Winterdeken + onderdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tristan2000

Winterdeken + onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 11:52

Hey hoi allemaal!

Ik zit even met het volgende probleem.
Mijn 6 jarige kwpn ruin heb ik nou een harry horse highliner deken op, maar nou vind ik dat hij best nog een dikke vacht heeft..
Nou heb ik sinds een tijdje iedere keer een zweetdeken (fleece) onder zijn winterdeken aangezien ik niet weet of het verstandig is om een onderdeken van ongeveer 220 gram er onder te leggen. Volgens mij zijn de highliners 300 grams dekens.
Eerlijk gezegd wil ik eigenlijk van die zweetdeken af om er steeds onder te leggen omdat ik die gewoon puur voor na het rijden wil gebruiken..
De één zegt mij van alleen een winterdeken er op, de ander zegt juist geen deken er op, maar dan wordt het echt een teddybeer.
Wie van jullie gebruiken allemaal een onderdeken (hoeveel gram?) en een winterdeken (hoeveel gram?), en wie hebben andere alternatieven?

Wat ik nog vergeten ben te zeggen is dat het hier gaat om een paard wat dagelijks beweging krijgt, en met wedstrijden mee loopt.
Hij zweet ook vrij snel en door die dikkere vacht wordt hij ook al vrij snel behoorlijk nat...

Alvast bedankt!

Groetjes Marianne Lachen

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:58

Als je mbv die dekens de vacht wilt tegenhouden ben je nu te laat. Dan kun je beter overwegen om te gaan scheren.

Ik denk dat hij het te warm gaat krijgen met een dubbele deken. Dan gaat ie eronder zweten en dat moet je echt niet hebben. Als je hem nu onder een 300 grams deken hebt staan zou ik hem nu ook niet zonder zetten, dan heb je grote kans dat ie ziek word.

Ik begin zelf in september met een ongevoerde regendeken. Dan ga ik al snel over op een gevoerde regendeken. Dit jaar heb ik haar geschoren en nu staat ze onder een 350 grams onderdeken met een ongevoerde regendeken eroverheen. Als het kouder word staat ze onder die 350 grams onderdeken en een 200 grams gevoerde regendeken.

Mijn advies zou dus zijn: of zo laten staan met je HH deken, en de vacht accepteren of scheren en onder dubbele deken zetten...

Succes!!!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:11

Ik gebruik een 300 grams winterdeken en straks als het kouder wordt doe ik daar een 200 grams onderdeken onder. Ik denk dat je te laat met dekens bent begonnen als hij nu al een best dikke vacht heeft.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:23

Als je paard niet geschoren is en niet buitenstaat dan hoef je geen onderdeken op de doen.

Mijn paard is geschoren en die staat met een 300 grams deken op, hij staat ongeveer 6 uur per dag buiten en de rest in een buitenstal, hij heeft het niet koud.
Pas als het erg koud en vriesweer is krijgt hij een onderdeken op.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:45

die van mij staan nu allebei onder een dikke 450 grams winterdeken. Deze hebben ze ook op als het vriest. Ze zitten allebei lekker kort in hun vachtje en iemand vroeg me laatst zelfs of ik ze geschoren had Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:04

Mijn paard is geschoren en staat onder een 350 grams deken met daaronder een 150 grams deken.
Dat gaat prima, ze hebben hetzelfde model (zelfde merk) zijn alleen verschillende van dikte.
Ik doe de dunne onder en dat ligt prima zo!