redelijk dringende ontworm-vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

redelijk dringende ontworm-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:35

Ik heb even een redelijk dringende wormspuit-vraag.
Aanstaande zaterdag komt mijn nieuwe paard hierheen..
Hij komt dan op een stal met andere paarden,en overdag op de wei.
Kan ik hem het beste dan nu gewoon zaterdag gelijk een wormspuit geven?
Ik kan natuurlijk vragen wanneer hij heeft gehad,maar dat kan ik zelf natuurlijk niet conctroleren.
En welke spuit kan ik nu het beste geven(welke stof) Bloos

En hoe zit het nu precies met ontwormen,wanneer heb je welke werkbare stoffen nodig en om de hoeveel weken moet je het precies herhalen?
Tips erg welkom Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:41

Gebruik iig geen wormspuiten op basis van Pyrantel(-pamoaat), daar zijn veel wormpjes al resistent tegen. Kun je net zo goed je paard die euro's op laten vreten, weggegooid geld is het toch.
Er zijn ook wormspuiten op basis van Fenbendazol maar daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee. Ik heb mijn paard er één keer mee ontwormd dus daar kan ik niks over zeggen. Fenbendazol is iig niet tegen horzeleieren.
Wormspuiten op basis van Ivermectine zoals Ivomec, Eqvalan, Furexel, Eraquell of Noromectin zijn goed werkzaam, ook tegen horzeleieren.
Wormspuiten zoals Equest/Equigel of Equimax zijn de wat duurdere, maar die hoef je maar om de drie maanden te geven. Equimax is tevens werkzaam tegen lintwormen, net als Hippotwin.
Ik kwam er net achter dat Hippotwin op basis van Pyrantelpamoaat is dus ik spreek mezelf tegen, niet echt slim. Maar goed, ik kan ook niet alles weten, daar ben ik ook blij om. Anders was alles voor mij oud nieuws en aangezien ik dol ben op nieuwe dingen....
Ik ontworm altijd met een wormspuit op basis van Ivermectine. Soms wissel ik ook wel eens af met een duurdere wormspuit zoals Equest. Vlak voordat mijn paard de wei weer op gaat (ongeveer eind maart/begin april) en vlak voordat ze weer de stal op gaat (ongeveer oktober) ontworm ik haar met Equimax.
In alle gevallen met ontwormen is het belangrijk om de juiste dosering toe te dienen. Als je het paard te weinig geeft dan gaan de parasieten niet dood maar kunnen ze juist resistentie ontwikkelen. Daarom overdoseer ik mijn paard altijd. Maar dit kun je niet bij alle paarden doen!!!
Mijn paard weegt ongeveer 500 kg dus die geef ik gewoon de hele spuit van 600 kg. Maar een shetlander of een veulen kun je dit natuurlijk niet geven. Er is tegenwoordig een speciaal meetlint op de markt waarmee je het gewicht van je paard/pony kunt 'opmeten'. Als je dat getal nu een beetje naar boven afrond, zit je altijd goed.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:44

Ik zou er idd een eqvalan equest of een furexel in doen. zijn naar mijn idee de beste wormspuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:45

maar het is wel slim om die er nu gelijk in te doen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:49

Ja hoor, dan weet je iig dat hij goed ontwormd is. Misschien is het verstandig om hem niet meteen bij de andere paarden te zetten, maar met iets ertussen zoals een draadje. Kunnen ze redelijk veilig aan elkaar wennen en kan hij de andere paarden niet besmetten mocht hij zelf onder de wormen zitten.
In de bijsluiter van de wormspuit of op de verpakking staat wel hoevaak je moet ontwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:53

bedankt.
Hij gaat ook niet gelijk bij de andere paarden,dat hebben de staleigenaar en ikzelf al goed besloten Lachen
Maar dan weet ik voor nu even waar ik aan toe ben.
Dan dus gewoon zo om de 8 weken ontwormen,toch?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:07

Wel even checken of niet al recent ontwormt is door de huidige eigenaar! Zo ja, vraag dan wanneer en met welk middel, dan kan je jouw schema daaraan aanpassen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:32

Ik ontworm steevast om de 2 maanden, sommigen vinden dat veel, maar heb me iets te vaak worminfecties meegemaakt ( Elke keer bij aankoop, zouden kuur hebben gehad, toch gek dat er dan een heel leger wormen uitkwam toen ik zelf voor de zekerheid nog een keer ontwormde ... )

Rest van de info weet je nu wel zo'n beetje Knipoog