dek-vraagje tot welke leeftijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

dek-vraagje tot welke leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 10:10

Hai,

Nergens kan ik vinden tot welke leeftijd je je pony/paard kan laten dekken, Weet iemand hier de antwoord op de vraag?

Groeten Gwen

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:17

Daar is denk ik geen leeftijd aan vast te stellen... (natuurlijk wel een beetje)
Ik denk dat je naar de pony zelf moet kijken... Hoe fit is ze enzo.??

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:18

ligt eraan of de merrie al eerder veulens heeft gehad..hebben ze vaker veulens gehad dan worden ze soms tot op late leeftijd nog gedekt
als ze voor de eerste keer gedekt wordt is het verstandig dit voor hun 10e te doen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 10:33

Liesjuh, wat bedoel je met hoe fit?

bedoel je dan haar conditie? gezondheid?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:50

Cow_horse schreef:
Liesjuh, wat bedoel je met hoe fit?

bedoel je dan haar conditie? gezondheid?

Alle twee.. Knipoog
Vraag anders ook aan de VA of het nog verstandig is..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 10:53

Liesjuh schreef:
Alle twee.. Knipoog
Vraag anders ook aan de VA of het nog verstandig is..

ah okee Lachen ik snap het helemaal.
Bedankt, OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:51

tot ze onvructbaar worden en dat is per paard verschillend, maar meestal zo ergens na hun 25 ste, als zijn er fokmerries die met hun 30ste gewoon nog gezond een veulen ter wereld brengen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:15

Lusitana schreef:
tot ze onvructbaar worden en dat is per paard verschillend, maar meestal zo ergens na hun 25 ste, als zijn er fokmerries die met hun 30ste gewoon nog gezond een veulen ter wereld brengen.

Tot die leeftijd kan het idd.. Maar is het nog verstandig!? Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:40

Ja hoor, er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat het dragen op hoge leeftijd schadelijk is. Voor een eerste veulen zou ik me wel twee keer bedenken, maar het schijnt te kunnen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 16:29

ha Haha! dat wist ik dus helemaal niet.

Lusitana het gaat om een eerste veulen, ik ben er nog niet helemaal zeker over.. wil eerst kijken hoe ik financieel nog zit. maar het gaat vast om het idee.
Ze is nu sinds april 7 jaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:35

Zeven is de mooiste leeftijd die er is!!!! Waar ben je bang voor? Ik weet hoe spannend het is en het gaat ook wel eens mis, maar het gaat veel vaker goed en dat staat los van de leeftijd , hoor. Bedenk wel wat je met het veulen wilt. Is het voor de verkoop of om later te erbij te berijden? Veel mensen vinden het leuk om hun merrie een veulen te laten krijgen, maar denken eigenlijk niet aan welke toekomst ze bieden voor de nieuweling...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 16:40

Ik weet heel goed wat ik met het veulen wil, daar heb ik al over nagedacht sinds ik mijn pony kreeg Knipoog Haha!
het is om er bij te rijden, eventueel nog hier en daar een keuring, buitenritjes enz.

waar ik bang voor ben is op het moment dit: ik begin binnenkort met mijn opleiding, nu weet ik van mezelf dat ik het geen probleem vind om vanuit daar naar de paarden te gaan, of later op de avond te gaan..
Een veulen kost veel tijd, nu zit ik wel te denken aan opfok, maar dan heb je nog de eerste paar maanden. dit is ook niet echt het probleem.

Het grootste probleem is dat ik binnenkort wordt geopereerd en een half jaar moet revalideren, voor ik weer echt aan de slag mag gaan met paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:46

Tja, als je het paard in het voorjaar laat dekken, dan heb je pas het jaar daarop in het voorjaar een veulen en in het begin hoef je er niet zoveel aan te doen. Ik denk, hoop, dat je dan wel weer op de klaver bent. Ik ben blij te horen dat je over de toekomst van het veulen hebt nagedacht.
Ik hoop dat je operatie goed verloopt en dat je voorspoedig revalideert.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 17:00

(ik zou niet denken aan een veulen zonder dat ik erover nadenk wat ik er mee zou gaan doen. )
Ik hoop het ook, misschien dartelt er hier dan over een tijd wel een veulen rond Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:31

Een vriendin van me haar paard is er nu 27 en nog maals drachtig! Ze heeft al leven geschonken aan 12 veulens waaronder de laatste 5 jaar 2 tophengsten! Dus leeftijd doet er niet toe, zolang je paard maar al een veulentje heeft gehad voor haar 10, daarna is de kans op miskraam en soms de dood van de merrie zelf nogal groot.

ikke xxx

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:43

chipieke schreef:
Een vriendin van me haar paard is er nu 27 en nog maals drachtig! Ze heeft al leven geschonken aan 12 veulens waaronder de laatste 5 jaar 2 tophengsten! Dus leeftijd doet er niet toe, zolang je paard maar al een veulentje heeft gehad voor haar 10, daarna is de kans op miskraam en soms de dood van de merrie zelf nogal groot.

ikke xxx

Het kan misschien wel, zegt Lustiana dan, zo "oud" nog een veulen krijgen. Maar met 27 vind ik persoonlijk, dus geen aanval ofzo niet boos worden, dat een paardje zn oude dag ook wel verdiend heeft. En 15 veulens, is dat niet heel erg veel?? Verward

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:34

Sanet schreef:
Het kan misschien wel, zegt Lustiana dan, zo "oud" nog een veulen krijgen. Maar met 27 vind ik persoonlijk, dus geen aanval ofzo niet boos worden, dat een paardje zn oude dag ook wel verdiend heeft. En 15 veulens, is dat niet heel erg veel?? Verward

Het is wel een fokmerrie hé Knipoog Ik word niet zo snel kwaad hoor Tong uitsteken Het was haar laatste veulen, ze gaat nu op pensioen hoor. Maar je moet wel weten dat ze maar 2 jaar in haar hele leven bereden is. Dan valt het nog mee hoor. Ze heeft er geen last van, nooit gehad trouwens. Het is niet mijn merrie, maar de fokmerrie van een bekende springruiter in de streek hier, dus ik denk wel dat hij weet wat hij doet Knipoog