Paard met blessure weiland op: hoe, wat en waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Paard met blessure weiland op: hoe, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 00:14

Ik ben aan het overwegen om mijn paard het land op te gooien voor een half jaar o.i.d. Het gaat helaas niet goed met hem en ik ben het eigenlijk meer dan zat om te stappen e.d.

Nu vroeg ik me de volgende dingen af:

- waar is dat mogelijk in de winter?
- waar moet je aan denken bij een paard dat altijd als sportpaard heeft 'dienst' gedaan en niet veel gewend is qua weidegang?
- momenteel hoest hij er ook nog behoorlijk bij om het feest compleet te maken Boos!

Alle tips zijn welkom.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:56

Het ligt eraan wat voor blesure die heeft, ik zou het met een peesblesure dus niet doen.
Hoewel ik wel een voorstander ben een paard veel buiten te laten lopen en beweging geven
Heb vaak rust roest alleen met bepaalde dus niet.
Wat voor blesure heeft die?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 07:38

Dat is juist het probleem. Het blijven allemaal vage verhalen. Goed loopt hij niet maar waar het precies in zit, weten ze ook niet. Een beetje van dit en een beetje van dat.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 07:54

Ik zou hem niet zo van helemaal stal naar helemaal weidegang doen. Dat lijkt me niet goed voor een sportpaard. Had hij van de zomer nog weidegang, of al een paar jaar niet? Dat zou ook meewegen in mijn beslissing. Maar naar mijn idee is het beter om ergens te ( gaan) staan waar hij voorlopig iedere dag een aantal uren naar buiten kan. De meeste weilanden zijn nu erg nat en als hij dan uit zijn dak gaat, glijdt hij misschien nog uit ook. Misschien is dan een paddock voorlopig nog een betere optie. Lou loopt nu iedere dag 3 tot 4 uur buiten en ik stap nu dus niet iedere dag met haar. Ze komt er evengoed iedere dag een aantal uren uit. Verder zou ik zorgen voor een hele goede regendeken, ikzelf heb nu bij Lou een Rambo Rhino medium weight op, goed waterdicht en ze heeft het er niet koud onder. Het is niet de bedoeling dat hij zich warm gaat rennen, dus daar zou ik ook rekening mee houden. Verder zal er ook wel hooi bijgevoerd moeten gaan worden, in het gras zit niet veel voedingswaarde nu, dat groeit weer vanaf eind februari, begin maart. Dan moet je weer met volledige weidegang oppassen, het gras heeft dan een echte "voorjaars"-groeispurt. Succes met je beslissing!

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 07:58

Mijn paard heeft na een elleboogbreuk ook heel lang op de wei gestaan. (ik geloof ook een half jaar) voor verdere info moet je Gillian even pb'en, zij was toen zijn baasje.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 13:35

Jet, heel eerlijk gezegd ben ik er zelf ook een beetje klaar mee. Ik wil er dus zo min mogelijk omkijken naar hebben. Daarom dacht ik dat op het land gooien wel een goede optie was.
Als ik hem ergens zet waar hij alleen de paddock ingaat moet je hem toch nog iedere dag nalopen lijkt me.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:58

Als hij in de wei staat, moet je er ook iedere dag heen. Het paard moet toch water en voer hebben. Daarbij moet je controleren of zijn deken nog droog is (ik neem aan dat hij die op heeft als het een sportpaard is) en of hij geen verwondingen heeft.

De meeste weilanden mogen paarden niet op in de winter. Misschien kun je het proberen bij een boer, die zijn weiland in de winter leeg heeft staan, omdat de koeien binnen zijn. Maar dan moet je er ook nog eentje bijzoeken, zodat hij niet alleen staat.

Deze tijd van het jaar is niet heel geschikt om een paard de wei op te gooien, maar met een gezond paard zou dat toch moeten kunnen. Ik zou wel zeker de eerste 2 weken je paard dan heel goed controleren.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:04

Als ik jou zo hoor, dat je er wel ff mee gehad heb zou ik hem lekker het land op gooien.

Zoek een weiland waar die ook een schuilplek heeft en waar ook meerdere paarden zijn.
Niet dat die snachts naar binnen, gaat want dan gaat die elke ochtend weer rennen.
Als die in een vaste kudde komt heb je de minste kans dat ze elke dag gaan rennen.

Succes ermee en denk dat je het wel goed om hem het land op te gooien, want als je het ff gehad heb is dit de mooiste oplossing

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:07

Het lijkt mij, dat je een sportpaard in ieder geval zal moeten aftrainen voor je hem op het land zet. Ik weet niet of hij geschoren is of erg dun in de vacht zit? In dat geval heeft hij natuurlijk een deken nodig. Verder is het prettig als hij niet alleen staat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:25

ik zou hem nu zeker niet in het land gooien,de wei wordt glad en straks bevroren,dus echt goed voor een geblesserde pees is dat zeker niet...

ik heb mijn geopereerde paard toen een half jaar op boxrust gehad,ook een peesblessure,daarna nog 2 maanden in het voorjaar in de wei,en weer langzaam opbouwend gaan rijden..hij loopt nu weer super goed.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 14:32

Kimmie, zoals je hierboven hebt kunnen lezen Knipoog heeft hij dus juist geen peesblessure.

