pony geven aan verzorgster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adobe

pony geven aan verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 13:38

hoi
ik heb een vraagje, ik wil mijn shetland pony aan mijn verzorgster geven. omdat ik met mijn pony eigenlijk niets doe en zij erop kan rijden.
financieel word het voor mij wat krap ivm een nieuwe stalprijs.
ik weet dat mijn verzorgster op zoek is naar een eigen pony. en daar ook toestemming voor heeft bij haar ouders.
maar nu mijn vraag
is het verstandig om eerst met de ouders te gaan overleggen?
het leek mij leuk om de pony als kerst"kado" te geven.
is het verstandig een aantal voorwaarden te doen. zoals bv de pony word niet verkocht, maar onder goed overleg kan er natuurlijk anders beslist worden.
want ik wil mijn pony niet uit het oog verliezen. maar voor mijn verzorgster is het natuurlijk heerlijk als ze met haar eigen pony kan tutten.
over het financiele plaatje (stallingskosten) kan gepbt worden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:46

Ja, zeker met de ouders overleggen, zij zijn namelijk de komende tijd dat verantwoordelijk voor de kosten en misschien hebben zij iets heel anders in gedachten.

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:03

Ik zou het wel met de ouders overleggen...
Want misschien willen of kunnen zij het helemaal niet betalen of willen ze er niet aan beginnen...

Is je verzorgster helemaal blij omdat ze een pony krijgt... En dan komt ze thuis en dan mag ze hem niet houden... Lijkt me ook niet erg fijn voor haar.

En je kan er natuurlijk een paar voorwaarden aan stellen.. Dat als ie weg zou moeten dat jij hem weerterug krijgt of zoiets...
Laatst bijgewerkt door balans op 19-12-04 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

adobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 14:04

ok dat is idd duidelijk
dat was ik zelf ook wel van plan.
maar omdat ze wel een eigen pony mag is het onderhouden zowiezo geen probleem.
en een shetlander was ook geen probleem.
maar overleg is natuurlijk wel zo fijn.
nog speciale voorwaarde?

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:05

Contact met de ouders zou ik sowieso even nemen, die zal het nogal rauw op hun dak vallen als hun dochter thuis komt met "Ik heb een pony gekregen!!". Mijn ouders zouden het niet zo leuk vinden.. Daarnaast, misschien hebben ze ook al een andere pony op het oog, of vinden ze het helemaal niet goed dat jij je shetlander aan haar geeft..
Tsja, die voorwaarden moet je zelf bepalen natuurlijk. Als jij het niet erg zou vinden, dat tegen de tijd dat zij er vanaf gegroeid is, hem verkoopt, dan hoeft dat niet. Zou je graag willen dat wanneer ze hem niet meer aan kan, of het financieel ook niet meer red, dat de shetlander dan terug bij jou komt, dan moet je daar iets over zeggen. En vastleggen in een contractje..

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:06

Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat ze geen shetlander willen maar meer een rijpony type...

En een voorwaarde heb ik in mn vorige bericht gezet Knipoog

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:12

Voorwaardes hangt toch af van wat jij wil.. maarj e zou kunnen denken aan:
- Niet verkopen als ze het geld niet meer hebben om hem te onderhoude/te groot voor is geworden
- Als er een grote beslissing moet worden genomen (stel pony is erg ziek geworden en willen ze hem laten inslapen) dat ze eerst jou raadplegen
- Als ze r niet goed mee omgaan, dat ze hem terug brengen bij jou..
eeeh

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:24

Hartstikke nobel om je pony weg te geven en welke paardenliefhebber wil nu niet gratis een pony? Het is alleen niet echt eerlijk om een pony weg te geven onder voorwaarden. ("Je mag hem hebben, maar eigenlijk blijft hij van mij") Eens gegeven blijft gegeven.

Je kan wel vragen of jij eerste keus hebt als zij hem willen verkopen. Als je hem weggeeft onder voorbehoud, wat is dan eigenlijk het verschil met hem verhuren? In feite wil jij hem niet wegdoen, je hebt alleen geen geld om hem te houden. Dit is een beetje kort door de bocht, dat weet ik wel.

Er zijn al veel topics geweest over mensen die hun paard onder voorbehoud weggaven en dan niet de eerste keus kregen als hij werd (door)verkocht. Dat geeft heel veel verdriet. Met of zonder contract, dat maakt niet uit. Als je hem verkoopt, dan weet je waar je aan toe bent en kun je je pony misschien beter loslaten.

Veel sterkte met je beslissing.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:49

Uitlenen. Dan blijft de pony gewoon van jou, maar heb je niet de kosten meer en meisje net zo blij.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:20

uitlenen is misschien idd ook wel een goed idee
ben je de pony toch niet kwijt en scheelt in de kosten (als je er wat voor vraagt dan he)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:39

Je hoeft er niks voor te vragen, maar als ze al niet meer bij jouw op stal staat, heb je die kosten niet meer en kosten van dierenarts en hoefsmid gaat ook gewoon naar degene die leent.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:53

ik zou haar nog niets zeggen en eerst met de ouders overleggen, zo voorkom je teleurstelling

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:57

ik zou hem niet helemaal gratis weggeven, heb hier rare verhalen over gelezen in bit ! eerst overleggen met de ouders eerst, zonder haar op de hoogte te brengen, dat voorkomt idd teleurstellingen !

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:14

In de Bit van November staat een groot artikel over het gratis weggeven van paarden en pony's. Misschien verstandig dat eens te lezen.

tizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:46

ik zou het zeker met de ouders overleggen maar zorgen dat ze niet teleurgesteld is als het niet door gaat maar het is harstikke leuk voor dat meisje!!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:04

ik zou em niet weggeven, uitlenen is iets heel anders, lijkt mij een beter idee idd rare verhalen gelezen in bit

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:29

Wat grappig..mijn zus hoort net dat ze haar verzorgpony mag hebben..omdat die eigenaar er niet zoveel mee doet. Ze hebben zelfs aangeboden de helft van de stalling mee te betalen en de hoefsmid.
Alleen weet ze het nog niet.
In jouw geval zou ik hem ook uitlenen Lachen

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:32

Ik heb ook een pony gekregen.... Je moet gewoon even goede afspraken maken!
Maar ik vind het wel een goed idee hoor, anders heb je kans dat ze misschien wel toch liever een eigen paardje wil en met die van jou stopt!
Veel succes iig met je keus.

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:41

Ik zou eerst met de ouders overleggen en goede afspraken maken.

Sandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:58

Als je besluit hem uit te lenen, en dat meisje mag nu al alles met jouw pony doen, (jij doet er nu niet zoveel meer mee, dus ik weet niet hoeveel dagen ze mag rijden en wat ze allemaal mag doen, maar ik ga er even vanuit dat ze nu al veel met hem doet) dan is eigenlijk het enige verschil dat ze bij het 'lenen' stallingkosten en DA etc. moet betalen..
Het heet dan alleen een leen-pony i.p.v. een verzorgpony. Ik weet niet of dat zo geweldig is als je het van haar kant bekijkt, want wat is dan precies het verschil?
Het is nog steeds niet haar eigen pony dan, ze mag er nog steeds veel mee doen maar het blijft jouw pony, die nu wel geld gaat kosten.

Ik zou hem dan eerder weggeven. Het scheelt jou kosten, je doet er toch weinig mee, hij krijgt een goed tehuis en dat meisje is dolblij en daarbij kan je kan zelf nog een klein beetje zicht houden op wat er gebeurd.
Ik zou wel eerst met de ouders gaan praten over wat je in gedachten hebt. Ik vind het wel een heel goed idee van je!!