Nu zadelmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Nu zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 12:22

Het volgende zit waarschijnlijk compleet tussen mijn oren, maar toch...

Ik heb een 2,5 jarige merrie die door een vriendin van mij ingereden gaat worden. Nou hebben we het over inrijden gehad en we hebben besloten om het zo te doen:

Morgen voor de eerste keer erop, dan woensdag nog een keer. Tot het voorjaar 1 tot 2x per week erop om te wennen aan gewicht op haar rug, druk in de mond en alles eromheen. Dan gaat ze van mei tot oktober het land op en wordt dan doorgereden als ze 3,5 is.

Is IMO een goede manier, maar toch zit het me niet lekker... Ik ben altijd zo bang dat er teveel wordt gevraagd van een dier en dat het ze zeer doet (fijn detail: mijn 6-jarige pony is al zijn hele leven met pensioen, vind het zielig om ermee te rijden...).

Daarom; het is bij mij gewoon puur psychisch.

Is dit een eerlijke manier of is dit echt helemaal 'not done'?

Maybe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:27

Ik zou wachten met erop gaan zitten, tot je paard zeker 3 jaar of wat ouder is en dan beginnen met erop gaan zitten en inrijden. 2,5 jaar vind ik te jong. Ik ben zelf met hulp van mijn instructrice mijn verzorgpaard aan het inrijden hij is nu 4 jaar. Heeft nog geen gekke sprongen gemaakt en pikt het goed op. Ik vind dusdat je beter kan wachten met inrijden, dat ze wat ouder zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:31

Ik zou pas in het voorjaar als de temperaturen wat aangenamer zijn beginnen, daarnaast is drie vroeg genoeg

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:32

wat wordt verstaan onder inrijden?
2 keer per week 10 minuutjes erop
wat stappen en leren sturen
en dan volgend jaar echt inrijden?
dat kan volgens mij
als je nu al begint met draven en galoperen, en moeilijkere dingen gaat vragen
not done!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:37

gijsenkim schreef:
Ik zou pas in het voorjaar als de temperaturen wat aangenamer zijn beginnen, daarnaast is drie vroeg genoeg

OK dan!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:38

Ik kan goed begrijpen dat je zo denkt. Ik denk dat je best kan proberen een keer een zadeltje erop te doen maar ik zou er zelf voor dat hij drie is niet op gaan ziiten. Als je dat nu een paar keer doet en hem dan weer een tijd niks laat doen draagt het ook niet zo veel bij denk ik. Met 2,5 vind ik het voldoende als ze braaf aan de hand lopen en wat heel licht logeerwerk kunnen. Ze groeien nog volop op die leeftijd en ook mentaal is het nog een baby.

Waarom de haast meid? je hebt tijd zat begin lekker van de zomer dan is het weer veel beter en langer licht. Je paard zal er denk ik ook niet iets ernstigs aan over houden, de meeste renpaarden worden met 2,5 igereden, maar als je geen haast hebt dan zou ik lekker tot de zomer wachten dan zadelmak maken en een beetje rijden, dan kan ze daarna altijd nog even op het land. Mijn eigenpaard groeide heel hard (is ook 1.77) die hebben we pas met 4 jaar ingereden.

Wat later inrijden kan nooit kwaad, te vroeg inrijden soms wel.
Ik zou lekker met hem wandelen beetje licht longeerwerk, keer ee dekje of zadeltje beetje freestylen enzo.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:53

Ik zou haar idd ook lekker laten staan tot het voorjaar. Nu evt. rustig aan beginnen met wat heel licht longe-werk 1-2x per week.

Succes!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:03

Ik zou wachten tot het voorjaar, dan zadelmak maken, stuur en rem erop zetten, dan in het najaar verder doorrijden.
Ze is dan net iets ouder en bijkomend voordeel is dat ze in de winter vaak een stuk frisser zijn dan in de zomer.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 13:03

Nou, de haast is om de volgende reden:

Een vriendin van mij rijdt regelmatig paarden voor anderen in. Zij is al een tijd bezig om zwanger te worden (met KI enzo) en wil graag voor mij mijn paard rijden. Dit omdat ik zelf dus te bang ben om te rijden en ik van mezelf weet dat ze dan nooit ingereden gaat worden en net als mijn pony nu al met pensioen gaat. Dus als ik wil dat ze wordt ingereden, moet ik haar aanbod met beide handen aannemen. Een africhtingsstal is voor mij sowiezo niet te betalen...

