Wat voor soort bit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

radnah2

Wat voor soort bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 23:37

Ik wil een ander bit proberen maar weet niet zo goed welke! Ik heb gemerkt dat mijn paard veel op der bit zit te kauwen. Ze is vrij gevoelig maar moet soms wel een wat voelen anders neemt ze een loopje met je!

Dus ik wil een bit die niet al te scherp is! *LOL*

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:53

een rubber gebroken bitje?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:56

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:05

Goede handen werken beter dan een ander bit. Heb je les?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:24

Ik ken het probleem. Ik heb een tien jarige ruin. En ik rij met een rubberen gebroken D trens. hij pakt het bit aan en ver de rest ligt dat ding maar in zijn mond. Ik vind het zo jammer dat hij niet kauwt. Hij doet er dus echt niks mee. Ik wil hem toch een beetje stimuleren. Welk bit raden jullie dan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:29

Lusitana schreef:

ben ik het mee eens, maar op school zeggen ze ook dat je moet weten waarom je wel bit gebruikt en of het wel nodig is om dat bit te gebruiken, en daar kom je niet eerder achter dan dat je ze geprobeert hebt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 02:51

Elk bit kan vriendelijk zijn en elk bit kan een martelwerktuig zijn. zeg dat maar op school. Maffe bitten zijn er om problemen op te lossen die er niet waren geweest als de ruiter kundiger was. Maar goed , ik zit in een land waar ze standaard met stang rijden. Dat kun je ook zielig vinden.
Hoe oud is je paard? Ik bedoel, misschien is ze aan het wisselen? Dan zijn ze vaak erg met het bit bezig. Even tanden na laten kijken, kan soms veel opheldering geven. Het is ook belangrijk dat het bit past. dus niet te wijd of te nauw is, recht in de mond ligt, op de goede plek, dus niet te hoog of te laag gegespt...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 02:56

Myler bitjes, met een comfort tussenstuk vind ik geweldig.
Die kunnen in het midden niet helemaal dubbelklappen, zodat het niet in het gehemelte van je paard prikt. Ook de vorm van het bit is 'anatomisch' zodat het goed in de mond past.
Dus als je een zacht bit zoekt, is dit misschien wat voor jou.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:20

maffe bitten zijn vaak om problemen te verleggen, scherpere bitten vaak ook. Oorzaken zijn vaak de ruiters die het niet inzien en het paard de schuld geven. Maarja dat is iets anders. Op school is het trouwens zowiezo vaag want elke leraar zegt iets anders.Maar goed ik moest volgens school een fjord met een wat scherper bit rijden, nouja moet je bij timo niet doen, gaat zijn neus de lucht in en drukt hij zijn rug dus weg, en dan heb ik alleen mijn teugels maar opgepakt. Dit isook na 3 dagen nog zo. Ik rij hem nu op een dik dubbelgebroken bit of een rubber stangetje. Het licht dus aan je paard en aan jou wat jullie lekker vinden.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 16:24

Ik denk dat jullie het verkeerd hebben gelezen! Of in iedergeval verkeerd begrijpen!

Ik heb geen problemen met mij bit hoor! Ze heeft er ook geen last van! Maar ik wil gewoon weten of er misschien een bit is dat lekkerder is voor der om te kauwen! Lijkt me namelijk niet zo ijzeren ding!

Ik heb wel gehoord van een appelbitje weet iemand daar meer van of gebruikt ie het zelf??

Mijn paard wisselt op het moment niet! Als ze aan het wisselen is voel ik dat met hoe ze is met het rijden! Dus die les heb ik niet nodig hoor! (nouja heb wel les nodig maar niet hiervoor!.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 16:25

callippo schreef:
Myler bitjes, met een comfort tussenstuk vind ik geweldig.
Die kunnen in het midden niet helemaal dubbelklappen, zodat het niet in het gehemelte van je paard prikt. Ook de vorm van het bit is 'anatomisch' zodat het goed in de mond past.
Dus als je een zacht bit zoekt, is dit misschien wat voor jou.

