Wat doe je als je op je pony word aangevallen door

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Wat doe je als je op je pony word aangevallen door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 23:07

honden?

Vandaag was ik op Brenda (in de stromende regen ja Tong uitsteken) aan het buiten rijden en Anne (Annetje) was op de fiets mee en we zouden zo gaan omruilen. Maar Anne was even iets doen (haar digi tasje goed doen ofzo) en ik was dus al iets doorgereden. Ik stond op een stuk gras en was beetje aan het rondstappen heel rustig. Toen hoorde ik opeens geroep van een vrouw en zag dat er 2 kleine hondjes (echt klein) keihard op Brenda afrenden. Maar ze bleven niet op afstand ze gingen echt doelbewust proberen te happen en springen om Brenda haar achter benen.
Brenda was echt bovenverwachtigng zo rustig! Ze had even een neiging tot wegrennen maar het bleef bij zenuwachtig voeten optillen om die hondjes te ontwijken.
Maar wat is nu op zo'n moment het beste wat je kunt doen? Ik ben heel rustig gebleven en heb Brenda rustig gesteld, ik heb tegen die Mevrouw gezegd die inmiddels was komen aanlopen nog roepend (maar de hondjes luisterden niet) dat ik niet kon garanderen dat Brenda niet zou trappen naar die beestjes die nogsteeds doelgericht op haar achterbenen sprongen. Toen de mevrouw de hondjes een beetje naar zich had geroepen ben ik rustig weggestapt maar alter hoorde ik haar weer roepen en nu ben ik blijven stappen en heb de hondjes niet meer gezien.

Maar wat is nu het verstandigste om te doen? Al wegstappen met die hondjes nog hupsend om Brenda heen, maar dan neem je ze volgens mij alleen maar mee of gewoon rustig blijven staan maar ik kan niet garanderen dat Brenda niet perongelijk haar been verkeerd neerzet. En die hondjes waren zo klein als Brenda haar hoef ongeveer.

Ik vind het maar vervelend, Brenda was echt zo verschrikkelijk braaf gebleven, ik weet zeker dat veel paarden niet zo rustig gebleven zouden zijn met 2 hondjes om de achterbenen. Ik zou het ook vreselijk vinden als Brenda perongelijk (want ze deed niets doelgericht maar probeerde ze te ontwijken) op zo'n hondje zou staan. een grote hond zou dan nog wel wegrennen maar zo'n kleintje zou echt dood zijn.

(en eigenlijk vind ik ook dat die mevrouw dr hondjes aan de lijn moest houden op een veldje waar je helemaal geen honden mag uitlaten Clown )

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:12

Die vrouw was eigenlijk fout. Maar ja........ Ik vind dat het een goede oplossing is om gewoon te blijven staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:14

Ik heb het toen ik nog veel buiten reed ook heel vaak gehad. De plek waar ik het bos in reed was namelijk 1 grote hondenuitlaat/speelplaats. Als er een hond achter me aankwam, draaide ik mijn paard en ging ik als een gek achter de hond aan. Dit onder het motto: 'zolang mijn paard achter die hond aanzit, zit die hond niet achter mijn paard aan'.

Moet je alleen niet doen bij een hond die je echt gericht aan wil vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:36

plat op de grond gaan liggen en wachten tot de baas komt Tong uitsteken

grapje.....ikk heb daar ook nog nie zo over nagedacht eigenlijk..het is me vorigjaar wel over komen en toen ben ik van me pony afgevallen en de strepen daarvan staan nog op me kont Haha! verder altijd vragen als de eigenaar in de buurt is de hond aangeleind te houde....verder heb k geen idde

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:42

Iid vragen of de eigenaar zn hondjes bij wil houden, ik heb het zelf ook niet zo op die beesten als ze zo wild worden... Wordt dat niet gedaan en hypothetisch gesteld dat Sheldon een trap geeft, dan zou ik daar niet om malen! Gelukkig heb ik het maar 1 x gehad dat mijn paard getrapt heeft (gelijk had ie, beest hing aan zn achterbeen!), ik heb de eigenaren nooit gezien... Lieten die beestjes gewoon los over de straat lopen, waren nooit thuis als ik aanbelde... Hond uiteindelijk niks aan over gehouden maar toch, ik heb ze liever niet in de buurt van mijn paard.
De meeste mensen zijn gelukkig zo aardig om hun hond al bij te houden als ze een paard aan zien komen Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:10

die vrouw zat fout en had in eerste instantie de honden aangelijnd moeten houden. het beste kun je blijven staan, want honden gaan anders jagen als je weg loopt. ze gaan dan achter hun "prooi" aan. ik had dat mens even flink de waarheid verteld en desnoods had ik afgestapt als die hondjes ook maar 1 hap hadden gegeven...en ze even een schup onder de kont gegeven.

