enig andere reden om het te halen is als je nabij gebieden woont waar het verplicht is. Het veluwe-gebied hoort hiet NIET meer bij! Ze hebben de samenwerking opgezegd en gaan weer zelf penningen verkopen (en die opbrengst zelf houden, i.p.v. aan de SRR geven)

P.S. een ruiterpaspoort is GEEN ruiterbewijs! ruiterpaspoort is van de FNRS en ruiterbewijs is van de SRR.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:08

Ze zijn er toch over na aan het denken om het ruiterbewijs in heel Nederland te verplichten?
Dan is het zeker nuttig om te hebben!
En in sommige bossen heb je zeker je ruiterbewijs nodig. Bij ons de buurt zijn ze daar heel streng in!

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:47

van een ander niet nader te noemen forum schreef:
Ik heb laatst gelezen dat het ruiterbewijs op een deel van de Veluwe waar het verplicht was een ruiterbewijs te hebben dat nu door een rechterlijke uitspraak niet meer zo is. Zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

Dit is een interessante ontwikkeling. Wettelijk gezien heeft het ruiterbewijs m.i. geen enkele betekenis. Dus ik vraag me ook af of een toegangsverbod daardoor wellicht discriminerend zou zijn ....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:53

Fredt schreef:
Ze zijn er toch over na aan het denken om het ruiterbewijs in heel Nederland te verplichten?
Dan is het zeker nuttig om te hebben!
En in sommige bossen heb je zeker je ruiterbewijs nodig. Bij ons de buurt zijn ze daar heel streng in!

dat is de droom van de SRR. Die droom hebben ze al 20 jaar, maar ik zie er nog weinig van............
De Veluwe heeft de boel afgeschaft, heb ik een oficieel schrijven van gehad. Met de argumentatie die ze ervoor hebben, denk ik dat er meer zullen volgen, einde nut ruiterbewijs. Het is vast niet zonder reden dat ze de samenwerking met de FNRS zijn aangegaan over het ruiterpaspoort.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:15

sorry van me stomme fout over dat ruiterpaspoort inplaats van ruiterbewijs

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:26

Alleen op priveterrein kan een eigenaar volgens mij een ruiterbewijs eisen. Op openbare wegen / paden zou het eisen van een ruiterbewijs een belemmering van de verkeersdeelneming van de ruiter zijn en dus in strijd zijn met de wet. De plaatselijke verordening die de gemeente Arnhem dus heeft ingesteld is m.i. heel goed aanvechtbaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:44

Soms vragen ze het bij paardenverhuur bedrijven die bijv. buitenritten organiseren....

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:05

Pegasus schreef:
Alleen op priveterrein kan een eigenaar volgens mij een ruiterbewijs eisen. Op openbare wegen / paden zou het eisen van een ruiterbewijs een belemmering van de verkeersdeelneming van de ruiter zijn en dus in strijd zijn met de wet. De plaatselijke verordening die de gemeente Arnhem dus heeft ingesteld is m.i. heel goed aanvechtbaar.

Het is niet zo dat ze in de hele gemeente Arnhem erop staan dat je je ruiterbewijs hebt. Maar in bepaalde bossen hier is het wel verplicht, en zijn ze erg streng erin (ben nog nooit iemand tegen gekomen trouwens). Maar mijn moeder heeft wel eens contact met het bosbeheer daar en die hoort dus wel dat soort dingen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:20

Op terrein van Staatsbosbeheer heb je het zowiezo niet nodig en Natuur Monumenten heeft het idd pas afgeschaft.
Ook Gelders Landschap gaat het zeer waarschinlijk afschaffen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 16:42

Oke...dus het is eigenlijk zonde om er eentje te halen?
Zonde is misschien een groot woord, maar het is dus niet echt nodig,eerder handig/leuk om te hebben?

