wel of geen borstel door de manen of staart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

wel of geen borstel door de manen of staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 20:31

ik rij sinds kort op een andere manege.En ik was de staart aan het borstelen want iemand ging een wedstrijd rijden.Toen werd ik door 1 van de eigenaren van de manege aangesproken dat dat niet kan want.de staart en manen groeien heel langzaam.En ze verliezen meer dan 100 haren per dag.

Maar op me vorige manege hebben ze me geleerd dat het afventoe geen kwaat kan en het zelf goed is voor de staart en manen.Nu weet ik het niet meer

Stel het mag niet.Waarom hebben we dan een manenkam?

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:33

je mag best eens af en toe de staart en manen borstelen.
het is beter om even equi shine er in te doen dat gaat iets makkelijker..
dat maakt het dus glad
ik zelf vind het mooi als de staart en manen goed verzorgd zijn;)

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:51

Ik zou het niet met een plastic borstel doen..
Met zo eentje met haren kan het wel..
Equi shine erin is idd een goed idee.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:51

als ik de staart van mijn haflinger nooit zou borstelen zou die staart er echt niet uit zien!! er zitten al dreads in als ik 3 2 dagen niet borstel!!

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:55

jaa ik heb maar een klein dun staartje bij mijn paardjuh maar daar gaat 1 keer in de 2 weken een paard spuitejs met equi shine in en dat borstel ik met een gewone haarborstel uit...

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:59

ze zeggen we als je het te vaak borsteld dat he dan dunner wordt maar af en toe kan denk ik niet kwaad...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:01

Ik borstel de manen en staart ook altijd hoor, althans bij mijn eigen paardjes.Zag zelfs bij Tweet dat haar manen en staart nu dikker worden dat dan ze waren toen ik haar kocht. Toen stond ze op een manier waar de staart en manen niet gekamd werden

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:03

jaa ik merk wel toen ik mijn staart erg kort had afgknipt tien begon het te groeien...en nu is hij al een heel stuk dikker

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:13

Bij ons mogen de manegekids de staart van de manegepony's alleen maar met de vingers voorzichtig uitpluizen en absoluut niet met borstels erin. Jij kan wel denken, ik doe het af en toe, maar als iedereen dat denkt, dan wordt van een erg populaire pony toch nog iedere dag die staart geborsteld en we hadden dus op een gegeven moment een pony met haast geen staart meer over!
Duvels staart wordt zelden geborsteld, ik pluk er met de hand de strootjes tussenuit, want stro in de staart vind ik echt een rotgezicht.
Verder doe ik zo weinig mogelijk aan de staart, alleen voor een wedstrijd wordt die gewassen en ingespoten met een berg equishine oid. Als dan de staart helemaal is opgedroogd borstel ik hem heel voorzichtig uit.
Ik krijg vaak een compliment over Duvels staart, hoe ik hem zo mooi hou enzo, nou, dus door er eigenlijk niks aan te doen!

De manen kam ik wel regelmatig door, deze groeien trouwens een stuk harder dan Duvel zijn staart.
Ook daarbij geldt dat ik me kan voorstellen dat ze vanuit een manege zeggen dat ze niet willen dat dit gebeurt, aangezien ook hiervoor geldt dat hoevaker je ze kamt, hoe meer haren je er uit trekt en hoe dunner de manen dus worden.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:14

Ik ben heel lui, ik borstel de staart alleen voordat ik op wedstrijd ga (2x per maand) maar daardoor wordt ie wel heel dik. Dikker dan in de periode dat ik het nog bijna dagelijks deed.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:33

de manen borstel ik elke dag...Dat is niet erg..die groeien erg snel ipv erg traag...
De staart die borstel ik alleen uit voor wedstrijden of dat dat staart écht vuil ziet of veel klitten inzitten..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:44

Marije_jiplover schreef:
Bij ons mogen de manegekids de staart van de manegepony's alleen maar met de vingers voorzichtig uitpluizen en absoluut niet met borstels erin.

Ja als ze het allemaal alke dag met de borstel doen........

