gevoel dat paard energie niet kwijt kan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linardsje23

gevoel dat paard energie niet kwijt kan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 09:03

Misschien een beetje een warrige titel, maar ik ga het uitleggen:
Lin heeft vroeger voor de manege gelopen, elke dag 4-5 uur gelopen. En sinds de zomer is hij van mij. Nu loopt hij nog maar 1 uur en staat op veel minder voer. Maar de laatste week heb ik het idee dat hij zijn energie niet meer kwijt kan. Als maatregel: Laat ik hem elke dag 1,5 uur in de paddock, rij ik minstens een uur (soms anderhalf), of laat ik hem lekker werken aan de longe en krijgt ie geen extra lekkers waar veel energie inzit. Zo doe ik het nu ongeveer een week, maar nog heb ik het idee dat ie zn energie nog niet genoeg kwijt kan. Waarschijnlijk heeft het ook wel met zn karakter en het koude weer te maken. Het lijkt me alleen zo vervelend voor een paard om zn energie niet kwijt te raken, net alsdat je zelf ook overloopt van de energie als je een paar dagen amper wat doet. Iemand misschien suggesties hoe ik die energie er een beetje uit kan krijgen? Zelf vind ik die levendigheid in hem wel leuk, maar als je de hele dag met hem in de weer geweest bent en anderhalf uur gereden heb en jij bent 5 keer zo moe als je paard Scheve mond dan begin je je toch af te vragen of hij zijn energie wel kwijt kan.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:12

het weer heeft er zeker mee te maken de paarden zijn nu altijd wat frisser.
ik dnek dat je het gewoon moet volhouden en dat je paard vanzelf wat rustiger wordt

niet teveel energie voeren en hem veel laten bewegen , losstaan is zoeizo goed als hij veel energie heeft gooit hij dat er zelf wel uit Knipoog

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:19

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:20

Ik denkt dat hij ook gewoon 2x per dag beweging moet krijgen, hij was immers veel meer gewend! Is er niemand die hem wil rijden?

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 09:26

Tadano schreef:
Ik heb dat ook gehad met een bijrijpaardje. Toen had ik ook een topic geplaats [VMR] Wat zouden jullie doen?? misschien heb je er wat aan

Bedankt ik heb het topic even doorgebladert Lachen

En er nog iemand bij laten rijden vind ik weer zo chaotisch worden, heb nu al een bijrijder voor een paar keer in de week. En mn moeder rijd soms ook op hem.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:32

denk dat de beste oplossing is om hem elke dag naar buiten te gooien met een ander paard of meerdere zodat ze lekker kunnen ravotten
elke dag minimaal 3 uur naar buiten !

deLinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:35

Waarom niet de hele dag (en nacht) buiten?
Veel gezonder en de paarden bewegen zo veel ze willen!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:48

ik zou die snoepjes met extra veel energie maar even laten zitten dan, als er een wei is zou ik hem daarop zetten. En ik zou hem dan ook gewoon laten rennen aan de longe en dan daarna gaan rijden. Ik denk dat je het zo mara moet proberen. Het weer heeft er waarschijnlijk ook mee te maken, denk dat als het warmer is dat hij weer heel wat rustiger word, heeft mijn pony ook altijd.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:47

Rijd je alleen in de bak of ook wel eens in t bos/park? Misschien moet je m gewoon af en toe even uit laten racen op t ruiterpad, soms hebben ze dat gewoon even nodig!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:34

Je kunt hem met het longeren ook bijzetten met een touwtje, moet hij harder werken. Laat je wel even helpen door iemand die er verstand van heeft want longeren is een kunst.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:57

OF je moet gewoon wat langer gaan rijden, als een paard gewend is om zoveel te lopen en dan ineens maar 1 uurtje..Is het een makkie voor hem en krijgt hij ontzettend veel energie.. Zorg ervoor dat hij goed aan het werk gaat, dus bv door idd te longeren e.d.

Succes