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:47

ik heb dat ook eens gehad met zo een dikke rotweiler in het bos ...

ik was aan het draven, en dat paard wat ik toentertijd bereed was sowieso nergens bang voor, dus had het voor mij geen opvoedkundige waarde om te blijven staan e.d.//

ik was toen geewoon door gaan draven Bloos!

fout van mij he hahaha.. want die hond bleef me maar honderden meters volgens..

Haha!

had die eigenaar zn hond maar aangelijnd moeten houden, want dat was op dat stuk ook verplicht... was maar goed dat het niet in de bebouwde kom was Tong uitsteken

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 08:38

kleine honden krijgen van mij een schup als ik er naast zou staan...... grote komen een zweep tegen om vervolgens de eigenaar de huid vol te mopperen dat ze die beesten aangelijnt moeten hebben. Gelukkig is die knuppel van mij honden gewent, maar als ze gaan bijten hebben ze een groot probleem, ik weet niet wie er eerder schupt, hij of ik.....

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 08:45

Als er honden irritant gaan doen bij mijn paard schopt ze ze gewoon Nagelbijten / Gniffelen
En daarna doen ze het nooit meer Lips are sealed Maar wat je echt niet moet doen is wegrijden,want dan gaan die honden erachteraanrennen en vinden ze het al helemaal prachtig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:07

Ik reed veel over het strand en dan heb je ook te maken met honden, die meestal niet meer onder appel staan van hun baas als ze opgewonden raken over zo´n apart beest als een paard. Omkeren en de hond wegjagen werkt in 99 van de 100 gevallen. Wachten tot de baas de hond komt pakken is een andere optie. Tegen een hond die een hap uit je paard wil nemen, kun je niet veel meer doen dan het paard het laten uitvechten, en een paard is heel goed instaat om zo´n beest af te straffen (dat loopt meestal niet zo goed af) maar zo´n hond hoort aan de riem als hij niet te vertrouwen is met dieren. de eigenaar van de hond is ten allertijden verantwoordelijk voor zijn gedrag.
In elk geval trouwens nooit in paniek raken, dan maak je je paard bang voor honden.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:13

op het strand renne de honden ook altijd achter de paarden aan maar wij blijven gewoon door lopen gaan ze vanzelf wel terug, want wij schenken er ook geen aandacht aan end an vinden die honden het ook niks aan... allleen als wij aan het galoperen zijn en er komt een hond aan dan gaan we wel ff draven

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:17

Als wij honden buiten tegen komen dan doen we altijd het paard zijn hoofd naar de honden toe, en als de honden naar het achterbeen proberen te komen ook mee draaien. Het is niet te bedoeling dat ze in hun achterbeen bijten :S

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:30

Ik kom ook best vaak zulke honden tegen
en ik blijf dan maar gewoon staan en wachten of vragen of de baasjes ze aan de lijn willen doen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 16:43

als honden blijven etteren naast m'n paard, en de eigenaar roept ze niet terug, wil ik nog weleens "per ongeluk"m'n paard zijwaarts richting hond laten lopen. (of als ze ervoor lopen, in draf eropaf) Ik zou nooit zomaar een hond pijn doen door hem bewust te slaan of onder te lopen, want dan ben JIJ fout, en heb je grote problemen. Stel zo'n hond gaat bewust bijten, dan zou ik de eigenaar 1X waarschuwen, doet hij niets, dan komt die hond mijn (lange) zweep tegen, of stap ik af en geef dat beest een rotschop.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 16:44

zweepje meenemen en vooral de boze blik van hondeneigenaren negeren.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:03

De laatste keer dat er een hond achter amigo en mij aanzat, galopperde ik rustig door Haha! ik deed net alsof ik niets in de gaten had totdat ik om keek en er een dikke man over het ruiterpad achter me aanrende Haha! het was op een zomerse dag en erg warm, dus ik denk dat die man z'n lesje wel geleerd heeft want tussen april en oktober ben je verplicht in dat gebied je hond aangelijnd te houden.

