Bijrijder = betalen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Redelijk bedrag per maand?

Niks betalen, jij helpt ze toch?
86 (100%)

Totaal aantal stemmen: 86


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:56

Nou ja sommige berichten vind ik wel een beetje ver gaan hoor. Ik heb zelf ook een bijrijdster voor mn paardje, en de kosten die ze daarvoor betaald heb ik berekend aan de hand van de kosten die ze kwijt zou zijn als ze net zo vaak op een lespaard zou rijden. Zij is er helemaal blij mee omdat ze nu gewoon iedere keer op hetzelfde paard rijdt, met goeie spullen, en ze mag er mee doen wat ze wil. Zelf wil ze alleen maar buiten rijden, maar als ze wedstrijden e.d. zou willen doen, had dat ook gemogen. En we hebben een bepaald aantal dagen per week afgesproken, maar ze mag altijd meer rijden. Ik vind het makkelijk omdat ik dan ook es een dagje vrij heb, en voor haar is het fijn omdat ze dan wel de lusten heeft van een eigen paard (vrijheid qua rijden) maar niet de lasten (hoefsmid, wormekuur, dierenarts etc.). En dat ik daar dan een bijdrage voor vraag vind ik niet gek, zij gelukkig ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:59

Ik vind als je mee helpt in de verzorging.
Dus ook stallen en zo mest en tuig poetst dat je genoeg betaald.
Extra geld daar boven op vind ik dus echt niet nodig.

Kawa is mijn eerste eigen paard, dus ik heb eerst altijd voor andere mensen gereden. Maar nooit betaald.
Ik deed wel alles in de verzorging en kwam elke dag. Ook als het regende en koud was.
Als ik ervoor had moeten betalen had ik het ook niet gedaan.
Deze mensen hadden zelf 4 of meer paarden maar gewoon de tijd niet.
Het is dan ,of er 2 of meer verkopen, of blij zijn dat je geholpen word.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 14:59

Nee ik vind het inderdaad ook afhangen van niveau van het paard en de faciliteiten waar je gebruik van kunt maken.
Ik vind ook dat je op een bijrijdpaard veel meer leert dan op een manegepaard en daarom heb ik er ook wel wat geld voor over, maar dat is weer een heel andere discussie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 15:05

Aangezien de meeste mensen de paarden in pension hebben staan, wordt heel die verzorging (voeren en uitmesten) al voor ze gedaan. Maar inderdaad, je kunt betalen in natura maar ook in geld. Aangezien mijn paarden al verzorgd worden, zou ik er geld voor vragen. maar ik wil geen bijrijders: ze rijden mijn paarden toch nooit voldoende goed naar mijn zin. En degenen die dat wel zouden kunnen hebben mijn paarden niet nodig; ze hebben er immers zelf een. De mensen die een paard om bij te rijden willen, komen meestal van de manege af en moeten nog ontzettend veel leren. Dan is Paddy al geheel ongeschikt als jong snel paard, en iones zou wel in aanmerking komen, alleen heb ik er niets aan in de training als iemand er alleen maar op hobbelt.

Kitty

Berichten: 7703
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

ik zou het niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 16:04

Citaat:
Als ik een bijrijder zou hebben zou diegene de helft van de week rijden voor de helft van de stalprijs niet meer dan eerlijk vind ik.


Als dit werkelijk waar zou zijn, dan zou ik dus de gehele stal- en onderhoudsprijs moeten betalen. Ik rijd bijna dagelijks en ik ben de enige die op Muzefee rijdt.
Wel wil ik er even bij zeggen dat ze nog niet lang onder het zadel was toen ik haar ging rijden en ze nu zonder moeite een L-parcours springt en een M1-dressuurproef loopt.
Ik betaal er helemaal niets voor om haar te rijden.

