paarden onderhoud, wie helpt me?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin1979

paarden onderhoud, wie helpt me?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:08

Wie zou mij willen helpen met het op een rijtje zetten van de kosten bij het onderhoud van een paard?

- Ik zou graag een d of e pony willen kopen.
- Ik heb een stalling adresje gevonden waar de kosten 140 euro per maand zijn. Daar zit het voer al bij in.
- Voor de aankoop zou ik het paardje graag willen laten keuren door een dierenarts, hoeveel kost dit ongeveer?
- Hoeveel kost het onderhouden van de hoeven?
- En wormkuren e.d?
- Ik zou het paardje ook graag laten verzekeren, hoeveel kost dit gemiddeld?
- Heeft iemand een idee wat voor kosten er nog bij bij komen? ( afgezien van de aankoop van paard en zadel e.d.

Al vast heel erg bedankt!

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:09

Nog een vraagje er achteraan, zijn er meer studenten die zelf een paardje hebben, hoe is dit te combineren? Lukt dit met de studiefinanciering, is het belangrijk om goed werk erbij te hebben?
En zijn jullie uitwonend of thuiswonend?
Alle tips of opmerkingen zijn welkom! Ik probeer op deze manier een globaal overzichtje te krijgen over alle kosten..
Laatst bijgewerkt door Karin1979 op 16-12-04 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:09

gebruik de zoekfunctie, hier is al zo veel over gesproken!

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:17

Okee bedankt, ga ik doen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:17

je bent nog nieuw (ik ook redelijk hoor Haha!) en dan kan je dit soort vergissingen maken

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:26

haha ja maar met de zoekfunctie moet je alsnog enorm zoeken vind ik! En ik zie nergens een handig overzichtje dat ik zoek eigenlijk...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:02

momentje, zal ik ff voor je kijken

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 19:05

hee graag! Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:09

eerst ff eten, husband loopt te brullen onderaan de trap Haha!

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 19:13

haha okee eetsmakelijk!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:17

Karin1979 schreef:
Wie zou mij willen helpen met het op een rijtje zetten van de kosten bij het onderhoud van een paard?

- Ik heb een stalling adresje gevonden waar de kosten 140 euro per maand zijn. Daar zit het voer al bij in.
- Voor de aankoop zou ik het paardje graag willen laten keuren door een dierenarts, hoeveel kost dit ongeveer?
- En wormkuren e.d?
- Heeft iemand een idee wat voor kosten er nog bij bij komen? ( afgezien van de aankoop van paard en zadel e.d.

* Vraag je af wat voor d of e pony je wil kopen, ook hier zit veel prijsverschil in, of vraag je af wat je maximaal wilt besteden/
* Keuring DA: bel je eigen DA even of de dichtsbijzijnde DA
* Onderhoud hoeven: kan je ook het beste de hoefsmid uit de buurt bellen, het kan per regio erg verschillen, hier kost het ongeveer 25 euro voor een paard rondom.
* Wormenkuur: ligt eraan wat voor merk je neemt, maar de prijs ligt gemiddeld zo rond de 10 euro denk ik.
*Verzekering: geen verstand van...sorry
* Kosten die er nog bij kunnen komen:
- DA-kosten
- Overige spulletjes

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 19:32

Bedankt voor de reactie! Wat voor paardje ik precies wil gaan kopen weet ik nog niet zeker. Het liefst een quarter, paint, appaloosa of arabier, zo tussen de 1500 en 300 euro...
Stomme vraag, maar een paard zonder hoefijzers, hoe vaak moet daarvoor de hoefsmid ongeveer komen, en hoevaak heeft een paard een wormkuur nodig?
Zijn er nog verdere DA kosten die vast eens per jaar/half jaar terug komen? Een inenting bijvoorbeeld?
Ik klink nu heel klunzig misschien, maar ik vraag het toch maar aan de kenners Haha!

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 19:38

Ik heb al wel op internet wat rondgekeken naar paarden, maar ik wil eerst precies alle kosten op een rijtje hebben voordat ik echt ergens ga kijken.
Het is zo'n enorme aankoop en beslissing dat ik echt zeker wil zijn en alles goed geregeld wil hebben!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:40

nog een aanvullende tip:

ga sparen! zet zoveel mogelijk elke maand opzij, er kan een moment komen dat je dik moet betalen voor een veearts en dan is het handig als je t geld ervoor hebt....