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:51

O, het is gewoon heel leuk om er aan mee te doen en je leert er best veel van (ook de theorie) !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:17

Ik heb al meer dan twintig jaar mijn ruiterbewijs. Heb het nooit ergens hoeven tonen en ook nooit gebruik gemaakt van d everzekering.
Het ruiterbewijs is in d eeerste instantie in het leven geroepen om verantwoordelijke ruiters te krijgen. Die de verkeersregels kennen en zich er aan houden en zich gedragen in de natuurgebieden terreinen die tenslotte van een ander zijn. Op zich is dat heel belangrijk. Maar tegenwoordig koopt iedereen maar een paard en "scheurt wat in de rondte" om het plat te zeggen, men gaat over voetpaden, fietspaden, door parken en wordt kwaad als iemand wat zegt. Van ruiter etiquette is amper wat terug te vinden. Daarom is het belangrijk dat er zoiets als het ruiterbewijs bestaat, of in elk geval een organisatie die probeert ruiters te "temmen", want anders gaat het wel de verkeerde kant op en wil niemand meer ruiters op zijn grondgebied.

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:28

Lusitana schreef:
Op zich is dat heel belangrijk. Maar tegenwoordig koopt iedereen maar een paard en "scheurt wat in de rondte" om het plat te zeggen, men gaat over voetpaden, fietspaden, door parken en wordt kwaad als iemand wat zegt. Van ruiter etiquette is amper wat terug te vinden.

Iedereen vind ik overdreven. En ik rijdt op op fietspaden en door parken omdat ik op de polderweggetjes met 100 km/uur van de sokken (lees paard) gereden wordt.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:35

Heeft het iets te maken met de verzekering===> jah heeft inderdaad ook met de verzekering te maken... voor jezelf en het paard waar j eop rijd.... meestal als je een paard wil huren moet je je ruiterbewijs laten zien, en op sommige gebieden is het verplicht.. geloof dat ze straks n heel nl verplicht gaan maken.... en jah sommige vinden het nutteloos maar ik niet.. je leert in die cursus heel veel... en is zeker handiug,... en je hebt toch een beetj het gevoel daj je kan paardrijden

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:51

De verzekering van het ruiterbewijs is in 99 van de 100 gevallen overbodig als je een WA verzekering hebt (is er nog iemand zonder in Nederland ?). Geldklopperij dus. Zeker omdat die verzekering gekoppeld is aan het ruiterbewijs. Pure koppelverkoop dus. En je moet je bewijs telkens verlengen, anders zijn ze bang dat je de premie niet betaalt. Ik heb niks tegen de cursus en het examen, maar wel iets tegen de koppelverkoop en geldklopperij.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:01

Vaak ben je tegen dat soort dingen al verzekerd, maar met je ruiterbewijs ben je idd tegen dat soort schade verzekerd.
Bovendien is het op sommige maneges verplicht, anders kun je geen paard huren voor een buitenrit.
Men wil het in de toekomst verplicht gaan maken....
en terecht, je hebt tenslotte ook een auto-, scooter-, trailer- etc. rijbewijs. Knipoog

Ik heb mijn ruiter- en koetsiersbewijs gehaald, vind het belangrijk om te hebben.
Het laat toch blijken dat je een paard of aanspanning kunt hanteren, ook in het verkeer!
Mijn bijrijdster mag zonder ruiterbewijs niet met mijn paard naar buiten.... Schijnheilig

Wel niet eerlijk dat het allemaal zo duur wordt gemaakt Clown

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:42

ik denk dat een ruiter bewijs meer is om te zorgen dat er geen mensen(vooral penny's) zomaar buiten gaan rijden zonder dat ze het kunnen. en op zo'n moment iemand kan vragen of hij / zij wel een ruiter bewijs heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:49

OOk. Zeg, ik lees nu al een paard keer dat het geldklopperij is, die verzekering en zo, in mijn tijd zat het er gewoon bij in en de prijs was zo laag dat het eigenlijk bijna alleen administratie kosten dekte. Moet je nu de verzekeringspremie dan apart betalen ofzo? En hoe duur is het tegenwoordig dan? Ik was er erg blij mee, want niet gewoon WA verzekerd, ja dom, ik weet het...

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:56

volgens mij is het iets van 25 euro in de twee jaar ofzo, of ik zit er heel erg naast