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:07

Ik heb het een keer meegemaakt toen ik aan het wandelen was met mijn paard, omdat ik geen zweep bijhad pakte ik snel een tak van de grond af.
Ik heb 'm niet hoeven te gebruiken omdat de betreffende baas inmiddels aan was komen rennen en dat beest gauw aan de lijn deed
Sindsdien neem ik buiten altijd een zweep mee, je weet maar nooit Scheve mond

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:15

Ik rij nooit met zweep (heb er ook geen), maar ik heb een paard dat denkt dat honden willen spelen en dan ernaar trapt. Zo speelde ze vroeger altijd met een hond, toen ze zelf nog jong was. Die hond ontweek haar altijd. Helaas voor de honden die haar nu nog proberen te happen, want daar trapt ze natuurlijk ook naar, en die zijn meestal niet op tijd weg..

IloveShets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:16

Ik rij door. Hercules is vaak aangevallen door honden en ik weet zeker dat hij ze zou trappen als ik stil zou staan!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:25

weet je wat ECHT heel goed werkt, je paard laten kijken naar de honden, dan blijven ze meestal wel op een afstand, want honden 'vallen aan' bij de achter benen.. Ik heb die veel vaker meegemaakt, en wanneer je het hoofd van het paard naar de hond laat kijken, blijven ze wel op een afstandje.. en dan dus mee draaien met de hond wanneer die naar de achterbenen wil..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:27

Yessy schreef:
Helaas voor de honden die haar nu nog proberen te happen, want daar trapt ze natuurlijk ook naar, en die zijn meestal niet op tijd weg..

Helaas doet mijn pony dat niet Verdrietig Als hij dat deed zou dat een stuk makkelijker en geruststellender zijn voor mij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:54

Mijn pony ziet honden als speelgoed. Verward

Kan in zo'n geval wel handig zijn. Laats liepen we in het bos en had ook iemand twee grote honden los laten lopen. (honden waren bijna groter dan m'n pony Knipoog ) De honden zagen ons en kwamen er blaffend aangerend. En inderdaad ook proberen om bij de achterbenen te komen. Ik draai gewoon steeds met ze mee zodat ze niet in achterbenen kunnen bijten en als ze te dichtbij komen dan maait m'n pony wel naar ze. Als ik een eigenaar zie waarschuw ik hem altijd dat als hij zijn honden niet terug roept ik doorloop en dat mijn pony dan trapt (doet hij ook). Ik vind het zielig voor de honden maar ik vind het nog zieliger als mijn pony gebeten word.

Sommige mensen roepen dan gauw hun honden terug en andere zeggen dan de hond toch sneller is dan m'n pony Boos! .

Dan moeten ze het zelf maar weten en laat ik m'n pony gewoon zijn gang gaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:22

mijn lerares wordt op het strand altijd gek van die honden die niet even vastgehouden worden als een paard langskomt zegmaar wat zij doet is hondjes meelokken en lekker heel end galoperen, zodat die baasjes een lekker end moeten lopen voordat ze weer bij hun hond zijn

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:43

Ik wacht eerst af of de eigenaar zijn keffertje terugroept, ondertussen probeer ik om het hondje te weerhouden van het bijten van mijn paard, is er geen eigenaar in de buurt, dan schopt mijn paardje Lachen

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:26

weet je wat ik welles gehad heb: ik was aan et rijden en wilde ff racen, en er was daar een man met een jonge golden retriever, hij had die hond gewoon bij em en ik ging dus... en toen maakte die vent zn hond los en jutte hem op om achter mij aan te gaan!!! Vaaaaaaaaag, zoiets doe je tog niet, maar glukkig is er nix gebeurd, maar mn pony schrok er wel van...

Maar als er een hond bij me komt doe ik net of tie er niet is...gewoon rustig blijven stappen..