Bijrijder = betalen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Redelijk bedrag per maand?

Niks betalen, jij helpt ze toch?
86 (100%)

Totaal aantal stemmen: 86


gillian

Berichten: 4436
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:26

ik heb zelf een bijrijdster voor mn paard en die betaald niks.
ik heb zelf voor een paard gekozen en ik vind niet dat een ander voor de kosten op moet draaien.
zelf rijdt ik ook nog een paard voor iemand anders waar ik helemaal niks voor hoef te betalen.
ik koop wel een hoop dingen voor dit paard, eigenlijk issie een beetje ook van mij Lovers mag er alles mee doen wat ik wil.
toedeledoki
gillian

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:33

Tja, in dit geval hangt er denk ik vanaf of zij hun paard ter beschikking stellen om jou een plezier te doen, of dat jij hun helpt door een keer te rijden... Wat is nou 1 dag in de week?
Doe je het om af en toe eens op een ander paard te kunnen rijden, dat zou je ook op een manege kunnen doen, en dan kost het geld... Dit zou dan goedkoper kunnen zijn, maar is dat wel zo?

Over betalende bijrijders... Ik heb nu een meisje dat twee keer per week rijd op mijn pony. Omdat ik niet elke dag hoef (hij komt wel buiten in paddock) en omdat ik het leuk vind als een ander er lezier van heeft en bijkomend voordeel is dat ik dan gewoon af en toe niet heen hoef.
Ze betaald niets, maar eigenlijk wil ik wel dat ze iets bijdraagt. Of dat nu is in de vorm van samen de lekkernijen voor na het rijden betalen en de ijzers, of sparen voor bepaalde dingen, maakt me niet veel uit, maar ik vind wel dat ze er iets voor over mag hebben. Had ik mijn pony bij huis staan, dan was het makkelijker, dan kon ze helpen uitmesten, paddock schoonhouden, vegen etc, maar we staan op een vol-pensionstal met binnenbak en al. Het is dus poetsen en rijden.
Ze heeft nog niet geholpen met tuig of kastopruimen of zulk soort dingen, en ik hoop dat ze dat binnenkort toch eens gaat doen, anders zal ik eens een hint geven. Mijn pony is niet een manegepony, en bij het verzorgen hoort meer dan poetsen en rijden... In mijn ogen! Danwel in bijdrage, danwel in werk wat je doet om te helpen!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:39

Tja ik heb jarenlang paarden gehad om te berijden. Mijn ouders ondersteunde mijn hobby en betaalde voor mij de kosten. Eerst een fjord,daar betaalde ik best veel voor, voor 3 dagen in de week, en ik moest dat beestje verder alles leren. Uiteindelijk werd ze verkocht en kochten die mensen een Z-drs paard dat met pensioen was. Die mocht ik ook rijden. Zelfde bedrag, 3 dagen in de week. Ik heb ontzettend veel van dat paard geleerd. Uiteindelijk deed ik haar soms 6 dagen in de week, en ik mestte haar stal uit, onderhield haar spullen en kocht soms ook dekjes, hoofdstel etc. Helaas moest ik ermee stoppen.
Toen heb ik nog een verzorgpaard gehad waar ik niks voor hoefde te betalen, maar dat paardje was aan beide ogen blind en je kon alleen maar in het bos.
Ik heb nu gelukkig mijn eigen paardje. In het begin vroeg ik wel geld om bij de te rijden, waarom weet ik eigenlijk niet. Omdat ik het zelf altijd gedaan had is het er zo ingeslopen. Ik werkte toen zelf nog niet en mijn ouders betaalde alles. Nu werk ik zelf, en verdien meer dan genoeg om mijn paard alles te geven wat ie nodig heeft. Af en toe ontbreekt het bij mij aan tijd. Mijn bijrijdster rijdt hem 2 dagen in de week en om de week 3 dagen in de week ( zondag erbij). Ze mag alles met hem doen, bosritten etc, maar wel in overleg ( even meedelen), zodat ik de volgende dag zijn werken kan aanpassen vanwege zijn leeftijd. Ze koopt af en toe een zak slobber of een nieuw halster , wat ik ook niet verwacht van haar. Ze hoeft het niet te kopen.

Ik denk dat het heel erg ligt aan het paard. Is het een paard dat de bijrijdster nog moet beleren, kan je geen geld vragen omdat je paard er waarschijnlijk alleen maar beter op word. Maar is het een paard dat goed presteerd waar de ruiter van kan leren, denk ik dat je het wel kan eisen, omdat de ruiter er alleen maar beter van word...

brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Bijrijdster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:41

Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers
Ik vind niet dat je voor deze ene keer per week zou moeten betalen,je biedt het tenslote aan om hen te helpen.