Eveline, hij staat al 3 maanden stil dus van aftrainen is geen sprake. Ook is hij vanwege de blessures niet geschoren, hij heeft dus al een bospony uiterlijk *LOL*

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:47

Quentin staat in de wei aan t eind van de achtertuin, met 3 merries, waarvan 1 die dus ook afgekeurd is

t enige veschil met Fitz is dat Q gewend is om altijd van 8-17/18 buiten te staan en dus niet gek doet ofzo(of ja meestal dus Nagelbijten / Gniffelen )

is Fitz wel gewend om met andere paarden buiten te staan of ook niet?

ik zou iig zorgen voor een goede water&wind dichte deken, t liefste met hals(heb de WB Landa, Q blijft perfect droog en t loopt dan ook niet via zn hals de deken in, omdat er een halsstuk aanzit) omdat hij nu dus aan een warme stal gewend is
verder zou ik zorgen dat hij wel 's nachts binnen staan, inloopstal of gewoon echt de wei uit wordt gehaald en op stal staat. bij echt extreem weer zet ik die van mij ook weer binnen, denk aan hele erge storm, continu heel hard regenen/hagelen of als de grond erg ongelijk bevroren is en t dus gevaarlijk is.

Verder zou ik hem wel in een wei met toezicht zetten, dus bv aan huis bij iemand, zomaar ergens in een achteraf weilandje zonder huizen etc in de buurt vind ik zelf niet zo'n fijn idee.
misschien kan je via marktplaats oid aan een adresje komen waar ze nog een wei met stal aan huis overhebben? of hier via bokt.

duurt het nog lang voor je zelf gaat verhuizen?

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:55

Ik krijg bij het lezen van jouw topic wel het gevoel dat je er zo snel mogelijk vanaf wilt(weg met die knol...)Ook al staat je paard op de wei,dan moet je er nog elke dag heen om te voeren,te kijken of het water niet bevroren is,zijn deken niet nat is ed.En bovendien geniet een paard die kreupel of ziek is nog extra van de aandacht die zijn baasje hem geeft en als jij hem min of meer "in de steek" gaat laten,vind ik het sneu voor je paard en dat terwijl hij zolang voor jou gewerkt heeft en zijn best gedaan heeft.Ik ben absoluut voorstander van dag en nacht weidegang,maar hoe jij het brengt("ik ben het eigenlijk zat...")...Sorry maar ik kan zo weinig symphatie voor jou opbrengen...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:56

MeiaLuna je kan denk ik beter even terugzoeken op berichten van Fitzroy, dan zie je hoelang dit al speelt en wat ze al allemaal gedaan heeft voor Fitz.....je opmerking vindt ik dus nergens op slaan Scheve mond

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:01

Ik heb een tijdje geleden gelezen wat er met jouw paard aan de hand is. Mijn paard mankeert ook het een en ander (kissing spines, hoefkatrolontsteking, artrose in heupen en achtebenen). Na 4 jaar lang met tussenposes met hem gestapt te hebben, krijgt hij nu uitsluitend weidegang, hij loopt nog dagelijks met andere paarden buiten en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je het zat ben.

De periode om het nu te doen is wat onhandig, slecht weer, sneeuw, bevroren grond, etc., en ik kan jou ook niet vertellen wat jij met je paard moet doen, maar als je hem buiten kan zetten wordt hij misschien ook nog iets sterker doordat hij de hele dag, of een dagdeel kan bewegen op een manier zoals dat paard dat wil. Bovendien is frisse lucht ideaal voor paarden die wat hoesterig kunnen zijn.
Informeer eens bij mensen die hun paarden aan huis hebben of bijv. een boer. Probeer in ieder geval te kijken naar weiden die bijvoorbeeld uit zandgrond bestaat, dat is het minste glad bij regenachtig weer. Koop een goede waterdichte outdoordeken, geef desnoods wat hooi op het land zodat hij niet alleen maar gaat rennen en in het uiterste geval een klein beetje sedatie de eerste keren dat hij naar buiten gaat. Als er paarden bij lopen die gewend zijn om altijd buiten te lopen wil dat ook nogal wat rust geven.
En als hij/zij zonder ijzers kan; eraf met die dingen, alleen maar onhandig als er sneeuw ligt.

Lekker doen dus.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:27

Ik kan heel goed begrijpen dat het haar momenteell allemaal eventjes over het hoofd groeit,maar hoe je het ook draait of keert,als je het paard houd,blijf je er verantwoordelijk voor en moet je er toch nog elke dag heen.Maar zoals ik al zijn,vind ik het zeker en vast de beste oplossing om het paard op de wei te zetten.Ik reageer(de) enkel maar op de manier waarop Fitz het bericht plaatste...