Wel mest ik alle drie de stallen regelmatig uit. Ook kom ik langs wanneer ze vragen of ik de paarden binnen of buiten wil zetten e.d.
Ik moet dagelijks 2x30 kilometer rijden om bij de paarden te komen, hetgeen mij aardig wat kost in de benzinekosten (oh nee, we hebben nu een diesel…)

Ook betaal ik zelf de wedstrijdkosten en les- en verenigingskosten. Daarentegen houd ik het geld dat ik win ook zelf.
Naar wedstrijden en lessen mag ik de jeep en de trailer meenemen mits ik het vantevoren even aangeef en ook alles weer netjes op de plek terug zet (logisch).

Het dressuurzadel en het hoofdstel heb ik zelf gekocht, het springzadel hadden ze al. Sjabrakken koop ik zelf, foenegriek koop ik zelf en ik kom ook wanneer het regent of koud is.

Ik vind het onzin als ik hiervoor zou moeten betalen. Ja, ik heb een goed paard onder mijn kont, maar bij verkoop krijgen ze minsten een keer zoveel voor haar dan wanneer ik niet op haar gereden zou hebben en daar zie ik ook niets van weer.
Tevens hebben ze de stallen bij huis dus de stalling kost ook niets.

Marije, ik heb je al wel eerder gezegd hoe ik erover denk, maar in dit geval vind ik het helemaal: zij hebben jou nu nodig, jij hun niet. Ik zou er absoluut niet voor betalen.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:56

ik vindt het maar onzin dat je moet betalen om een paard te verzorgen
jij houdt dat paard in beweging,jij verzorgt hem en dan zeker ook nog betalen.Als de eigenaar het dan zo duur vindt,dan moet ie het paard wegdoen.Niet iemand zoeken die dan gaat mee betalen.

en als je dan toch gaat meebetalen,moet het niet zo zijn dat je 1 x in de week mag rijden,of alleen als de eigenaar niet rijdt

ik heb nog nooit betaald voor me vzjes(waren er dan ook maar 2 Haha! )en ik ben ook niet van plan dat ooit te gaan doen.Ik verzorg het paard,ik doe het werk voor de eigenaar.Dus echt niet dat ik ga betalen.

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 23:56

hoi,

Mijn bijrijer betaald niets, behalve dan dat als ze in de manege gaat rijden moet ze geld voor de bak betalen en als ze in de les gaat moet ze dat natuurlijk ook zelf betalen. Ze mest af en toe als ik geen tijd heb uit (vindt ze leuk, dus...) Maar ik vind niet dat ze hoeft te betalen want ze helpt al.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 11:28

Missy schreef:
ik vindt het maar onzin dat je moet betalen om een paard te verzorgen
jij houdt dat paard in beweging,jij verzorgt hem en dan zeker ook nog betalen.Als de eigenaar het dan zo duur vindt,dan moet ie het paard wegdoen.Niet iemand zoeken die dan gaat mee betalen.


Beetje overdreven hoor... Mijn bijrijdster heeft een behoorlijk goed paard onder dr kont, en ze is zelf pas een beginner, dus beter wordt het paard er niet van. Zelf kan ik het dier ook laten lopen, dus daar heb ik haar ook niet voor nodig. Wat voor haar het voordeel is, is dat ze niet meer op die lesbokken hoeft. Gewoon altijd het zelfde brave dier, met goeie spullen die altijd passen. Dus of je nou voor een lespaard betaald, of voor een 'eigen paard', vind ik niet zo gek hoor. Maar misschien is dat hier in de randstad anders, waar niet iedereen zn paard in de tuin kan zetten, en de manege's ook met de dag duurder worden. Ik kan mn paard wel betalen, maar als ik van 400 ineens 650 moet betalen, is dat wel een aanslag op mn centen. En ik ga mn paard dan ZEKER NIET wegdoen, als ik er een andere goeie oplossing voor kan vinden....en mn bijrijdster is dolgelukkig met het paard. Dus ik zie het probleem niet zo. Sterker nog, hoe vaak ik bijrijders niet dingen heb zien uitspoken die niet kunnen, met paarden die niet van hun zijn...brrrr....

