Bijrijder = betalen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Redelijk bedrag per maand?

Niks betalen, jij helpt ze toch?
86 (100%)

Totaal aantal stemmen: 86


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 14:29

Joyce, ik kan jouw redenatie goed begrijpen.
Het is echter wel afhankelijk van paard, eigenaar, mogelijkheden qua rijden etc. en de verzorger.
Ik kijk zelf ook nog eens naar: wat heeft de eigenaar voor voordelen er aan?
Bijv. een paard dat minstens 5 á 6 keer per week gereden MOET worden omdat hij anders qua energie gek wordt.... en de eigenaar kan niet vaker dan drie soms vier keer per week vanwege werk en kinderen, dan is de eigenaar blij met een bijrijder.
Een bijrijder die het nog jonge paard heel wat aanleert, daar is iemand ook blij mee.
Of een bijrijder die naast z'n 'eigen' dagen ook nog meegaat als groom op concours, das heel fijn als je verder niemand hebt.
Zo kun je behalve in de verzorging ook op andere manieren een hulp zijn.
En iemand die 50,- betaalt per maand, en ook nog eens zijn eigen lessen, komt al gauw boven de 100,- gulden p.m. uit, er vanuit gaande dat het paard volpension staat en de binnenbak ook moet worden gehuurd als je alleen maar 'vrij' rijdt. Dat is duurder dan gewoon 1 les per week.
Totaal andere situatie: vrouw met twee kleine kinderen, paard aan huis, geen buitenbak zelf, dus weinig tijd en weinig mogelijkheden tot rijden.
Bijrijder neemt paard drie keer per week mee naar de manege om te rijden, houdt hem in conditie, en als de kids wat groter zijn heeft die vrouw weer tijd/energie om zelf intensief te trainen en wedstrijden te rijden.
Dan ben je blij met een bijrijder die het paard in conditie houdt, eventueel dingen aanleert, indien nodig extra verkeersmak maakt...
En wat dacht je van fokkers?
Die zijn blij dat hun paarden in conditie gehouden worden (als ze zelf niet rijden of geen tijd hebben voor dat ene paard), en hebben meteen extra hulp als er veulens opgevoed moeten worden. Vraag Nimber maar eens grijnz...
Dus situaties kunnen zeer verschillen, de ene eigenaar heeft meer voordeel aan een bijrijder dan de ander.
En een goede bijrijder komt ook met regen en maar 2 graden boven nul, zoals nu het geval is. Ook als er geen binnenbak is en de buitenbak niet te gebruiken met die blub...
Bij kreupelheid stappen ze met je paard en spuiten de benen af.
Als de hoefsmid overdag komt en jij moet werken, kan de bijrijder een keertje erbij blijven.
Sommige verzorgers zijn heel blij dat ze mogen rijden.
Maar sommige eigenaren zijn ook heel blij dat ze een verzorger hebben, ook voor als zij een keer niet kunnen!
Lijkt me wel een fijn gevoel om iemand achter de hand te hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 14:45

Amen! Haha!

dat bedoelde ik dus ook.
Op zo'n manier ben ik ook bijrijder geweest en daar ga ik niet voor betalen.
Ik denk nog eerder dat andersom redelijker was geweest.
Ik was daar elke vrij minuut met elk weer.
geen binnenbak en luxe

En dat afpuiten en zo klopt ook.
Zelf reed ik daar een paard wat afgespoten moest worden.
Ik moest elke dag om 7 uur op mijn werk zijn.
Dan ga je toch gewoon om 6 uur ff paardje afspuiten dus wel om 5 uur je nest uit.
Na het werk ook meteen weer afspuiten en de rest rijden en dan tussen 11 en 12 uur savonds thuis zijn.
Van mij mogen deze mensen nog meer van die gekken vinden als ik. Maar zover ik vernomen heb is geen van al deze mensen het ooit gelukt Haha!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 14:51

