Paarden graven kuilen in de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Paarden graven kuilen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 22:41

Ik zorg 3 weken lang voor de paarden van Gringo_HS13 (Judith) omdat die mazzelaar in Indonesië verblijft. Nix aan de hand, gaat allemaal prima, ik mest de paarden, voer ze, poetsen, het hele rataplan. Gringo mag niet in de bak vanwege kreupelheid dus die zet ik buiten vast en Unique gaat samen met Soraya de bak in. Gaat altijd prima, tot ik vandaag ineens opmerkte dat beide dames kuilen aan het graven waren in de bak. En geen kuiltje om in te rollen, maar echt een flink gat. Zowel aan de rand van de bak als ergens in het midden. Ik heb de gaten weer dichtgegooid en de paarden weer binnengezet, maar toch vind ik het vreemd. Ik heb het ze nl. nog niet eerder zien doen.

Ik zit al een beetje te bedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ze krijgen 4x per dag eten, verder krijgen ze een speelbal waar bix uit komt. Of ze genoeg mineralen binnenkrijgen weet ik eigenlijk niet, ze krijgen iedere dag slobber, bix en hooi en ze hebben een liksteen in de stal. Ik zag Unique bij het gat aan de rand van de bak wel eten, of dat nou wortels waren van het gras dat langs de rand staat of echt zand, kon ik niet opmaken, haar hele neus zat wel onder het zand (logisch Tong uitsteken ).

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik zal eens opletten of het van de week vaker gebeurd. En wat kan ik er tegen doen? Vind het nogal moeilijk, zeker omdat het niet mijn paarden zijn...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:46

ik weet wel dat meer paarden het doen. waarom???? geen idee . misschien verveling?????? Verward

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:48

Hoi Hoi!

Bij ons op stal staat ook een paardje die kuilen graaft. Dit doet hij uit verveling!! Het paard wil met je spelen, lekker rennen! Probeer dat ook maar eens met jouw verzorgpaardjes.

Als het paard gaat eten moet je oppassen, dat deed namelijk ook een paardje bij ons op stal. Dit paard kreeg van dat zand eten koliek (en niet zo'n beetje ook).

Dus met ze spelen (hebben ze ook geen tijd om zand te eten), dan kan het probleem opgelost zijn!

Veel succes tr mee

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 22:51

Danielle01 schreef:
Hoi Hoi!

Bij ons op stal staat ook een paardje die kuilen graaft. Dit doet hij uit verveling!! Het paard wil met je spelen, lekker rennen! Probeer dat ook maar eens met jouw verzorgpaardjes.

Als het paard gaat eten moet je oppassen, dat deed namelijk ook een paardje bij ons op stal. Dit paard kreeg van dat zand eten koliek (en niet zo'n beetje ook).

Dus met ze spelen (hebben ze ook geen tijd om zand te eten), dan kan het probleem opgelost zijn!

Veel succes tr mee

Dank je wel voor je reactie Lachen Probleem is alleen een beetje, ik zet ze buiten zodat ik de stallen kan mesten... Gringo mag niet bereden worden, alleen in stap over de harde weg, en Unique is nog niet zo lang onder het zadel en die hoef ik alleen af en toe te longeren. Dus om ze nou binnen vast te zetten o.i.d. terwijl ik aan het mesten ben vind ik ook niet zon plan, dan laat ik ze liever lekker ff rennen!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:51

Paard van de stal waar ik sta deed het laatst ook, toen heb ik het dicht gegooid. Paar dagen later had ie het weer gedaan, maar diegene die dat beest buiten zet heeft het niet door dat hij graafd dus toen had ik het maar weer dicht gegooid. Het was achteraan in de paddock dus dalijk ziet iemand anders het niet en laat zn paard lekker rennen en dan blijft er dalijk een paard in steken Scheve mond Hierna heb ik niet meer gezien dat hij het deed, anders had ik er wel iets van gezegd.
Ik denk dat het gewoon verveling is.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:53

Wat je wel kan doen is om eerst lekker met ze te spelen enzow in de bak. Dan kan je misschien wat hooi neerleggen (ik weet niet wat ze doen met elkaar tijdens eten), dan hebben ze toch iets te doen terwijl jij bezig bent.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:01

Mijn paard graaft kuilen in zijn mooie weiland, dit doet hij dan om een zandplek te maken om lekker in te rollen.
Laatst bijgewerkt door wyko op 19-12-04 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:04

Ik ken ook een hoop paarden die kuilen graven..
Ik denk dat ze dit gewoon leuk vinden! Gewoon een beetje tijdverdrijf.
Ik hoop alleen niet dat ie gedraineerd is, want dan kunnen ze nog wel 's het drainage systeem kapot graven, dat was het geval op mijn vorige stal...