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 12:13

Ik weet niet precies hoe het bij jullie in de omgeving is, maar hier in de omgeving is het normaal om voor een bijrijdpaard te betalen. Het bedrag dat er neergelegd moet worden moet van beide kanten goedgekeurd zijn. In jouw situatie zou dat niet de hoofdprijs moeten zijn maar een kleine bijdrage wel. Jij heb namelijk zelf gereageerd op een oproep van de eigenaars en als zij de bijdrage als vereiste hebben is het aan jou om het wel of niet te doen.
Zelf vraag ik ook een kleine bijdrage, maar dat is meer omdat ik slechte ervaringen heb met niet betalende bijrijders. Onderhoud en dat soort dingen zijn voor mezelf, want ik kies voor een paard. Mij gaat het er meer om dat als er betaald wordt de mensen ook echt komen, want het is tenslotte zonde als je betaald voor niets. Men komt alleen om te rijden, want verder word alles gedaan en als je 1x per week zou rijden op een manege ben je meer kwijt.
Het is dan aan de bijrijder of je het doet of niet. Wil je gratis rijden dan niet op die van mij.
Ik zal een klein voorbeeld geven. Een pony, iedere dag tot je beschikking, twee jaar lang. Eigenaar zorgt ervoor dat er goede spullen zijn, zodat je lekker kan rijden. Je hoeft maar te bellen en het ligt er. Na twee jaar gaat de pony over in handen van twee kleine meisjes want de bijrijdster wordt te groot. Nou heeft zij een sjabrak gekocht en die zat onder het zadel. Nu eist de bijrijder het sjabrak terug. Zij heeft dus twee jaar gratis mogen rijden en piept om een sjabrak van 60,-. Dit vind ik dus pure onzin en zelfs een beetje ondankbaar.

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

betalen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 13:51

Moelijk onderwerp Cody? Zelf heb ik de luxe dat ik mag rijden en niet hoeft te betalen. Maar ik help haar wel met uitmesten en of iets anders. Meestal laat ik het aan de eigenaar zelf over. bij deze hoefde ik niets te betalen bij de vorige (oude adres)weer wel. Net als jij eigenlijk. Maar als jij maar 1x in de week op en kan rijden ivm hoefkatrol ben ik er niet mee eens dat je moet betalen. Tenslotte is voor het dier beter dat het beweging krijgt toch? groetjes en sterkte met je beslissing. P.s Ben even nieuwschierig waar woon jij in Drenthe? groetjes Margaret

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 20:15

In jouw geval zou ik er echt niet voor gaan betalen. Jij geeft dat paard beweging.
En een bijdrage van f 25,- in de maand vind ik ook een lachertje. Ik vind het zelfs erg triest van die mensen dat ze over een bijdrage beginnen.
Ik weet niet hoe het precies is gegaan, maar hebben zij niet zelf een oproepje gezet? Of stond daarbij: bijdrage in de kosten?
Dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Zelf wil ik absoluut geen bijrijder. Ik wil zeggenschap kunnen houden over mijn eigen paard en kunnen gaan en staan wanneer ik wil.
Wel rijdt mijn instructeur hem 1 x in de week (uiteraard tegen betaling) maar daar wordt hij alleen maar beter van.
En als ik al een bijrijder zou willen, dan zou diegene er niet voor hoeven betalen.
Betaling geeft ook rechten en nee, 't blijft mijn paard en ik ga daarmee om zoals ik wil. Als je paard dan eens een dagje wat minder loopt ga je misschien toch snel de oorzaak bij je bijrijder zoeken en heb je er alleen maar irritatie van.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 21:07

Tja,
ze helpen je wel,maar toch.ze verzorgen en berijden een paar dagen per week jouw paard,gebruiken jouw spullen etc etc.Als het nou alleen om verzorgen ging,vind ik het logisch dat het gratis is.Maar op een manege betaal je toch ook om een uurtje paard te rijden?Ookal verzorg je de paarden nog zo goed?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:18