Ik weet niet. Ik ben ook een bijrijder. Toen ik eerst Hick verzorgde mocht ik mee betalen, en dat deed ik ook. Ik mocht iedere dag op haar rijden, de eigenaar ging mee, ze bracht me naar de manege, ging met me mee op wedstrijden.
Het is wel zo, jij rijdt hun paarden voor je. Maar zij deed zoveel voor me, dat we de kosten gingen delen, totdat Hicky van mij werd. Lovers

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 17:16

Ik vind betalen voor het rijden van een paard niet gek. Heb het op een keer na nooit gedaan. Ik vind het wel idioot als jij een paard koopt, er een bijrijden voor wilt omdat je geen tijd hebt om te rijden omdat je moet werken en anders het paard niet kunt betalen. Dat weet je toch van te voren, dat een paard geld kost en goed veel ook. Een bijdrage in de kosten van bijvoorbeeld hoefsmid omdat je er mee naar buiten gaat is redelijk. Bijdrage in de stallingskosten vind ik daarentegen van de zotten. Voor dat paard wat ik een tijdje heb bijgereden wilden ze op een gegeven moment 300 gulden per maand hebben en dan niets eens op echte vaste dagen kunnen rijden. Wilde ik gaan starten kon ik daar ook nog extra kosten voor gaan betalen voor gebruik van het paard terwijl ik het standaard op zondag al reed. Ik zie het toch op deze manier; jij hebt een paard maar geen tijd, ik heb geen paard en wel tijd, dan ben je beide toch geholpen.... Als het enige wat je doet rijden zou zijn, is het een ander verhaal maar je veegt de stal aan na het rijden, je verzorgt het tuig etc. Wanneer ik er de tijd voor heb, komt er een eigen paard en mocht ik daar ooit een bijrijder voor nodig hebben en ik bedenk dat er betaald moet worden dat krijgt die persoon vaste dagen en tijden. Lijkt mij wel zo normaal en fair. Het is een ander verhaal met mensen die alleen maar manegepaard ervaring hebben, die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en dat ze even goed rijden als een ruiter op wereldniveau.

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 19:34

Ik vind het onzin dat je voor een verzorgpony/bijrijdpaard moet betalen,ik bedoel,ze helpen jou,als je geen tijd hebt.Oke het kost veel geld,maar dat is jouw verantwoordelijkheid,als je een paard koopt weet je dat dat duur is.

liefs layla d

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:11

Tuurlijk is het een andere situatie als je voor een handelaar of een fokker rijd, die heeft meestal meerdere paarden en doet het om er beter, rijker, of bekender van te worden en om werk uit te sparen, maar meestal heb je daar dan ook meer taken dan bij een particulier met 1 paard in pension...

Daarnaast spreken jullie voor jezelf, en zijn de meesten natuurlijk fantastische verzorgers, die alles over hebben voor hun verzorgpaard. Maar ik heb alleen maar verzorgsters gehad met poeha (juist, die van de manege met wereldervaring en hoge eisen) en in plaats van dat ik hun kan vragen als er wat met mij is, mag ik regelmatig voor hun inspringen als ze ziek zijn. Ik doe er niet moeilijk over, het is mijn pony, en ziek is ziek... Maar wel banketstaaf dat ik een vriend (met paard in stal naast de mijne) moet vragen mijn pony beweging en aandacht te geven als ik zelf dan ziek ben!

En tuig schoonmaken, kast opruimen, voer voor na het rijden kopen of tenminste zelf iets meenemen af en toe: Ho maar!
En het enige wat vroeger hoefde was uitmesten (drollen, ik deed grote uitmesten) en tegenwoordig zelfs alleen maar poetsen en rijden in binnen of buitenbak naar keuze...
Dan denk ik wel eens dat ik gek ben dat ik meiden zo'n kans biedt zonder dat ik er wat voor terug krijg... Ikzelf heb altijd hard moeten werken en helpen voor het gratis rijden, en deze meiden gaat het wel heel makkelijk af. Maar ik vind het ook gewoon leuk om iemand zo'n kans te geven...

