bitloos, hoe en wat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

bitloos, hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 14:04

Ik ben al een tijdje aan het denken om bitloos te gaan rijden. Maar er zijn zo ontzettend veel verschillende hoofdstellen. Bosal, sidepull, hackamore, dan kan je ook nog met een touwhalster of een "gewoon" bitloos hoofdstel rijden (was dit het zo'n beetje?). Oftewel, ik ben de weg een beetje kwijt Bloos .
Wie kan er in het kort de voor- en nadeln van de bitloze optomingen op een rijtje zetten? Lachen En wat zijn de werkingen van ieder ding, zacht, scherp, (ligt natuurlijk ook aan de ruiter-hand) en wat is het best om mee te beginnen?

(ik weet dat er al wat topics hieover zijn maar die gaan ellamaal maar over één specifiek hoofdstel)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:14

Ik ben hier ook wel nieuwschierig naar. Als jullie er ook bij kunnen vertellen welk hoofdstel geschikt is voor welk paard?

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:48

heb ooit leren rijden op een paard die een bitloos hoofdstel ophad Lachen
maar weet niet meer precies hoe het ging. Scheve mond

sierramissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:29

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:36

www.paardnatuurlijk.nl staat ook een heleboel over dit soort dingen.
Pb Josien eens, die zal je ook vast meer kunnen vertellen over het bitloos rijden en de verschillen.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:57

Het paard, het bit en de ruiter. Super boek!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 22:42

Okej, bedankt voor de reacties. Ik heb met de zoekfunctie nog maar eens hard gezocht en een beetje door alle topics gespit. Veel mensen vonden een bosal het fijnst/best. Ik weet het niet, en het is ook nog eens heel erg duur Verward.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:45

Je kan ook Gringo_HS13 eens PBen. Die rijd op Gringo alleen nog maar met een hackamore omdat hij (cremello) een onwijs gevoelige huid heeft en met een bit zijn mondhoeken iedere keer kapot gingen, wat ze er ook op smeerde. Ze zweert bij die hackamore! Ik heb er zelf ook eens mee gereden, ik merkte weinig verschil. Je moet alleen onwijs oppassen, want als je aan de teugels trekt, voelt ie dat op zijn neus en je kan geloof ik zelfs zijn neusbeen breken als je hard trekt Nagelbijten / Gniffelen

Voor haar ervaringen en info, PB eens! Lachen Ze zit alleen op dit moment in Indonesië, komt 31 december terug, dus het kan een tijdje duren Lachen

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:32

Shetfan schreef:
Ik ben al een tijdje aan het denken om bitloos te gaan rijden. Maar er zijn zo ontzettend veel verschillende hoofdstellen. Bosal, sidepull, hackamore, dan kan je ook nog met een touwhalster of een "gewoon" bitloos hoofdstel rijden (was dit het zo'n beetje?). Oftewel, ik ben de weg een beetje kwijt Bloos .
Wie kan er in het kort de voor- en nadeln van de bitloze optomingen op een rijtje zetten? Lachen En wat zijn de werkingen van ieder ding, zacht, scherp, (ligt natuurlijk ook aan de ruiter-hand) en wat is het best om mee te beginnen?

(ik weet dat er al wat topics hieover zijn maar die gaan ellamaal maar over één specifiek hoofdstel)

Tja, bitloos, naast de dingen die je noemt zijn er nog vele hoor...en natuurlijk is een bitloos hoofdstel voor elk soort paard geschikt...er wordt zelfs mee gemend vanaf een kar met ik dacht een 2 of 4 span !!

Maar goed ..de soorten die er nog meer zijn..
Een ring bijvoorbeeld...alleen om de hals kan ook
Of een cook hoofdstel...die heeft gekruisde lijnen onder de kin, zo stuur je zoals je gewend bent maar de weinige druk die je daarvoor nodig hebt komt aan de andere kant terecht...het hoofd van je paard wordt dan eigenlijk de kant opgedrukt waar je heen wil, in plaatst van getrokken.
Dan kun je ook nog gewoon met een stal halster rijden, werkt ook prima en er komt een nieuwe...
das een touwhalster maar dan een beetje gelijkend op het cook principe.
De maker van dit hoofdstel is nog aan het testen, net als ikzelf met de proefversie ga doen, omdat de knopen nogal verschillen bij verschillende soorten touw.
Zodra het klaar is , uiteraard ook grondig getest, komt er op een site een tekening waar een ieder kostenloos gebruik van mag maken met een duidelijke uitleg hoe hem te knopen en wat voor een materiaal er voor te gebruiken...

Even de PN site www.paardnatuurlijk.nl in de gaten houden dus , daar zal het ook zeker vermeld worden...

Voor alle bitloze hoofdstellen natuurlijk wel de volgende regel...
Een bitloos hoofdstel is een middel om met je paard te ´praten`, das even iets anders dan een bit natuurlijk, er komt geen krachtmeting aan te pas.
Het is dus een middel om op hele subtiele wijze je paard te sturen , vaak alleen maar door het opnemen van je teugel of het tegen de hals leggen daarvan.
Iets anders dus dan de meeste mensen een normaal hoofdstel met bit gebruiken.
Het wordt dan ook aangeraden om een noodstop zoals bijvoorbeeld op de PN site aan je paard te leren in geval van echte nood.
Zou je aan een touwhalster gaan trekken dan is het gevolg dat dit scheef trekt.
Alle paardensporten KUN je er dus mee doen maar....blijf heel subtiel in je aanweizingen en...eerst oefenen dus in een vertrouwde omgeving, je rijbak of zo, zodat jij maar ook je paardje er volkomen aan gewend bent....

Gr. Nick Altena

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 11:01

Bedankt coor je reactie Lachen. Ik heb er zeker wat aan.
Wat je als laatste vertelt is ook wel mijn bedoeling. Nu ik nog met bit rijdt gebruik ik het bit ook alleen maar afentoe om te sturen, als ik een bocht wil maken en m'n pony reageert niet meteen steek ik mijn hand een beetje uit. Niet trekken dus maar leiden. Die noodstop van parelli was ik al van plan om aan te leren. Zoals ze het op de site beschrijven klinkt het heel veilig. En hopelijk krijg ik binnenkort een beetje hulp bij nh Lachen.
Ik ga vandaag maar eens met een stalhalster rijden, eens kijken hoe dat gaat.
Oja, zo'n ring om de nek, dat vind ik wel een mooie manier om je paard te leiden (of hoe je dat moet noemen) en ik hoop dat ik ooti zo'n vertrouwen krijg en mijn pony in mij dat we ook zo kunnen rijden .