Ik herb leren rijden bij een vrouw met allemaal pony's, in het begin betaalde ik daar ook altijd voor het rijden en de lessen. Ookal mestte ik alle stallen (20 pony's) uit en hielp ik met voeren, water geven etc. Later hoefde ik niet zo veel te betalen, aleen af en toe, en voor de lessen die ik kreeg van een echte instructeur.
Ik heb al een keer gerageerd, maar dit even naar aanleiding van hierboven... Als die vrouw iedereen maar gratis liet rijden kon ze al die pony's ook niet aanhouden, en zo hadden er wel heel veel kinderen plezier van die normaal nooit op een manege konden rijden omdat dat te duur was, en je perse een kwartaalkaart moest nemen. Bij haar kon je ook af en toe een les meerijden of een buitenritje maken onder begeleiding... En wij als verzorgsters mochten buiten lestijden en dagen dan de pony's wel rijden. Ik ben heel blij dat dit zo kon. Anders had ik het echt niet kunnen doen, ik heb daar in drie jaar veel meer geleerd dan de meesten in 8 jaar op een manege! Een eigen pony was maar een minuscule (financieel helaas grotere) stap... Vandaar dat ik vind dat een bijdrage best reeel is. De kosten zijn immers hoog! En voor elke andere sport betaal je ook contributie en moet je presteren en werken...
De hoogte en soort van bijdrage hangt af van vele factoren (ervaring, toegevoegde waarde, stallingsgeld, werk in natura, behulpzaamheid en tijd die je er in steekt die niet alleen voor jezelf is... En natuurlijk van de eigenaar en diens situatie en verwachtingen...

En tuurlijk... Waarom zou je betalen als het gratis kan? Dan ben je toch gek? Of niet soms! Haha!

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:18

Sorry, dubbel...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 21-12-01 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 09:39

