Martingaalconstructie die niet over de schoft zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Martingaalconstructie die niet over de schoft zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 15:48

Rival loopt nogal eens flink met haar neus in de lucht, en vooral voor buitenritten lijkt me een martingaal wel een goed idee. Nu kan er door omstandigheden vrijwel niets over haar schoft liggen zonder dat ze daar erge last van heeft (trillen met huid, flapperen met oren, oren plat etc), en nu vraag ik me af of er een martingaal bestaat waarbij er geen riempje over de schoft loopt. Bestaan die ook of moet ik zelf aan het knutselen?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:50

kun je niet inderdaad zelf gewoon het middenstuk van een martingaal pakken en er elf met touwtjes een constructie van maken zodat je hem aan de zijkant van je paard langs de schouders aan het zadel vastmaakt? er zitten toch van die ringetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:55

er bestaan ook borsttuigen die je aan de voorste ringetjes van je zadel vastmaakt. Daar kun je dan ook weer een martingaal aanvast klikken.

Marliesje

Er zijn gewoon martingalen die aan een borstuk vastzitten dat met klipjes een de ringetjes aan het zadel zitten.

SillyB

ja hebt ook een voortuig met martingaal volgens mij? een voortuig zit inderdaad aan die ringetjes en aan de singel. Daaraan zit dan weer de martingaal. Deze op divoza komt in de richting, daar zou je dat stuk op zijn schoft volgens mij gewoon tussenuit kunnen halen.
http://divoza.com/shop/a.visit/41beff05 ... /05806&2D1

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:56

of misschien een halsverlenger of stiekje als je die heel los vastzet.
Afbeelding
bij divoza staat dit erbij:
Een ideale hulpteugel voor paarden die verkorten in de hals en die tegen de hand van de ruiter zijn. Bijzonder geschikt voor jonge paarden in training. Elastisch en traploos verstelbaar.

Je kunt de stiek gespjes ook tussen zijn voorbenen vastmaken of aan de zijkant aan de singel dan zit er niets in de weg bij de schoft.

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:58

die van divoza hier 2 messeges boven heeft alsnog een riempje over de schoft maar er bestaan we degelijk martingalen zonder schof stukje wel op de zelfde manier als die van de divoza, deze wordt veel gebruikt met endurance
gewoon ff bij de grotere ruiterspeciaal zaken vragen en kijken

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:01

ik vind een halsverlenger heel wat anders dan een martingaal hoor, maar dat is een andere discussie. Een martingaal is gewoon veel minder dwingend dan zo'n elastiek, en trekt echt naar beneden in plaats van naar achteren.

Develgirl: dat bedoelde ik dus ook, maar was meer als voorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:13

Ik bedoel dit:

Afbeelding

(ik heb deze gegoogled, volgens mij is het het paard van een bokker)

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:16

jep die bedoelde ik ook

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:17

Een halsverlenger is wel wat dwingender, maar je kunt hem dus ook gewoon heel los doen bij die lus bij zijn oren dan werkt zoiets niet streng in hoor. eigenlijk hetzelfde als een martingaal als het paard zijn hoofd omhoog brengt voelt hij druk. alleen bij een martingaal is dit meer in zijn mond en bij een halsverlenger achter zijn oren.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 16:33

Ik bedoel inderdaad zoiets als die van Zep, ik begin zeer zeker niet aan andere hulpteugels. Die hebben een heel andere werking en dat vind ik onzin, het is om buiten te rijden, niet om het paard in de krul te krijgen.

Lielle ook bedankt voor de pb met plaatje

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:38

volledig mee eens