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:37

Loopstal zetten. Doet mijn vriendin ook met haar paard. Emmeloord reageerder hier super op. Ze stellen het eigenlijk nooit voor maar vonden dit een heel goed idee van haar. Zo krijgt hij de hele dag door gedoseerde beweging. Bovendien hoeft ze er niet alle dagen heen en kost het een stuk minder.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:44

MeiaLuna schreef:
Ik kan heel goed begrijpen dat het haar momenteell allemaal eventjes over het hoofd groeit,maar hoe je het ook draait of keert,als je het paard houd,blijf je er verantwoordelijk voor en moet je er toch nog elke dag heen.Maar zoals ik al zijn,vind ik het zeker en vast de beste oplossing om het paard op de wei te zetten.Ik reageer(de) enkel maar op de manier waarop Fitz het bericht plaatste...

Elke dag heen hoeft echt niet, als je een goed adresje heb voor je paard en je weet dat ik wel iemand komt kijken bij hem hoef je niet elke dag heen
Vriendin van mij is veearts, heeft het ook gedaan met haar paard, land op gedaan en de boer kwam elke dag wel ff kijken
Regelde ook de hoefsmid en zij ging ook echt niet elke week naar haar paard toe

Als je weet dat die het goed heeft en zeker voor Fritzroy ze heeft er ff genoeg van is dit de beste oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:46

MeiaLuna schreef:
Ik krijg bij het lezen van jouw topic wel het gevoel dat je er zo snel mogelijk vanaf wilt(weg met die knol...)Ook al staat je paard op de wei,dan moet je er nog elke dag heen om te voeren,te kijken of het water niet bevroren is,zijn deken niet nat is ed.En bovendien geniet een paard die kreupel of ziek is nog extra van de aandacht die zijn baasje hem geeft en als jij hem min of meer "in de steek" gaat laten,vind ik het sneu voor je paard en dat terwijl hij zolang voor jou gewerkt heeft en zijn best gedaan heeft.Ik ben absoluut voorstander van dag en nacht weidegang,maar hoe jij het brengt("ik ben het eigenlijk zat...")...Sorry maar ik kan zo weinig symphatie voor jou opbrengen...

Ik kan het me juist wel voorstellen dat ze het zat is en ik kan me ook goed voorstellen dat ze hem 24/7 op het land wil hebben. Natuurlijk moeten paarden op het land ook dagelijks (liever nog meerdere keren per dag) gecontroleerd worden.

Als ik in de schoenen van TS zou staan, dan zou ik ook niet zonodig elke dag naar mijn paard willen. Wat moet je immers iedere dag met een kreupel paard doen? Gedag zeggen, een wortel geven en weer naar huis Verward Beweging geven hoeft niet, want hij staat op het land. Dagelijks poetsen is slecht voor paarden die 24/7 buiten staan...

Ik zou kiezen voor weidegang met toezicht. Dus op een plek waar de paarden goed in de gaten houden worden, zodat je dit zelf niet hoeft te doen. Op die manier doe je je paard niet tekort en heb je zelf weer tijd vrij voor andere dingen (een ander paard, dat wel gereden kan worden misschien?).

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:55

Lastig! Het is natuurlijk niet de 'makkelijkste' periode om weidegang te zoeken. Wel ken een aantal mensen die hun geblesseerde paarden in Frankrijk hebben staan. Het land is daar beter en redelijk groot. Bovendien zijn er schuilstallen en toezicht aanwezig. Ik zie regelmatig foto's en die paarden hebben het erg lekker daar. Maar ja, ik las dat het voor een half jaartje is en dan is het natuurlijk wel erg ver.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:06

Wij hebben vorig jaar een paard met beenblessure op de wei gehad. Als het weer erg slecht wordt, worden ze vaak wat vliegerig. In overleg met de da hebben wij daarom besloten het paard wel 's nachts op stal te zetten. Wij hebben wel hoog gelegen land, dat moet wel omdat het anders blubber wordt en dat is voor een blessure vaak niet bevorderlijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 16:12

MeiaLuna schreef:

Oke bedankt het is duidelijk dat je niet de achterliggende verhalen kent. Misschien moet je eerst eens beter mijn topics lezen, dan kun je zien wat ik allemaal al gedaan heb voor dat paard.
De laatste maanden alleen al voor 1500,- DA kosten, dus nee, het is duidelijk, ik doe er niets voor en wil er zo snel mogelijk vanaf.

Juist omdat alles vaag blijft is mijn gedachte het paard helemaal in het land te zetten. Je hoort vaak verhalen dat paarden er enorm van opknappen.
Ik zei het eigenlijk als een soort opfok maar dan van geblesseerde paarden. Knipoog
Bij opfok is er ook gewoon toezicht en hoef je er echt niet iedere dag naartoe.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:13

Fitzroy ik zou hetzelfde doen als ik jou was. Ik kan je helemaal begrijpen. Succes met je paard.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:26

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:14

Zoals bij ons: achter iemand zijn huis, ca. 2 ha, beschut met bomen aan alle kanten, grote mooie loopstal met momenteel 4 ruinen.
Bijna niemand gaat hier dagelijks naar zijn paard. Ze staan immers samen en geven zichzelf beweging.