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 19:58

Ja dat is zeker een hele goede tip! Ik ben nu sowieso al een beetje begonnen met ( naast het geld dat ik opzij heb gelegd voor het paard zelf) een nood-potje te maken, maar een verzekering erbij vind ik ook erg belangrijk.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:03

Ik heb een E-pony gekocht toen ik in het eerste jaar van m'n HBO-opleiding zat. Ik zit nu in het derde jaar, heb haar 2 weken geleden verkocht, en nu een paard gekocht. Toen ik Eldina (E-pony) kocht, had ik genoeg ervaring maar qua aanschaf een zeer beperkt budget, geen geld om een sportpaard te kopen iig. Nu heb ik Eldien zelf verder opgeleid en kon ik haar goed verkopen, en had zodoende genoeg geld om wél een goed paard te kopen. (Eldien is een goede pony- héle goede Lovers )

Ik woon nog thuis, heb iedere maand 75 euro stufi, bijbaante rond de 120 euro, ouderbijdrage van 220 (hier betaal ik zowel stalgeld 180 euro, als dictaten en boeken van, collegegeld betalen mn ouders.)

Klinisch keuren kost rond de 75 euro bij de meesten, maar daar zit wel vrij veel verschil in, gewoon even rondbellen en andere paardeneigenaren vragen naar goede ervaringen.

Eldina: Had goede hoeven en werd alleen bekapt, eens per 10 weken ongeveer, 20 euro.
Orien, mijn nieuwe paard: Staat op ijzers dus dat grapje gaat me iedere 2 maanden rond de 75 euro kosten -slik-

- En wormkuren e.d?
Ik ontworm ze ongeveer om de 2 1/2 maand, dure wormenkuur (afwisselend Moxidectine, Ivermectine, en heel af en toe een keer een pyrantel of fenbendazol)

Eldien was heel goedkoop bij een onderlinge verzekering, stelde ook niets voor en ik heb het maar overgenomen bij aankoop.
Orien gaat verzekerd worden bij Interpolis, dat gaat me (voor een paard van 4000 in het één na duurste pakket, zonder ziektekosten) ongeveer 240 euro per jaar kosten. Dit kan je ook zo berekenen op de sites van Interpolis, EFO, etc!!! Handig!!

* Inentingen (ik heb een goedkope veearts en het kost me ongeveer 25,- per jaar)
* Lessen, hangt uiteraard van jezelf af
* Verzorgingsspul; shampoo, zalfjes, poedertjes, enz. Kost mij ongeveer 15 euro per maand, maar ik heb hier erg weinig kosten aan, voer ook geen supplementen of andere gekkigheid en gebruik goedkope babyshampoo
* Kosten voor bijvoorbeeld trailer
* Rijvereniging (voor lessen en concoursen) voor mij incl. startkaart/knhs ongeveer 100 euro per jaar
* Startgeld als je wedstrijden rijdt

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:08

Over de kosten zijn al veel topics over. Ik kan je alleen zeggen dat je het van alleen studiefin nooit gaat redden! Als je thuis woont krijg je 70 euro in de maand, als je uitwonend bent krijg je rond de 220, maar dat ben je wel aan een kamer kwijt dan! Ik zou het trouwens nooit willen en kunnen om alleen een paard te hebben nu ik studeer, ik heb mn paard met mn vader en zusje en nu is het zelfs soms al lastig qua tijd.. Qua geld zou ik het al helemaal niet redden, dan zou ik veel erbij moeten werken!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:11

Karin1979 schreef:

- En wormkuren e.d?

- E of D pony scheelt nogal in de prijs, en wat verwacht je van t paard? wat wil je ermee?
- Ik heb voor het klinisch keuren 125 euro betaald
- Alleen bekappen of voor ijzers of rondom ijzers alllemaal verschillende prijzen, hier kost t: 25, 45, 70
- Wormenkuren om de 8 a 10 weken
- Je kan t berekenen op www.amevhippo.nl
- Jaarlijkse entingen, eventuele dierenartskosten, eventuele wedstrijdkosten

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 20:19

Bedankt voor de reacties!

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:38

Karin1979 schreef:

- En wormkuren e.d?

Wat betreft de keuring, het hangt er vanaf wat je wilt, de kosten zullen ongeveer € 150,- zijn. Ik weet niet wat je te besteden hebt voor een paard, maar je kan je afvragen of het zin heeft.