Ik hoop dus nog steeds op een meid die dankbaar is voor de kans die je bied en die echt iets over heeft voor jou en de pony!
In mijn geval zou een bijdrage heel reeel zijn...

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:26

Ik ben ook van mening dat je niets zou moeten hoeven betalen voor een bijrijdpaard. Laatst zat er een ouwe kerel bij ons in de kantine te mopperen dat "die meiden van tegenwoordig" niks meer over hadden om te rijden. Hij had het dus over geld. Ik geloof dat ie drie paarden had waar ie zelf niks mee deed en wilde dus iemand die die beesten voor em ging rijden. Dan denk ik: jij moest die paarden toch hebben, als je er geen tijd of geld voor hebt, doe ze dan weg! Of betaal er desnoods iemand voor om ze te rijden! Ik dacht dat het aan mij lag, maar er zijn er gelukkig meer die er zo over denken... Haha! Nu rijd ik twee keer per week, dat kost me een geeltje per keer, ik krijg goed les en dat paard heb ik verder ook geen omkijken naar. Klinkt een beetje oneerbiedig misschien, maar die stop je weer in de stal en de rest gaat vanzelf... Waarom dan betalen voor een paard zonder les, terwijl er misschien daar ter plekke alleen maar een stoppelveldje beschikbaar is om te rijden? Iets anders is het (vind ik) als je een paard tot je beschikking krijgt op de plek/stal waar je ook les kunt krijgen en waarmee je later ook wedstrijden mee mag gaan starten. Dan heb je een "eigen" paard, maar zonder de risico's. Dan mag er wel iets financieels tegenover staan!! Maar Cody, niet voor een paard met hoefkatrol (die je dan wel en dan weer niet kunt rijden) die je alleen een beetje recreatief kunt / mag rijden!

brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 14:50

Ik denk dat er een groot verschil is tussen een verzorgster,bijrijdster of deelpaard.
Een verzorgster ,die verzorgt gratis jou paard omdat ze dat gewoon leuk vinden,meestal komen meiden dat ook vragen bij ons op stal of ze een pony mogen verzorgen.
Een bijrijdster ,die rijdt je paard of voor jou,of gewoon omdat ze het leuk vindt en het mag van jou,en daar kun je een bedrag voor afspreken afvankelijk van de situatie,en daar spreek je ook een bepaalde dag of dagen voor af.
En dan heb je nog een deelpaard en dan moet je samen met de eigenaar van het paard alle kosten delen,dus echt overal de helft van,maar dan heb je ook bijna de zelfde rechten als de eigenaar(buiten bepaalde dingen natuurlijk,zoals het paard verkopen,of zonder overleg mee op vakantie nemen,enz.),je kan dan ook gewoon vertellen ik heb ook een paard samen met nog iemand.Je kan daar ook iedere dag naar toe ,natuurlijk moet je wel samen afspraken maken over het rijden enz.
Ik zelf heeft samen met iemand een deelpaard(San) en wij spreken nooit geen tijden af,(Gipsy is tweeenhalf jaar oud,dus wordt nog niet bereden)ik ga er ieder dag naar toe en mest ieder weekend uit(dat hoeven wij alleen maar in het weekend zelf te doen)en San komt erg weinig,gewoon omdat ze het erg druk heeft inverband haar werk en verhuizing,maar dat vind ik geen probleem want op de dag dat ik werkt dan gaat zij weer en als we er samen tegelijk zijn vinden we dat juist bere gezellig,en dan gaan we lekker samen poetsen en wandelen enz.
Groetjes Britt.

Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 14:15

ik ben er al wel achter dat dat ook erg afhangt van de omgeving waar je woont.

Zelf ben ik ook een bijrijder en betaal niets, dat is hier zelfs abnormaal, om daarvoor te betalen.