Maar het gaat dan echt 1 of 2x per week 10 minuutjes erop stappen en van de zomer helemaal niets...

[Edit: ze gaat dus in februari weer op voor KI]

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:05

sjeetje, 3 is volgens velen echt een magisch getal... je moet het gewoon per paard bekijken. de TS kent het paard natuurlijk het beste en kan als beste zeggen of het paard er klaar voor is om nu al af en toe even bereden te worden.
ik zou dus gewoon jouw eigen gevoel gaan volgen, als jij vind dat ze het aankan om 1 a 2 keer per week 10 minuutjes bereden te worden dan moet je dat gewoon doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:09

Ik vind 2,5 jaar echte jong hoor. Geestelijk zijn ze er dan ook nog niet aan toe. Ik vind 3 echt het vroegste om er iets mee te doen. Liefst iets ouder, maar je moet het natuurlijk zelf weten. je kan natuurlijk wel beginnen met longeren en zadelmak maken. Maar met rijden moet je, naar mijn mening, echt nog even geduld hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 13:13

Anouar15 schreef:
Ik vind 2,5 jaar echte jong hoor. Geestelijk zijn ze er dan ook nog niet aan toe. Ik vind 3 echt het vroegste om er iets mee te doen. Liefst iets ouder, maar je moet het natuurlijk zelf weten. je kan natuurlijk wel beginnen met longeren en zadelmak maken. Maar met rijden moet je, naar mijn mening, echt nog even geduld hebben.

Echt rijden zal het niet zijn...

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:16

Mijn haffie is in januarie 2,5 jaar,maar ik moet er nog niet aan denken om er nou al op te gaan zitten,ze ziet er nog echt uit als een veulen,als een peuter...Maar ik longeer heel af en toe wel met d'r,laat d'r gewoon een stuk of 10 rondjes stappen,dat vind ik wel genoeg voor d'r,want ze heeft ook nog niet echt geduld om het langer te doen,want dan gaat ze ouwehoeren,en spelen,met d'r koppie schudden enow Tong uitsteken het moet leuk blijven voor ze,toch?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 13:22

Maar aan de andere kant: er zijn zoveel paarden die op deze manier beleerd worden. De dingen kennen, vervolgens het land op en dan met 3,5 echt inrijden. Zij doet dat met alle paarden die ze beleerd en voor zover ik weet zijn er met die paarden nooit problemen geweest. Ze zegt ook dat ze met 3 gewoon al te brutaal zijn. Ik weet het verder niet, maar ik weet wel dat als ik het nu niet laat doen, ze nooit ingereden zal worden...

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:26

Ik dacht dat je vorige week nog zei dat er niemand op je paard zou komen voordat ze 3,5 zou zijn?
Ik persoonlijk zou wachten tot eventueel na dat je vriendin zwanger geworden is. Owh, maar daar doen ze altijd moeilijk mee, met KI toch? In ieder geval zou ik het als ik jou was lekker rustig aan doen...

Offtopic: KI staat toch voor Kunstmatige Intelligentie en niet Kunstmatige Inseminatie, of mag het beide??

btw over dat brutaal enzo. Ik ken een paard dat pas met 7 is ingereden, hardstikke lief beestje, niets mis mee..
Maar dat hangt ook van het karakter van het paard af natuurlijk.. Best wel moeilijk eigenlijk.. Want aan de hand zijn ze meestal niet hetzelfde als onder het zadel. Angel, mijn verzorgpony, moet ik bijna vooruit duwen, terwijl als ik erop zit, het net is alsof we de trein moeten halen.. Haha!
Laatst bijgewerkt door Sanet op 18-12-04 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:26

Dan moet je het gewoon doen! Veel succes!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 13:30

Klopt, dat zei ik idd ook! En daar ben ik in principe nog steeds voorstander van, maar dat maakt de keus niet minder moeilijk...

KI; ik ging voor de inseminatie Knipoog

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:31

Is dat niet wat pessimistisch? Ik bedoel, of met 2,5 inrijden of nooit?
Je vriendin zal toch over een jaar wel uitgezwangerd zijn?