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:07

Hoi Tamara,

Nou, je hebt het maar druk met de paarden van Judith verzorgen! Haha!
Mijn paarden graven ook in de bak, ik heb weleens gehoord dat het te maken heeft met eventueel "doorzweten" van de drainage waardoor vochtmineralen vrijkomen die ze lekker vinden. Als ze die ruiken dan gaan ze er naar graven...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 08:20

de mijne graven ook, ze zoeken dan naar eetbare wortels in de grond!
en idd mineralen..
oplossing:
gooi in de kuilen wat van hun eigen poep. dan blijven ze ervanaf...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:33

De mijne heeft ook 2 enorme kuilen gegraven. Ter grootte van een bubbelbad. Volgens de eigenaar van de wei is hij er echt van 's morgens tot 's avonds mee bezig. Geen idee waarom hij het doet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:39

Vitamine- of mineralentekort.
Ze graven een gat en gaan daarna het zand opeten. Mijn pony's deden het ook maar nu ze een zoutblok hebben is het veel minder geworden.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:44

Die van mij heeft het afgelopen nacht en die nacht ervoor in zijn stal gedaan Scheve mond ( Is nu nog een noodstal dus ondergrond is nog gewoon zand met strooisel erop)..waarom? Mineralen tekort is het niet, aangezien er een liksteen in zijn stal aanwezig is...ik denk uit verveling/teveel energie

Zal hem vandaag eens lekker uit laten rennen

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:45

Sjonniej schreef:
Vitamine- of mineralentekort.
Ze graven een gat en gaan daarna het zand opeten. Mijn pony's deden het ook maar nu ze een zoutblok hebben is het veel minder geworden.

Voor zover ik weet heeft het inderdaad ook vaak met een tekort te maken, mijn paarden deden het ook, maar ik geef ze nu elke dag zeewier over het voer, daar zitten heel veel stoffen in en sindsdien doen ze het niet meer....

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:52

Mijn eerte verzorgpaard deed het ook. Als ik haar losgooide, ging ze eerst rennen. Daarna zocht ze een mooi plekje op om te rollen en als ze dat gedaan had, ging ze een kuil graven. En ook echt en diepe kuil. Als ze dat dan gedaan had, ging ze met haar voorbenen in de kuil staan en zo bleef ze dan een poosje staan. Lijkt me niet iets te maken hebben met een tekort. Als ze zand gaan eten misschien wel. Maar als ze dat niet doen. Waarschijnlijk is het gewoon een soort spelletje van ze. Als er plasssen waren ging ze erin stampen en als die er niet waren ging ze kuilen graven. Als jij buiten speelt ga je toch ook wat doen om je te vermaken? Misschien is het wel gewoon eent ijdverdrijf. Ik zou je maar niet al te druk maken. Alleen wel zorgen dat ze dicht zijn met rijden.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 12:17

Naisven schreef:
Hoi Tamara,

Nou, je hebt het maar druk met de paarden van Judith verzorgen! Haha!
Mijn paarden graven ook in de bak, ik heb weleens gehoord dat het te maken heeft met eventueel "doorzweten" van de drainage waardoor vochtmineralen vrijkomen die ze lekker vinden. Als ze die ruiken dan gaan ze er naar graven...

Klopt, maar ik vind het echt niet erg, vind het juist wel lekker! Zo kom ik nog eens buiten, ff lekker met Gringo lopen en Niekje even lekker in de bak... Moeten ze alleen geen kuilen gaan graven Tong uitsteken

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik zal eens opletten of het vaker gebeurd en anders overleg ik ook nog wel ff met mensen van stal. Ik gooi de gaten sowieso weer dicht, natuurlijk gevaarlijk met rijden. Ze hebben allebei een zoutblok in de stal dus mineralentekort, weet ik niet eigenlijk... Tijdverdrijf zou kunnen, anders gooi ik wel een keer zon bixbal in de bak ofzo. Maja, dan heb je ook weer het risico dat ze met het bix het zand mee naarbinnen werken Scheve mond

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:47

Volgens mij is het ook geen mineralen gebrek hoor. Die van ons doen het ook en wat een mega kuilen whah...

Ik was laatst Tequila aan het longeren, toen stapte ik per ongeluk in zo'n kuil. Ik was in 1x 20cm kleiner!! hahahaha
En toen ik klaar was met longeren en mevrouw naar me toekwam, ging te triomfantelijk met haar voorbenen in de kuil staan. Zo van: toe help me ff graven das leuk. Echt van die pretoogjes. En heel voorzichtig begon ze toen een beetje te graven....... Was eigenlijk wel geinig om te zien, met zo'n blik in haar ogen: het mag eigenlijk niet, maar ik doe het stiekem toch....toe doe mee.

Maar ik kon daarna mooi de kuil dichtgooien...