Mijn situatie destijds met mijn verzorgpaard:
Ik mocht drie keer per week komen, soms vier keer, en dan ook rijden, buitenritten, buitenbak of zelf onder het zadel naar de manege en daar ter plekke rijden.
Ik leste er eens per week mee in de springles bij de vereniging.
Het paard was in het begin zonder conditie, niet voorwaarts, slecht aan de teugel etc., maar we hebben erg veel van elkaar geleerd en zijn zeker verder gekomen.
Ik kwam op vaste dagen, 's middags, meste de stal helemaal uit, ook vaak de stal ernaast van de pony als daar niemand voor kwam, voerde op die dagen rond een uur of vijf, meste de wei en de bak regelmatig uit, hielp op de zaterdagen met het aanslepen van hooi- en strobalen van de hooizolder, zodat we doordeweeks dat niet hoefden.
Verder nog onderhoud tuig enz., en helpen inrijden van de pony in het begin.
Ook was ik er wanneer de hoefsmid kwam, de eigenaar hoefde dan geen vrij te nemen van het werk.
Minstens twaalf uur per week waren besteed aan dat paard, en de extra dingen die ik nodig had voor bijv. de les, zoals peesbeschermers, uitrijdeken, die kocht ik zelf.
Ik hoefde er niet voor te betalen, maar in ruil voor het rijden en de mooie tijd die ik er had, verzorgde ik dus de paarden daar.
Er waren ook twee meisjes die de pony verzorgden, die kwamen meestal op andere dagen, zodat zij op de dagen dat ik er niet was de paarden konden voeren.
Op die manier konden de eigenaren de paarden aan huis houden, en toch hele dagen werken.
Als ik een dag niet kon, probeerde ik te ruilen met een ander meisje, en omgekeerd.
Het was wel een hele verantwoordelijkheid, dat de paarden gemest en gevoerd moesten worden, dat je als je niet kwam iemand anders moest regelen, maar ik had het er voor over want het was een lief paard waar ik heerlijke springlessen mee had.
Maar dan ook nog betalen, nee dat was me teveel geweest, ook omdat ik toen nogal krap zat.
Mijn vriendin heeft zelf een paard en een bijrijdster.
Totaal andere situatie: paard staat op een manege, wordt gevoerd, in de wei gezet, gemest.
Het enige wat de bijrijdster hoeft te doen is rijden, in binnenbak bijv. of buitenrit in het bos, en het is een lief paard dat ontzettend goed springt.
Ze hoeft er niet voor te betalen.
Sinds het koud weer is laat het meisje het echter steeds meer afweten, en komt soms een week niet opdagen (ze rijdt twee dagen per week) zonder dat ze afbelt, of ze zegt "Ik rijd morgen" en ze komt niet.
Dat is nu al twee maanden zo en mijn vriendin weet eigenlijk niet zo goed wat ze er mee aanmoet.
Nu rijdt er 1x in de week een ander meisje op, alleen in de les op dezelfde dag steeds, en is het maar afwachten wat de bijrijdster doet...
De bijrijdster schijnt een vriendje te hebben, wat leuker is dan een koude stal met paard denk ik zucht.... en warmer hihi.
Maar hoe dat nu verder moet?
Echt wel balen voor mijn vriendin, ze zou die bijrijdster opbellen, ben benieuwd hoe dat afloopt.
Het lijkt me zo moeilijk om iemand te 'ontslaan' in zo'n situatie, maar aan de andere kant, wat die bijrijdster nu doet kan gewoon niet door de beugel!
Wat betalen door de verzorgster betreft: ik vind dat het aan de situatie ligt, hoe duur zijn de manegelessen in die omgeving, krijgt het paard extra voer/bix omdat jij er fanatiek mee sport of kreeg die dat al?
Wel/niet ijzers en verslijt jij die of rijdt je nooit buiten (dat scheelt).
Leer je het paard iets, of hou je in elk geval het paard in conditie, heeft de eigenaar iets aan jou (verzorg je het paard, stal enz.).
Mag je er officieel wedstrijden mee rijden en heb je er zelf geen ervaring in, dan wordt je er dus zelf beter van, maar andersom kan ook, paard wordt beter tijdens wedstrijden en jij was al op een bepaald niveau.
Zo kun je nog wel ff doorgaan.
Maar een bijdrage van boven de vijftig gulden, ook in het westen des lands, vind ik al gauw teveel.
Zeker als je zelf je eigen lessen betaald, en stallen uitmest.
Wat het topic betreft: ik zou het zeker niet doen, als je moet betalen voor dat paard, zoek maar een ander paardje hoor. Met jouw ervaring moet dat zeker lukken!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 10:47

Dat verhaal van Joyce vind ik nu tekenend: de kosten zijn hoog, als die gedeeld worden, krijgt iedereen mogelijkheden om te rijden. Ik zie hier allemaal mensen die helemaal niets willen betalen. En wat als je dan een eigen paard hebt? Wil je daar dan ook niets voor betalen? ik vind het een beetje gierig overkomen: de ene mag alle kosten dragen en de ander wil alleen maar profiteren. Ja, het wordt natuurlijk anders als de bijrijder veel tijd in het paard steekt en naast het rijden; de stallen verzorgt e.d. en er ook werkelijk IS als ze er zijn moet (in dat laatste laten bijrijders het nogal eens afweten). De vraag is hoe graag wil je rijden, en wat heb je er voor over. Als je er geen cent voor over hebt, moet je niet meer paardrijden, want het is een van de duurste sporten.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 10:53

En wat dacht je van het feit dat je als bijrijder ook een blessure kunt veroorzaken bij een paard? De eigenaar draait voor de kosten op. Ik vind het niet meer dan logisch dat je betaalt om een paard te kunnen rijden. Op de manege moet dat ook en bijrijden is dan toch ook weer een stap voorwaarts. Moet dat dan allemaal maar gratis zijn?