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:45

De staart doe ik alleen voor les en de wedstrijd. Dus sowieso 2* per week en dus soms 3*. Als er veel klitten inzitten pak ik effe de antiklit spray

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:39

ik kan me best voorstellen dat ze dat tegen je gezegd hebben. bij ons op stal zijn ook manegelessen en als iedereen daar (soms wel 5 keer op een dag) de manen en staart gaan borstelen houden ze inderdaad niets over. Maar met mate, dus ongeveer 3 dagen per week en dan 1 keer per dag moet wel kunnen hoor...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:43

Ik doe de manen zo af en toe, maar dat maakt niet uit, die worden toch heel kort getrokken voor knotjes.
De staart doe ik bijna nooit. Alleen het zaagsel grotendeel eruit halen, door te wapperen etc. maar geen borstel.
De staart doe ik alleen voor een wedstrijd helemaal wassen, uitpluizen, vlecht erin .En op de wedstrijd vlecht eruit en dan doorkammen. Verder borstel ik hem nooit en hij heeft een hele mooie staart

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:00

ik rag er geregelt een harde borstel of een haarborstel voor mensen doorheen. Anders ziet het er echt niet meer uit. Wat Kliko zegt klopt, denk dat het daarom vaak ook wordt verteld dat het slecht is. maar na 6 jaar flink raggen in de staart van m'n paard is dat ding nog net zo dik gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:02

Af en toe kan zeker geen kwaaad hoor, als je er tenminste niet als een mongool in gaat lopen trekken! Tong uitsteken Gewoon harde/zachte borstel, en zeker geen rubberen ofzo!

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:06

Bij ons op de manege mag dit ook niet meer, omdat er gewoon zoveel aan geborsteld werd dat er niets meer over bleef!
Natuurlijk mogen we wel even een zacht borsteltje erdoor halen, en de strootjes er tussen uit halen.
Anders word het zo'n onverzorgde boel.
Maar nu hebben we tenminste paarden en pony's die geen verprutste staart of manen hebben. Knipoog

Op de wedstrijd word er naar mijn iedee wèl wat af gekamt. Haha!

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:10

Uitpluizen is het beste maar je ken ook gewoon de staart beet pakken en van beneden naar boven borstelen dan trek je niet zo snel haren eruit! en idd af en toe wat glansspray erdoor gaan de klitten ook van uit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:23

Ik borstel bijna elke dag de staart en elke dag de manen. Af en toe wat Cockpitsray van het kruidvat (is een stuk goedkoper dan antiklit)erin tegen de klitten.
En de meeste staarten groeien geloof ik wel langzaam, maar die van mijn paard groeit echt superhard. Moet hem elke maand bijknippen anders hangt hij op de grond.
En voor een wedstrijd kam ik hem zeker.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:27

Het zou niet uit maken hoe vaak en waarmee als je geen haren afbreekt. Maar jammer genoeg is dit bijna niet te voorkomen en ik begrijp dat ze op je manege dus liever niet hebben dat je ze borstelt. Maar met de hand uitpluizen geeft minimaal hetzelfde effect alleen ben je er wel lang mee bezig.

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:35

ik bostel de staart ook altijd uit en dan meestal met een borstel die ik voor mijn eigen haar ook zou gebruiken. ik denk altijd zo: als mijn eigen haar er niet kapot van gaat dan kan ik het bij mijn paard ook doen. en tuurlijk vallen er haren uit haar staart maar er komen ook haren vanaf als ik mijn eigen haar kam.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:50

Ik borstel de staart van mijn pony bijna nooit uit. Alleen als het tijd voor de keuring ofzo is ga ik er hard mee aan de slag. De manen blijf ik eigenlijk ook altijd vanaf. Maak er vlechtjes in en die haal ik eens in de week eruit om ze weer opnieuw te doen. Als ik de staart "borstel" doe ik dat met een zachte borstel. Alleen een beetje de bovenkant voor het zicht zal maar zeggen.

Ik snap die manege-eigenaar wel. Al die meiden die denken ik doe de staart maar af en toe wordt bij elkaar al heel erg vaak.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:54

ik borstel de staart en manen ook niet vaak
als ik het doe dan doe ik de manen met een haarborstel
en de staart pluis ik uit

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:38

hmm ik ben een uitzondering volgens mij, ik borstel elke dag de staart van mijn paard, wel met een redelijk zachte borstel en elke dag doe ik er wat equishine in.
Blijft de staart mooi schoon en makkelijk te kammen. Als er weinig klitten in zitten trek je er ook niet veel haren uit.
Ook de manen van jas kam ik elke dag, werden ze maar wat korter hoefde ik niet dat gevecht om ze te knippen/snijden/trekken aan.