vreemd en vervelend probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

vreemd en vervelend probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:46

Sinds al een klein jaartje heeft mijn paard aan de binnenkant van zijn linkerknie een heel klein wondje. Het zit precies op het punt waar de knie het meest aan de binnenkant uitsteekt.

Hij schuurt er dan tegenaan en dan gaat het weer open. Het wondje heelt dus niet en wordt steeds groter. Dan is het weer een weekje dicht en ziet het er redelijk uit en dan stoot hij het weer open.

Weet iemand waar je die kniebeschermers kunt kopen die tuigers gebruiken. Die blijken soms wat te maaien met het voorbeen bij flinke draf en dan gebruiken ze kniebeschermers.

Ik ben al wezen zoeken op postorders op internet of de plaatselijke ruitershop. Vraag mij dus wel af of deze bestaan.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:49

Volgens mij heb ik ze bij divoza gezien in de catalogus.
Afbeelding
Of bedoel je deze niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:56

Ik denk meer die voor harddravers, die de binnenkant beschermen. Heb je al geprobeerd groene leem erop te doen? Dan helpt genezen en beschermd meteen wat tegen schuren... Oorzaak ook wegnemen, bv met ander beslag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:13

Het moet juist de binnenkant van de knieen beschermen. Ander beslag weet ik niet of dat helpt. Hij heeft sinds een paar maanden ijzers met dubbele lippen aan de voorvoeten, zijn tenen liggen bloot. Nu kunnen zijn tenen wat afslijten, omdat zijn tenen heel snel groeien en dan snel te lang worden waardoor hij weer te snel doorzakt op zijn pezen. Smid is om de 8 weken en vind ik genoeg, de ijzers zijn dan nauwelijks versleten.

Voordat hij dit beslag had, had hij dit volgens mij al opgelopen. Het is ook een paard dat tijdens buitenritten heel druk in zijn hoofd is, niet goed kijkt waar hij loopt, vergeet dat hij 4 benen heeft, te veel op zijn omgeving is gefixeerd en daardoor nogal slordig met zijn benen omgaat, makkelijk struikelt en al die vervelende ongein. Hierdoor geneest het nl ook niet.

Die van die harddravers is een idee. Ik ga ook maar groene leem kopen en smeer dan maar een megaklodder erop voor dat ik met het de bossen in ga.

Waar koop ik spul voor harddravers?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:16

je hebt bij de meeste ruitersportzaken wel van zulk soort beschermers, idd die neophrene die aan de voorkant en binnenkant beschermen
beter lijkt me overigens om eerst eens goed een goede smid ernaar te laten kijken !
vaak kan door standverbetering al een hoop ellende voorkomen worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:20

Mijn paard wordt in de kliniek bodegraven beslagen en ik denk eerlijkgezegd dat hij helemaal goed staat qua beenstand.

Tot nu toe heb ik nog geen smid gevonden die goed staat aangeschreven en mij als klantje er bij kan hebben, dus ben aangewezen op Bodegraven. Mijn veearts adviseerde die beenkappen. Wel heel jammer omdat hij dit nooit heeft gehad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:29

Als hij goed staat, hoe kan hij dan vreemd lopen? Echte interesse hoor, geen kritiek. Ik probeer me voor te stellen hoe hij loopt omzichzelf daar te raken... ijzer dat aan de binnenkant niet uitsteekt? Zonder ijzers proberen? Weet je zelf met wat en hoe hij zich raakt?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:31

Lusitana schreef:
Als hij goed staat, hoe kan hij dan vreemd lopen?

Elk paard heeft een eigen manier van lopen. Met lopen kan dat paard ook de knieen wat naar binnenbewegen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:32

groene leem kan misschien wel helpen, knuiebeschermers heb ik nog nooit gezien... Mis is een pleister iets. ik heb geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:46

Dat is de hamvraag, ik weet ook niet hoe het komt. Wel doet het zich raken hem pijn, hij valt dat bijna voorover, alsof hij struikelt, is 1 of 2 keer, maar dan weet ik al weer genoeg en dan bloedt het weer als ik terug kom. De rest van de rit merk ik er dan niets van.

Dat struikelen heeft hij altijd gedaan, het is een paard dat heel erg op de voorhand loopt en ook een beetje zo gebouwd is (lekker korte voorbeentjes, een springengefokt paardje, weet niet of dat dan normaal is).

Ik weet dus niet of hij zijn knieen als een soort X-beentje even tegen elkaar aan slaat, of dat hij met zijn hoef zijn knie raakt. Het is dus altijd tijdens de draf, maar die doet hij ook altijd gehaast, alsof hij een slungel is, pas als ik een tijdje heb gereden,loopt hij meer in balans. En het rare is dat het altijd het zelfde beentje is, dus hij doet iets waardoor hij tijdens de draf zich raakt. Ik merk wel aan hem dat het veranderen van grond, zachte rulle zand, harde grind, stevige bosgrond hem uit balans halen. Dus als het pad van bodem veranderd, is het net of hij dan van het padje af is en dan lomp, slingerend uit balans loopt en na 10/20 stappen is hij er aan gewend en loopt hij normaal. Is dat beslag? of gewoon lompheid?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:46

klinkt eerder als een rijtechnisch probleem, teveel op de voorhand laten lopen in dit geval
vraag de smid of die de voorvoeten wat rollender maakt, zodat ie minder struikeld
struikelen heeft vrijwel altijd een oorzaak, als het regelmatig terugkomt is het geen lomperigheid of slungeligheid meer.
soms door verkeerd op de voeten staan ( dus voorvoeten te langzaam )
het kan door een slechte conditie komen, of door een slechte doorgang van de zenuw...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:12

