dikker maken.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

dikker maken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 22:47

hoe krijg ik mijn merrie dikker...

Pyra loopt 24 u per dag buiten, en krijgt 2 plakken hooi per dag en daarbij 2 x per dag 1,5 kilo subli-basisbrok. Daarnaast krijgt ze nog oud brood.
Er staat ook nog aardig wat gras op de wei, al zal daar niet meer zoveel voedingswaarde in zitten denk ik.

Pyra wordt nu bijna niet bereden, en wordt knettergek als ze teveel brok krijgt. Dus ik ben zeker niet van plan om haar meer brok te geven.

Ze is de laatste tijd eigenlijk teveel afgevallen. Waarmee kan ik haar wat voller krijgen ??

tecumseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:11

maisvlokken
heb deze ook eens aan mijn paarden gegeven en na een week zag je ze al verdikken
krijgen ze dus ook niet meer want ze werden te dik Haha!
waren wel de maisvlokken die bestemd waren als paardenvoeder
hoop dat je er iets aan hebt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:28

In plaats van hooi, kuilgras geven. Mijn pony word daar dik van. Enne brinta, droog of met water schijnt ook te helpen heb ik me laten vertellen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:41

Brinta zou ik nooit zo geven. Dat kan gaan plakken in de slokdarm en kans op slokdarm verstopping.
In kuil zit meer eiwitten in dan in hooi. Mais zit te veel suikers in en een paard dat energierijk voer krijgt moet ook werken. Paard kan bevangen raken.
Ik zou gewoon onbeperkt hooi geven en verder wat je normaal geeft. Een paard heeft toch 4 tot 6 kg ruwvoer nodig. 2 plakken vind ik persoonlijk te weinig.
Mijn paarden krijgen de hele dag door hooi in de winterperiode. Ze krijgen 8 voerbeurten, waarvan 5 x hooi. 3 x hele plakken en 2 x halve plakken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:58

Zo erg plakt brinta niet hoor. Alle manegeponys die het gekregen hebben toen, reageerden er allemaal heel goed op. Enne eiwitten is juist nodig om ook wat aan te komen. Dus is kuil dan niet beter dan hooi????

baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:18

gebroken mais. kun je zo door je brokken of meusli heen doen
met maismeel moet je uitkijken dat ze geen klont in hun maag krijgen
mijn tinker krijgt heel weinig brok ivm einergie maar van de gebroken maismerk ik niet dat ze drukker wordt

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:35

lucerne erbij geven,doe ik nu ook sinds 3 weken bij mijn merrie,en ze is al weer dkker geworden. Zorgen dat ze meer hooi ook krijgt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:04

Heb je haar onlangs nog een wormenkuur gegeven?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:27

Subli EM (energy mix) is o.a. bedoeld om paarden wat dikker te krijgen. Dat geef je bij je normale krachtvoer.
Misschien is dat wat voor je?
En wat meer hooi geven of kuil ipv hooi zou ook wat kunnen helpen. Ik vind het trouwens wel vreemd dat je paard afvalt met 3 kilo krachtvoer per dag zonder te werken.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 11:27

Ze is een ruim een maand geleden ontwormd. Ze is verder in goede conditie, maar ik vind haar gewoon een beetje aan de schrale kant. Ze loopt dit jaar ook voor het eerst 24 u. per dag buiten, is altijd gewend geweest om 's nachts naar binnen te gaan.

Ik ga haar zeker niet meer brok per dag geven, want dan springt ze uit de wei.....
Ik zal de hoeveelheid hooi opvoeren. Heb er ook over gedacht om wortelen of voederbieten erbij te doen, is dat wat ??

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:19

Ik geef maiskiemolie door de slobber. Had ergens op Bokt gelezen dat ze daar ook dikker van worden. Ik ben slechts een week bezig hiermee, dus kan nog niet echt resultaten doorgeven.
Is trouwens gewoon te koop in de supermarkt Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:29

2 plakken hooi is te weinig, in gras zit nu geen voedingswaarde meer.
krachtvoer krijgt ze genoeg, je moet juist meer hooi voeren, anders wordt ze te druk dnek ik.
geef haar e rnog 2 of drie plakken hooi bij en je zult zien dat ze binnen drie weken dikker wordt..

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:17

Ik heb besloten eerst de hoeveelheid hooi te verdubbelen, en eens te kijken hoe ze daarop reageert.
Als dit nog niet voldoende is, ga ik iets anders proberen.

Bedankt voor jullie reacties !!!