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 11:02

Puck en Desiree, helemaal met jullie eens hoor, als je geregeld op een paard mag rijden is het logisch dat je daar iets in bijdraagd.
Ik heb een aantal meiden lopen die op de pony's rijden en die betalen gewoon een bijdrage, vinden ze ontzettend normaal.
Daarnaast helpen ze ook zoveel mogelijk met mesten ed. dus iedereen gelukkig, denk ik

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-01 11:09

Mijn vraag was of jullie het redelijk vonden om voor een hoefkatrolpaard te betalen waar ik 1x in de week een buitenrit mee zou kunnen maken. Zoja; wat zou dan een redelijke bijdrage zijn.

Inmiddels heb ik voor mezelf besloten dat ik niet verder ga met dit paard. Ik vind het zonde van mijn geld omdat ik binnenkort onverwachts toch met mijn Haflinger naar buiten kan.

Ik vind het heel redelijk dat er betaald moet worden door een bijrijder MITS de bijrijder er ook redelijk wat voor terugkrijgt. Voor de Haflinger die ik samen met iemand anders tot mijn beschikking heb betalen wij samen de stallingskosten, stro, hooi, voer en verzekering.
Eventuele dierenartskosten zijn voor de eigenaar en die betaalt ook hoefsmid en wormkuur, dingen die ook betaald moesten worden als het beestje gewoon in de wei stond. We zorgen dagelijks voor een schone stal en paddock en voor de beweging van het dier. Hier heb ik zeker wel geld voor over, immers 3 a 4 keer in de week heb je de beschikking over een 'eigen' pony en een mooie accomodatie.

Ik profiteer niet in die mate van andermans paarden dat ik alleen de lusten en niet de lasten er van heb. Ik draag wel degelijk bij in de verzorging en kosten, als ik daar voor mezelf een goed gevoel bij heb.

Ik heb ook een bijrijdpaard gehad waar ik niet voor betaalde, daar reed ik 2x in de week op. Hoefde geen stal te doen of wat dan ook, ik kocht wel af en toe een zakje paardensnoepjes, een halster of kocht eens een lekkere koek voor de eigenaars. Want ik ben wel iemand die beseft hoe fijn het is dat je kunt blijven rijden door de hulp van andere mensen ondanks dat je geen eigen paard hebt.

Maar omdat in het geval van dit paard het slechts een 'extraatje' voor mij zou zijn, vind ik het zonde om hier ook nog geld voor neer te tellen.
In de advertentie stond niets over eventuele bijdrage, dus ik heb gereageerd met de instelling van: we zien wel of het wat wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 11:10

quote van desiree
En wat als je dan een eigen paard hebt? Wil je daar dan ook niets voor betalen?

Maar mijn eigen paard word ook niet verkocht als ik dat niet wil.

ik heb dus bij een manege/handelstal gereden en bij particulieren met veel paarden voor de handel.
En als je het groene paardje net lekker aan het lopen hebt (Meestal rond L nivo springen en dressuur.) word hij verkocht.
Hier ga ik dus niet voor betalen.
De paarden werden er allemaal duurder op dus vind dat dan al goed betaald voor de eigenaar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 11:28

Nou Kawa, ik heb nog geen mensen gezien die een plusje aan mijn paard konden rijden, dat kan ik zelf dan toch echt beter! Die mensen die overigens er wel een plusje aan kunnen rijden hebben zelf een paard, en die hebben de mijne niet nodig. En ja, ik heb ook voor een handelaar gereden. Natuurlijk gratis, hij was er mee geholpen; zijn paarden waren groen en werden ingereden en konden zo goed verkocht worden. Af en toe kreeg ik wat geld van hem, daarnaast leerde ik er ontzettend veel. MAar dat is toch niet te vergelijken met een paardeneigenaar die een bijrijder heeft en die dus zijn paard niet houdt voor de handel maar voor liefhebberij. Je moet niet appels met peren vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:08

dan een quote van jou uit een ander topic
ja, er gaat niets boven een eigen paard. Dat zie je dan wel weer. Ik heb lekker het recht om iedereen er van af te schoppen

Dat bedoel ik dus ook.
Je hebt als het puntje bij paaltje komt geen flikker te zeggen op een bijrijd paard.

