Ik zit er over te denken om zonder neusriem te gaan rijden straks. Mijn merrie moet nog wel ingereden worden. Het longewerk doe ik nu met een hoofdstel met een gecombineerde neusriem. Ik begin nu die neusriem te klein te vinden (laatste gaatje), terwijl het toch een full is.
Wat zijn nu de voors en tegens van een hoofdstel zonder neusriem? En is het wel slim om het te gebruiken bij het inrijden? Jullie ervaringen graag.
vuurneon
Geplaatst: 14-12-04 13:45
voor: minder druk op de neus tegen: lijkt vaak minder mooi en je hebt iets minder controle overhet paard.
Ik rijd zelf zowel met als zonder neusriem, maar ik houd toch meer van met neusriemomdat ik dan net dat beetje meer controle op heb over mijn pony. Bovendien staat zonder neusriem rijden mijn pony niet echt mooi.
Anoniem
Geplaatst: 14-12-04 13:57
Een gecombineerde neusriem zorgt ook voor een rustiger ligging van het bit in de mond. Vooral als een paard nog bitwijs moet worden en moet wennen aan teugelhulpen vind ik dit erg belangrijk.
050206051012
Geplaatst: 14-12-04 14:14
Het bit slingert alle kanten op in de mond. Lijkt me toch verre van ideaal met een jong dier
Fredt
Geplaatst: 14-12-04 14:17
Zoals Quellian al zegt, het bit ligt dan niet rustig op een plek, maar beweegt hele tijd door de mond. Vooral bij een paard dat je gaat inrijden, zou ik het niet doen.
Puera
Geplaatst: 14-12-04 14:24
Quellian schreef:
Het bit slingert alle kanten op in de mond. Lijkt me toch verre van ideaal met een jong dier
Hangt er vanaf hoe rustig de hand van de ruiter is, he. Ook al doe je er een neusriem om, als je een ruiter hebt met een onrustige hand zal het bit ook onrustig in de mond liggen. Een neusriem voorkomt tot op zekere hoorgt dat het paard het bit gaat vastpakken.
Blackje
Geplaatst: 14-12-04 14:27
idd omdat het dan sneller kan gaan 'schuiven' Het mooi staan vind ik opzich niet zo belangrijk. Je hebt idd wel wat meer controle met.
Solvej
Geplaatst: 14-12-04 14:30
Het lijkt mij juist verstandiger en prettiger voor je paard om met gecombineerde neusriem te rijden. Hierdoor ligt het bit rustiger in de mond en komen de hulpen minder scherp door. Daarbij heb je meer controle over het paard omdat ze de mond dan niet open kan trekken. Wanneer ze de hulpen volledig begrijpt en ze verder doorgereden is kun je het nog altijd zonder neusriem gaan proberen.
wenny
Geplaatst: 14-12-04 16:15
mijn paard heeft dus ook een hoofdstel wat full is en daar is ook de neusriem iets te kort ik ga er gewoon en andere neusriem voor kopen ik denk dat dit debeste oplossing is voor een jong paard
develsgirl
Geplaatst: 14-12-04 16:26
zonder neusriem kan je paard zijn mond openen en dit kan vele nadelen geven een van de nadelen is dat je veel sneller de mond van het paard kapot rijdt ik raad het ten zeerste af ik zou gewoon een losse neusriem kopen die wel past neem je oude mee en koop een grotere geloof me die bestaan echt wel ik heb een belze knol gereden en ook daar zijn hoofdstellen voor en losse neusriemen
yarka
Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-04 16:36
Zo te horen is het een goed plan om een andere neusriem te kopen. Dat zal ik dan ook maar gaan doen. In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
vencedor
Geplaatst: 14-12-04 16:58
Je hebt van HH extra Full hoofdstellen, voor niet al te duren prijzen. misschien is dat wat...
Lenneke_
Geplaatst: 14-12-04 17:02
Ik rij heel vaak zonder neusriem, maar heb een bit met een riempje er aan voor onder de kin langs. Dus die ligt wel goed. En ik vind zonder neusriem wel leuk staan bij mijn arabiertje