Het argument dat je als het paard in een luxe stal staat wel zou moeten betalen en bij een boer niet de grootste onzin, dat is toch de keus van de eigenaar, als jij je paard niet bij huis kan stallen zijn er echt nog wel goedkopere stallingsmogelijkheden in de buurt. jij hoeft toch niet op te draaien voor de kosten, omdat de eigenaar zo graag luxe wil hebben.
(droogstappen en wrijven kan net zo goed als een solarium!!)

Verder ook nog het verschil, vraag je er zelf om of wordt je gevraagd.

Als je zelf op zoek gaat naar een paardje en iemand gaat akkoord, kan ik me er nog iets bij voorstellen of je moet betalen.

Wordt je gevraagd vindt ik dat niet kunnen. Zij vragen jou toch, dan is het geld heel cru gezegd hun probleem. Betaling gaat dan al in natura door het rijden mesten enz.

Toch koop ik als tegenprestatie wel eens een halster o.i.d. voor 'mijn' paardje, maar dat is voornamelijk om te laten zien dat ik me voor intresser dan voor het rijden, en als kleine ongedwonen kostencompensatie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 14:58

oke, effe omdraaien: een bijrijder biedt zich toch aan om een paard te mogen bijrijden, daar mag dan toch wel iets tegenover staan? Zo kun je het ook zien. Zoals ik al een keer eerder zei, het moet van TWEE kanten komen. Niet alleen vanuit de eigenaar. En betalen kun je in natura (d.w.z. uitmesten, verzorgen, het paard verbeteren/opleiden) en in geld. Maar ik vind dat bijrijders ook blij mogen zijn dat er iemand is die ze de mogelijkheid biedt om te rijden op een ander paard dan alleen manegepaarden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 16:05

Ik vindt persoonlijk dat je niks hoeft te betalen voor een verzorgpaard/bijrijdpaard (schijnt tegenwoordig ook nog een verschil te zijn).

Morgen begint Tjody's verzorgster. Jaja ik heb er ook eentje vanaf morgen. Niet omdat ikzelf geen tijd heb, maar puur omdat zij helemaal wezenloos is van Tjo en Tjo van haar. Ze verzorgde eerst een andere pony op stal maar die is weg gegaan, dus toen heb ik voorgesteld dat ze Tjo wel mocht doen 1x per week als ze zin had. Groot feest natuurlijk.
Ze vroeg meteen hoeveel ze moest betalen, nou niks natuurlijk, als je maar lief voor dr bent. Dat vindt ik veel belangrijker.
Ze mag er van mij alles mee behalve buitenrijden, dat komt van de zomer als ze elkaar wat beter hebben leren kennen. Rijden wil ze zelf nog niet omdat ze eerst een band op wil bouwen met Tjo, perfect toch zo'n meid!
Ik hoop dat ze het heel erg leuk gaan hebben met elkaar, maar daar heb ik alle vertrouwen in.
Viv

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 16:12

Ik had helemaal een tof adres waar ik kon rijden. Was gewoon bij die mensen thuis. Ze hadden in totaal 5 paarden waarvan er 1 in Friesland in de opfok stond. Er was nog één veulen die we opvoedde en 3 paarden met 1 veulen op komst.
Later is het andere veulen verkocht aan van Uytert, en kregen we het tweede veulentje erbij. Ik heb alle paarden bereden en ze konden een hoop, ik mestte de stal uit, ik hielp daar tenminste bij. Verder mocht ik elke dag komen rijden en hoefde nergens voor te betalen. Ik bleef vaak eten, mocht altijd wat te drinken pakken, en mocht doen waar ik zin in had. Ik had beschikking over hele goede spullen en de paarden waren kerngezond. Ik heb er heel erg veel van geleerd.

In principe had ik het niet gek gevonden als ze mij een kleine bijdrage hadden gevraagd. Ik hielp ze, maar had daar wel alle luxe (ok, geen binnenbak...maar goed). Maar meer dan 75 gulden had ik er niet voor betaald. Ik neem ze tenslotte ook heel veel werk uit handen.