Stro én zaagsel -> Oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Stro én zaagsel -> Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 18:41

Overdag staan mijn paarden op de wei. 's Avonds komen ze op stal. Mijn veulen gaat rond een uur of 7 altijd liggen. Voornamelijk bij haar hooi. Het is daarom wel altijd zo dat ze precies op een kale plek gaat liggen, want ze schraapt altijd bij haar voerbak. Je zou zeggen dat het niet echt lekker ligt zo op een koude ondergrond, maar toch doet ze het iedere avond weer.

Ik zat hierbij dus eens te denken om zaagsel als onderlaag te gebruiken. Dit zaagsel houdt dan (hopelijk) de koude tegen en absorbeert het vocht, hierdoor ligt ze niet regelrecht op de koude ondergrond.

Iedere zondag gaat de hele stal leeg en komt er anderhalve baal in. Tot haar knieen in het stro dus. Iedere dag wordt ze bijgestrooid, maar toch presteert ze het om net dat ene plekje kaal te krijgen en daar te gaan liggen.

Zou het een oplossing zijn om het zaagsel te gebruiken als buffer? Wat doen jullie hiertegen?

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:45

je kan het proberen, maar kennelijk ligt ze wel lekker anders gaat ze vanzelf wel ergens anders liggen..

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:30

Grote kans dat ze het zaagsel ook aan de kant schraapt. En dan ligt ze nog op de koude vloer. Als je het echt een probleem vind, zou je nog rubber stalmatten kunnen proberen op die ligplek.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:31

ik gebruik stro en zaagsel om de rede die jij geeft.
Ik heb er ook een staan die houdt van schrapen en bouwen van stro tegen de wanden, zeg maar Knipoog Resultaat: een kuil in het midden en hij ligt op de grond.
Ik kan zoveel opstrooien als ik wil, hij deed het steeds weer. Nu heb ik dikke onderlaag zaagsel en daarboven stro, gaat super.
Duurt wel even voordat je een goede laag hebt.
Ik stro 2 pakken zaagsel op en laat dat 2 weken dan liggen, haal wel elke dag de drollen eruit en stro dan met stro wat extra erbij.
Op de bodem wordt het een dikke koek, met droog stro er bovenop.
Gaat echt goed zo!
Succes Knipoog

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:48

Yep, dat schrapen is waarsch. een gewoonte, dus dan maakt het niet uit wat je er neer legt. Rubbermatten helpen vaak goed: dan horen ze geen geluid bij het schrapen en dan heb je kans dat ze ermee op houdt. Anders ligt ze in ieder geval niet op de koude vloer.... Tweedehands kan je vaak best goedkoop aan rubbermatten komen.

nickysuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:06

Hoi ik doe inderdaad het zelfde als Symo werkt bij mij veulen ook
erg goed..

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:13

ik heb dat ook een laag zaagsel en dan wat stro erop, tegen verveling heeft hij iets om op te knabbelen als zijn hooi op is en om lkkr te liggen

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 21:05

Maar hoe doen jullie dat dan met uitmesten? Ik mest nu dus 1x per week uit en dan haal ik vrijwel alles eruit. Hoe moet dat dan als er een laag zaagsel in ligt?

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:12

Bij ons staan ze op vlas en stro.

En met uitmesten gebruik je gewoon een schep voor het zaagsel Knipoog