Persoonlijk zou het niet in me opkomen om op een dier van 2,5 te gaan zitten. Ook al zijn er nog zoveel redenen om het 'goed' te praten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 13:52

ellenlouise schreef:
Is dat niet wat pessimistisch? Ik bedoel, of met 2,5 inrijden of nooit?
Je vriendin zal toch over een jaar wel uitgezwangerd zijn?

Persoonlijk zou het niet in me opkomen om op een dier van 2,5 te gaan zitten. Ook al zijn er nog zoveel redenen om het 'goed' te praten.

Ze stopt helemaal met paarden als ze eenmaal een kindje heeft, is hier al 10 jaar mee bezig, dus dat gaat voor... Knipoog

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:04

En ze wil niet even jouw paard inrijden tussendoor? Flauw hoor Knipoog
Ik snap de druk die je voelt maar toch zou ik wachten. Komt tijd, komt raad zeggen ze dan.

Waarom is je pony eigenlijk al zo vroeg met pensioen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 14:09

ellenlouise schreef:
En ze wil niet even jouw paard inrijden tussendoor? Flauw hoor Knipoog
Ik snap de druk die je voelt maar toch zou ik wachten. Komt tijd, komt raad zeggen ze dan.

Waarom is je pony eigenlijk al zo vroeg met pensioen?

Flauw he? Haha!

Omdat ik dus niet durf te rijden, dat beest is gek. Dus ik wéét van mezelf dat Quell maar 1 bok hoeft te geven in het begin, dat ik er nooit meer opstap. Heb gewoon qua paarden geen zelfvertrouwen en heb al helemaal geen vertrouwen in paarden. Eigenlijk vind ik ze doodeng en paardrijden niet leuk. Dus ik hoop dat Quell een braaf en werkwillend paard gaat worden...

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:09

tjah ik zie igenlijk niet zow heel groot probleem alllen ik zou het zelf niet doen.... maar is er niemand anders die jouw paard dan wil inrijden.. en kan je zelf niet beginnen met longeren enz... en dan als ze 3,5 is veder rijden,......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:13

2,5 jaar is gewoon te jong, daar ga je later problemen door krijgen en dus spijt. Er is geen enkele leeftijd te oud en je vriendin blijft niet d´r hele leven zwanger (als ze het al wordt) . Zelfs als je zwanger bent kun je gewoon rijden, hoor. Ik maak zelf altijd met drie zadelmak en laat ze dan een jaar lopen en ga ze pas echt inrijden als ze vier zijn. Maar ik heb ook twee ponies ingereden die 17 waren. Geen enkel probleem. Wat is dat toch met dat gebrek aan geduld? Je kan je paard nog zeker twintig jaar rijden als hij is ingereden met vijf jaar... Denk aan je paard! Laat het skelet stevig worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 14:18

Lusitana schreef:
2,5 jaar is gewoon te jong, daar ga je later problemen door krijgen en dus spijt. Er is geen enkele leeftijd te oud en je vriendin blijft niet d´r hele leven zwanger (als ze het al wordt) . Zelfs als je zwanger bent kun je gewoon rijden, hoor. Ik maak zelf altijd met drie zadelmak en laat ze dan een jaar lopen en ga ze pas echt inrijden als ze vier zijn. Maar ik heb ook twee ponies ingereden die 17 waren. Geen enkel probleem. Wat is dat toch met dat gebrek aan geduld? Je kan je paard nog zeker twintig jaar rijden als hij is ingereden met vijf jaar... Denk aan je paard! Laat het skelet stevig worden.

Het heeft niets te maken met geen geduld hebben Knipoog

En als je het topic eerst zou lezen, dan zou je zien dat ze stopt met paarden als ze zwanger is/een kindje heeft Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:25

Citaat:
sjeetje, 3 is volgens velen echt een magisch getal... je moet het gewoon per paard bekijken

Voor mij is 3 ook een magisch getal, het echt min. voor mij. (n dan kijk ik niet op 1-2 maanden, maar wel op 5 of 6)

In het voorjaar kijken om ze dan te beleren.
Of beter te wachten tot de herfst of het zelfs uitstellen tot het volgende voorjaar. (ligt aan de bouw, maar ook aan het geestelijk ontwikkelde)
Ook heb ik in het verleden regelmatig pauze ingelast van 2 maanden,
ook bij oudere paarden.
En echt, je merkt dat vakantie de paarden goed doet