Veulen dikker laten worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyAngel

Veulen dikker laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 10:19

Mijn welsh k veulen van 6 maanden is nogal mager aan het worden Verward
Ze krijgt nu driekwart kg veulenbrok op een dag en bijna 2 plakken hooi.

Moet ze nou meer veulenbrok of hooi?
Ze krijgt al meer als normaal maar dat helpt dus niet

Sommige geven onbeperkt hooi, maar er loopt een shet bij die dus ook mee eet en die mag niet zoveel.
Heeft iemand hier mischien advies?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:25

Is de ontworming goed?

ping

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:30

Hai volgens mij kun je het best op de zak PAVO veulenbrok kijken hoeveel het veulen nodig heeft.
Want tussen de 6 maanden en 9 maanden hebben ze het meeste voedsel nodig.

Ons veulen werd ook wat schriel en toen gingen we toch maar op de zak kijken, moest ipv 3/4 kg per dag (wat wij gaven) naar 2,6 kg per dag en onbeperkt hooi.... Bloos!
Nu krijgt hij zn portie brok plus wat mueslimix en aangezien hij geen hooi eet (meneer vind het niet lekker-hoezo kieskeurig) krijgt hij nu paardenkuil. En nu komt hij goed bij maar let op ze krijgen ook meer energie.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:01

mijn paard kreeg als veulen ook
3a4 kilo per dag en flink wat kuilgras
mijn paard viel vooral bij de flanken erg in
daar kan je ook slobber voor geven of maismeel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:37

voor ene opgroeiend veulen vind ik 2 plakjes hooi te weinig.
geef haar er drie of vier bij dan wordt ze wel dikker.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 14:36

bedankt voor jullie reacties
jah ze wordt altijd netjes optijd ontwormd
Ik vond ook dat ze wat te weinig hooi krijgt, dus denk dat we de bak maar moeten afzetten en dan met voeren dat zij en de shet apart komen te staat, zodat hij zich niet helemaal rond eet. maar zij wel voldoende krijgt.

Heb het inderdaad zien staan op die zak PAVO-veulenbrok, dus ga dat ook maar langzaam opvoeren

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:57

Dat is een goed idee. Je kunt ze ook alleen met het voeren apart zetten en daarna weer bijelkaar want dat is wel belangrijk, dat contact. Wat ook goed is, zo vaak mogelijk per dag voeren. Bijvoorbeeld 4 keer per dag.
Probeer te voorkomen dat je veulen ineens te veel groeit, dat is ook niet goed (vooral voor zijn ontwikkeling). Voer de hoeveelheid hooi langzaam op. Geef je veulen eerst maar eens een tijdje 3 plakjes. Komt ze netjes aan, niet meer voeren. Te vet is zeker niet goed! Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:59

Op momenten dat een veulen de hoogte in gaat heeft hij daar al zijn energie voor nodig. Mijn tweejarige is op dit moment ook weer de hoogte in aan het schieten, valt niet tegenop te voeren.
En een veulen kan beter te schraal zijn dan te dik. De gewrichten kunnen het allemaal dan nog niet aan. Hoewel ik de hoeveelhede die je geeft wat aan de magere kant vind...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:25

Ik heb mijn veulen op een opfok staan. Daar krijgen ze geen brok. Maar wel heel veel kuilgras van hele goede kwaliteit. En al de veulens zijn lekker rond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:27

Een veulen kun je echt niet zonder veulenbrok laten opgroeien. Bij ons in de opfok krijgen ze veulenbrok en paardenkuil van hele goede kwaliteit...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:36

Cassidy schreef:
Een veulen kun je echt niet zonder veulenbrok laten opgroeien. Bij ons in de opfok krijgen ze veulenbrok en paardenkuil van hele goede kwaliteit...

En waarom kan dat niet? Als het kuil van goeie kwaliteit is halen ze daar genoeg voedingsstoffen uit.

De veulens zien er allemaal goed uit. Glanzen mooi. Zijn goed gevuld. En die veulens die in een natuur gebied gezet worden krijg toch ook geen biks bij gevoerd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:41

Je moet het helemaal zelf weten, maar uit hooi halen veulens niet voldoende eiwitten, vitamines en sporenelementen.
En ik weet niet of je paarden hebt gezien die in de natuur zijn opgegroeid, maar die blijven doorgaans wat onder de maat, en vertonen wel degelijk tekenen van eenzijdige voeding.

Mocht je het niet willen geloven:

http://www.dehoefslag.nl/include/lib/fr ... &itemid=44

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:51

Ze staan overdag op het land en sávonds op stal met ruim kuilgras. En al die paarden zijn daar zo opgegroeid als ze eenmaal moeten gaan werken krijgen ze wel brok. Maar veulens krijgen alleen kuil. En ze doen het er goed op.
Op paard natuurlijk staat het ook.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Maar ik denk dat je gewoon moet doen wat jou het beste lijkt.

jojohorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:00

wat je misschien ook kunt doen is (als je boer in de buurt hebt wonen met koeien) en vragen of die mais snippers hebben(kuil) en dat er dan bij voeren..ik voer het mijn paard ook(wegens het magerder worden in de winter) op aanraden van veel mensen die ervaring hebben met paarden voeding.
groetjes Jolanda

Ps.het is maar een iedee hoor Haha!