Deze?
Afbeelding

Je kan ze wel bestellen via www.1pk.nl Ik heb hun catalogus en ze hebben daar drie soorten in staan: leer, rubber of extra lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:59

wha, deze zullen het dus zijn. Nog nooit gezien, zie mij al zo de bossen in gaan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:04

Crossmonster, zo moeilijk, want het is ook echt van de laatste 2 jaar zo erg. Heb er al vaak over gehad met de smid, maar die is toen gekomen met de ijzers met 2 lippen. Verder gaat hij er niet op in. Mijn paard is al zo vaak met ditjes en datjes bekeken, kan best wel de doorbloeding zijn, maar hoe kom je daar dan achter. Mijn DA ziet mij graag aankomen, voel mij langzamerhand melkkoe.

Je idee klinkt ook wel aannemelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:07

De webpagina is nog niet compleet dus ik kan ze niet zien. Kun je me vertellen of er maten in zijn en wat de prijzen zijn? Misschien moet ik anders de catalogus bestellen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:25

in de westernsport hebben we ook kniebeschermers (zoekt nu foto)

zoek, zoek, zoek maar gevonden.

Afbeelding

de foto is niet echt duidelijk maar deze beschermt de knie van voren en de zijkant.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:34

Ja, om even terug te komen op de oorzaak, soms kan het zijn dat een paard struikelt als het zadel te ver naar voren ligt en of te nauw is, dan wordt de schouderactie belemmerd. Maar dan zou hij weer niet na een tijdje beter lopen, denk ik. andere mogelijkheid, is genoemd, hij gat teveel op de voorhand, bij en ovrbouwd paard logisch. Dus eigenlijk van meet af aan aan de teugel rijden (dus van achteren naar voren, ik bedoel niet zijn hoofd naar beneden trekken), en niet aan een vriendelijk los teugeltje rijden. Tenzij....je juist gewoonlijk nogal wat druk op de teugel hebt en hij een soort van teugelkreupel is en dan kun je juist probren hem zijn balans teru te geven door zijn hals wat uit te laten schuiven. Het blijft allemaal een beetje gissen en het een en ander proberen, denk ik. Misschien kruist hij de voorbenen wel...daar is weinig an te doen en dan gaat hij dus vallen met kniebeschermers, want de een haakt dan onder de ander...hoewel, dat lijkt moeilijk met die westerngevallen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 07:01

Die ze hebben zijn zwart, dat zie je iets minder goed als deze (oude foto), tenzij je een wit paard hebt natuurlijk Schijnheilig Inderdaad gewoon even een mailtje sturen, ondanks dat de site niet af is, kunnen ze geloof ik wel overal aan komen. Ik weet niet hoeveel haast het heeft? Anders kan ik van de week wel even de plaatjes voor je inscannen.

biek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 07:35

Bij ons op stal had ook een tuiger hetzelfde probleem. Ze heeft er een neopreen springschoen om gedaan om het wondje te laten genezen. De schoen boven zijn knie vastmaken en zo beschermt het het wondje. Nu rijdt ze weer zonder. OK dan!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 07:44

Je kunt het met beslag enigszins oplossen maar ik ben er zelf niet helemaal een voorstander van. Je zult dan op bepaalde plekken lood erin moeten zetten om het ijzer te verzwaren, zodat ie zijn knie iets naar buiten draait in plaats van tegen elkaar strijkt. Alleen is je paard niet gewend om zo te lopen en wordt het dan een enorme belasting op de pezen. Bij een jong paard is zoiets een goede optie, maar bij een ouder paard zou ik het niet doen. Je kunt dan beter inderdaad kniebeschermers kopen en daar blijvend mee rijden, zodat hij zich niet nog een keer verwond als het al hersteld is.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 08:07

Of je doet de springschoen op zo'n kop om. Dan wordt ook de knie beschermd. Wordt ook nogal eens gedaan in de westernwereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 08:38

Dat van die springschoen is een lumineus idee, ik heb er nog een paar van liggen.

Hij doet iets en ik kan het helaas niet zien Knipoog Wel gezien dat de haren aan de kroonrand alleen een stukje aan de binnenkant helemaal zijn afgesleten, alsof hij ze stiekum zelf daar heeft bijgeknipt.

Ik ga in januari toch nog eens in conclaaf met de smid. Los aan de longe loopt hij heel regelmatig en heel normaal, echt balen hoor, zo een onduidelijk gebeuren. Ik denk echt dat hij met zijn knieen tegenelkaar komt.

Het aan de teugel rijden is tijdens een buitenrit bij hem bijna onmogelijk eens in de tig keren heeft hij een bui, dat hij denkt okee, ik doe mee. Anders is het een gevecht, een redelijk bazig paardje, wat zich dan zo opfokt dat hij gruwelijk pissig wordt en dan link is om buiten te rijden. Ik rijd met een los teugeltje en tijdens de draf met een licht contactteugeltje, maar dan meer lang laag, dan opgericht. Hij moet kunnen kijken anders wordt hij kwaad. Meteen teugels aannemen bij hem is echt meteen vragen om moeilijkheden. Ik ga binnenkort een mylerbitje uitproberen.

In de rijbak is hij vrij flegmatiek, in de bossen een heetzeikert die denkt op Duindicht of op de drafbaan te zijn. Is ook echt niet leuk om met mij de bossen in te gaan Clown Lachen