Verder ben ik het wel met je eens dat er niet zoveel te vinden zijn die een plusje aan je paard kunnen rijden.
Die mensen zijn meestal al voor zien van een hoop paarden.

Verder ben ik altijd op plaatsen geweest waar paarden niet in pension stonden maar thuis.
En hier hoor je toch ook veel mensen die rijden bij een boer en ook mesten enz.
Je moet idd wel van die mensen op aan kunnen maar betalen zouden ze van mijn niet hoeven. Zou ik niet van ze op aan kunnen zouden ze helemaal weg kunnen blijven.
Met een eigen paard kun je ook niet zeggen vandaag heb ik ff geen zin.


ff offtopic voor desiree:
zaterdag moet ik als 17e starten en het begint om 19.45
Ze zeiden eerst dat het om 6 uur begon.
Baal baal. Ik geef me daar nooit s'avonds meer op want dit is al de 2e keer dat ze me dat daar flikken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:42

mijn collega zei net nog tegen mij: ik denk dat je bijrijders gewoon moet laten betalen omdat ze dan gemotiveerder zijn om te komen. (heb ik al vaker gehoord)
Zij heeft haar paarden aan huis staan en ze hoeven niet eens mee te helpen in de verzorging of te betalen en nog komen ze niet.
Ik vind overigens ook niet dat meebetalen een bijrijder ook maar enige recht heeft om mee te beslissen. Het is en blijft namelijk het paard van degene die het betaald heeft en het onderhoudt. Beetje meebetalen per maand zal dat echt niet veranderen.
Hier staan de meeste paarden op een all in pensionstal, dus verzorging is verder niet nodig. Alleen maar beweging geven. Ze mogen blij zijn dat ze voor weinig geld op een goed paard kunnen rijden waar niet jan en alleman op zit zoals op de manegepaarden, en waar ze veel meer moeten betalen als ze vaker willen rijden.

Ik denk wel dat ik jou zie rijden dan zaterdag as. want ik moet als eerste rijden, om 19.15. Daarna breng ik IOnes gelijk naar huis maar kom ik uiteraard terug voor de uitslagen. EN dan zie ik jou hopelijk.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 14:31

Puck en Desiree, en meerdere mensen:
Ik betaalde dus in principe wel voor het rijden op dat paard:
Ik werkte er voor, deed ontzettend veel daar, en zo konden de eigenaren hele dagen blijven werken omdat ik ook voerde.
Verder reed ik aardig wat plusjes aan dat paard, hoewel ook een plusje aan mezelf haha.
Maar ik vind wel dat ik 'betaalde'.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 19:51

Hai Dorine,
Toch vind ik het niet helemaal eerlijk om te zeggen dat f50,- een maximum is... Misschien werl in jouw situatie, maar als een paard in vol-pension staat en iemand 3 dagen per week mag rijden, en het paard alleen al aan stallingskosten zo'n f450,- kost en dus in totaal al snel aan de f600,- per maand zal komen met een groot deel van de vaste extra kosten, dan is f50,- echt heel weinig hoor! Ik vroeg f50,- toen ik een meisje had dat hem 3x per week reed en ook uitmeste, toen was mijn stalling maar f250,- en totale kosten zo'n f350,- Dat vond ik al niet duur. Ze was als ze ook bij de rijvereniging zou rijden evenveel kwijt als daarvoor aan manegelessen 1x per week... Die mocht ze nog houden ook van haar ouders. Hier is het echter ook niet ingeburgerd om te betalen. Helaas voor mij...