Bedankt! Ga ik zeker even naar kijken als ik in de paardenwinkel ben! OK dan!

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 16:28

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:29

Myler bitjes zijn toch best prijzig?

Ik ben op een westernbitje overgestapt, omdat ik het gewone enkelgebroken bitje veel te groot vond voor in de mond van Harlie. Zo'n bit prikt ook veel te snel in het gehemelte als je aan beide teugels trekt. Ik rij hem nu met een billy allen bitje.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 17:25

e_horse schreef:
Myler bitjes zijn toch best prijzig?

Ik ben op een westernbitje overgestapt, omdat ik het gewone enkelgebroken bitje veel te groot vond voor in de mond van Harlie. Zo'n bit prikt ook veel te snel in het gehemelte als je aan beide teugels trekt. Ik rij hem nu met een billy allen bitje.

Mag ik hem anders ook een keertje gebruiken? Om uit te proberen hoe ze erop reageert? Bloos Pling

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:22

je kunt ook proberen om het bit juist een gaatje hoger/lager in de mond te hangen...soms zit het te laag of juist te hoog waardoor ze meer gaan spelen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:25

Lusitana schreef:

Een ander bit kan veel dingen oplossen. Ik had een keer bijna dezelfde biiten. Maar de ander reed veel fijner.... *LOL*

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:39

Zo'n appelbit is niet een goed idee. Ik heb er ook 1 gehad. Ik dacht: Vindt ze vast lekker. Maar omdat ze zoveel kauwde heeft ze het bit doorgekauwd (na 3 weken al!) Nee, ik ben geen fan van het appelbit.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:52

Waarom houd je het niet gewoon bij een water of bustrens. Gewone normale dikte. Is zacht genoeg en werkt hardgenoeg in als het nodig is.
Dan kun je nog kiezen tussen een koper of K&K variant, maar je paard knabbelt al genoeg op het bit dus denk ik dat deze niet nodig is.
De dubbelgebroken versie is extra zacht, mits een "bol" middenstukje.

Myler bitten zijn heel leuk, maar er mag nog steeds geen wedstrijd mee gereden worden en zijn idd vrij prijzig. Dit laatste geld ook voor K&K.

Appelbitjes krijgen bij veel kauwen zgn kauwsporen. Dit zijn oneffenheden en vaak dus scherpe randjes.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:01

felicity schreef:
Welk bit raden jullie dan?

Het bit waar je nu ook mee rijdt. Niet ieder paard kauwt op het bit.
Mijn pony kauwt alleen op het bit als hij heel erg boos is en harder wil dan ik toelaat. Maar als hij heel ontspannen en goed aan het werk is (dus achterhand->rug->hals) kauwt hij niet. Terwijl het paard van mijn vriendin standaard op het bit kauwt, wat er ook aan de hand is.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:01

ik rijd mn paardje nu op een enkel gebroken bustrens, binnenkort ga ik een dubbelgebroken K&K bit halen.. heb er al een hoop goede dingen over gehoord en nou kan ik na even sparen, zelf ook eentje aanschaffen!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:41

Sjonniej schreef:
Het bit waar je nu ook mee rijdt. Niet ieder paard kauwt op het bit.
Mijn pony kauwt alleen op het bit als hij heel erg boos is en harder wil dan ik toelaat. Maar als hij heel ontspannen en goed aan het werk is (dus achterhand->rug->hals) kauwt hij niet. Terwijl het paard van mijn vriendin standaard op het bit kauwt, wat er ook aan de hand is.

Oo bedankt. Voor de rest loopt hij wel lekker. Toen ik heb kocht had ik gewoon het idee. Ik ga hem met een rubberen bustrens rijden. dat leek me wel een fijn bitje. En een vriendelijk inwerking. Maar het viel me gewoon op dat hij dat bit aanneemt en dat hij er verder niks mee deed.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:44

Niet ieder paard is zo stom om te proberen het bit door te kauwen Knipoog
Maar als je aanleuning etc. verder goed is dan zou ik geen ander bit halen hoor, alleen maar geldverspilling.