Vaak zie je dat de dieren geforceerd worden om toch op een hoger niveau te komen, omdat een M2 paard nu eenmaal meer GELD !!!!!!!!!! waard is dan een L1 paard.
Lespaarden krijgen een MEESTAL (niet altijd dus) super verzorging en altijd voldoende beweging en afwisseling in het werk. Als een paard op een dag een keertje 3 uur moet lopen hoor je wel eens : 'Zielig !!' We moeten ons altijd realiseren dat een paard geworden is tot wat hij nu is omdat hij per dag zo'n 14 tot 18 uur per etmaal moest lopen om eten te zoeken.
Het zijn dus bewegingsdieren. Tegenwoordig worden paarden vanaf zo'n 2,5 jaar al flink aan het werk gezet met als gevolg dat veel "sport"????? paarden al slijtage vertonen als ze 7, 8 of 9 jaar jong zijn, en wat dacht je van het geestelijk welzijn van deze dieren? De dieren moeten vaak kort, maar heel hard werken, want tijd is geld. Goede paarden zijn n.l. bespottelijk veel geld waard, dus snel klaarstomen ...... en voor veel geld verkopen.
O.k. dit is misschien wel een beetje kort door de bocht, want onze topruiters gaan natuurlijk weer heel anders om met hun paarden. Om even terug te komen op het woord zielig; ik vind een paard van 4 of 5 jaar dat M- of Z- dressuur, of erger nog M/Z springklaar is, zielig. Lespaarden lopen regelmatig in lessen "uit te rusten".
Natuurlijk zal niet iedereen het eens zijn met mijn uitspraken, maargoed zo is het hoe ik erover denk, dus ik hoef geen hele vervelende berichtjes maar ik ben benieuwd hoe jullie erover denken