Hoefonderhoud hangt af van de bedoeling, mijn pony wordt eens per 10 weken bekapt en daar ben ik € 15,- voor kwijt.

Ik ontworm iedere 6 weken met een gemiddelde wormenspuit en eens in de zoveel gebruik ik een dure.

Ik heb mijn paard verzekerd bij efo. Ik ben hier heel tevreden over en ik betaal een € 150,- per jaar met een uitgebreide verzekering voor ziektekosten, diefstal en dergelijk. Op www.efo.nl kun je hier meer over lezen en kun je ook kijken wat de kosten voor jouw zullen zijn bij een bepaald te verzekeren bedrag.

Je moet verder gewoon zorgen dat je altijd wat geld opzij hebt, een goed baantje is ook altijd fijn. Ik weet niet of je ook wilt gaan lessen en wedstrijden rijden? Anders komen deze kosten er ook nog bij.

Ik heb mijn haflinger in 2003 gekocht, in mijn examenjaar. Ik heb dit destijds op afbetaling gedaan anders had ik nu nog geen paard Haha!. Ik betaal alles zelf, maar ze staat wel aan huis. Het is heel goed te combineren met school, maar alleen met studiefinanciering kom je niet rond, tenzij je meer krijgt dan de normale basisbeurs

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:46

Ik kan je alleen vertellen wat wij kwijt zijn aan onze paarden, dus dat kan verschillen met jouw situatie:
D pony :3500 ( ruin, 14, Z2 met 48 winstpunten,nrps)
stalling:320 ( incl 4 lessen en vol pension) per maand
keuring bij aankoop: 100
zadel en spullen:(we hadden al het een en ander) ongeveer 1000
hoefsmid: ijzers voor per 6 weken 50
wormenkuren/extra poeders/ olie: 150 per jaar
verzekering uitgebreid: 50 per maand
priveles 1x per week: 80 per maand
tandarts: 50 per jaar incl verdoven bij de DA
fysio: een sessie van 4x ongeveer 500
Dit zijn onze vaste kosten verder komen er wel eens luxekosten bij maar dat kan je zo gek maken als je wilt.

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 08:53

wow die stalling is duur! Maar heel erg bedankt voor de reacties! Zo krijg ik toch steeds meer een overzichtje!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:22

die stalling is inclusief 4 lessen niet zo heel duur hoor. het is regiogebonden. in de randstad is het gewoon duurder dan in het oosten bijvoorbeeld

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:58

Aangezien het een eerste paard betreft en je nog niet veel ervaring hebt (althans dat concludeer ik adhv je vragen, correct me if I'm wrong) kan ik je aanbevelen, als je een paard gaat 'zoeken', iemand mee te nemen die verstand heeft van paarden en paarden kopen en die je kan vertrouwen!
Misschien is het verstandig om eerst een tijdje een paard bij-te-rijden of te leasen. Zo leer je erg veel voordat je tot aanschaf overgaat, dat kan je voor een eventuele miskoop behoeden.
Realiseer je bovendien wat je nu en in de toekomst wel en niet met je paard wilt gaan doen. En zoek een paard die je die kansen kan bieden.

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 15:27

Ja ik wil zeker een kenner meenmenen. Ik ken verschillende mensen die mij willen helpen, dus dat gaat wel lukken! Haha!
Het is inderdaad goed om eerst ervaring op te doen door een paard te leasen.
Ik heb de afgelopen 5 jaar verschillende verzorg/leasepaarden gehad en heb daarvoor op verschillende maneges gereden.
Een paard verzorgen/ huren is erg leuk, maar toch mis ik het idee dat het "mijn" paardje is. Dat je er zelf dingen mee kan berijken en dat je het idee hebt dat je vrij bent om er mee te doen wat je wil.
Ik woon in het oosten van Nederland en heb al bij verschillende adressen gekeken voor stalling. De beste die ik tot nu toe ben tegen gekomen kost 140 euro per maand, en dit is natuurlijk heel erg goedkoop!
Toch blijf ik nog rond vragen en kijken, want ik zal sowieso nog zeker een half jaartje moeten wachten met de echte aankoop van een paardje.
Het wordt inderdaad mijn eerste paardje. Ik heb er heel veel zin in maar vind het ook erg spannend! Vandaar dat ik zo eens rond aan het vragen ben voor tips e.d...