En over Bijrijdsters:
Iik vindt als je de helft van de stalkosten moet betalen en de helft van de hoefijzers enz. dan ben je geen bijrijdster meer maar eerder mede eigenaar.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 21:49

Wat mensen zich hier afvragen:
Doe je het voor hen? Of voor jezelf?

Nou uiteindelijk heb ik natuurlijk gereageerd omdat ik het zelf heerlijk vindt om buiten te rijden. Ik kwam enthousiast van de buitenrit terug, dus ze hebben uiteraard aan mij gemerkt dat ik er wel zin in had. En toen de vraag van mijn bijdrage.

Het is dus 1x in de week een buitenrit van een uur, anderhalf uur op een paard met hoefkatrol. Paard staat volpension dus ik kan niet helpen uitmesten of wat dan ook, dat had ik graag als tegenprestatie gedaan maar dat kan dus niet.

Wat Jacqueline terecht opmerkt: stel dat ik 25,- zou betalen, dat zet ook geen zoden aan de dijk op een stalbedrag van 400,-. En die 25,- waar is dat dan voor? Ik heb diep nagedacht maar kan alleen maar bedenken: afschrijvingskosten zadel en hoofdstel...

Paard heeft geen ijzers, ook niet nodig want ik kan de hele tijd in de berm en in het bos. Hij hoeft niet extra bijgevoerd te worden. Zou hij toch extra moeten, dan zit dat bij de prijs van de stalling in, dus dat is dan al betaald.

Ik leer niets van het paard, het paard leert niets van mij, het enige wat we doen is buitenritjes maken.

Ik vind het moeilijk, ben blij dat er meer mensen zo denken als ik. Ik zal ze van de week eens bellen over dat ik eigenlijk niet op een bijdrage had gerekend, en dat ik dat eigenlijk niet kan betalen. Ja of dan 25,- ofzo maar of ze daar iets mee opschieten?

Ik betaal voor Aldira 100,- per maand voor een mooie pensionstal. Ik kan dan 4x in de week rijden en moet ook uitmesten.
Even rekenen: 4x in de week voor 100,- dan kom je voor dit paard met 1x in de week uit op 25,- Lachen

Meer mensen met tips?

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 21:51

Ik heb een Fjord en een bijrijdster die er 3 keer in de week op rijd, ik vraag er geen geld voor.Ze rijd bij de rijvereniging(betaald ze zelf)en verder gaat ze naar het bos wat ze erg leuk vind.
ik kan me wel goed voorstellen dat er wel mensen zijn die geld vragen voor het bijrijden.
Als je naar een manege gaat betaal je ook geld voor het rijden, natuurlijk help je de eigenaar, maar meestal vind je het zelf ook leuk anders zou je het niet doen.
En bovendien als je betaald voel je je meer verplicht om te komen, want het best moeilijk om een bijrijdster te vinden die regelmatig komt.
Vaak is het zo als je niet betaald dat je makkelijker denk; a, ik ga vandaag niet hoor, het regent, is koud etc.
Maar nogmaals, ik vraag geen geld, maar als je beide plezier hebt van iets kan je best meebetalen vind ik.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:07

.. bij ons komen ook "verzorgmeisjes" die ook willen rijden. Grappige hiervan is: als het slecht weer is komen ze niet.
Troep opruimen hebben ze nooit van gehoord! Uitmesten kun je beter zelf doen want dat scheelt én troep én tijd... Paddock schrobben? Wat is dat? Het enige wat tegenwoordig nog onder "verzorging" valt is Borstelen en rijden. Wel de lusten dus maar niet de lasten. Met emmers water lopen sjouwen omdat de paarden toch moeten drinken en de waterleiding bevroren is? Ik zie het ze niet doen. In dit geval zou ik graag willen dat een "verzorger/bijrijder" betaalt voor hun geleverde "diensten". Omdat er dan misschien een beetje meer respect is voor andermans eigendom.
Als ik iemand 200% kan vertrouwen omdat hij/zij en de ervaring heeft en het aan kan tonen dat het paard wat zij rijdt daar zeker niet slechter van wordt zeg ik: neem mee die knol en betaal er niks voor...

Ik vind dus dat iemand die en verzorgt en rijdt niks hoeft te betalen. Iemand die alleen maar komt om te rijden, mag van mij best meedelen in de kosten!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:19

ik vind het heel verschillend, ligt gewoon af van de situatie. is het gewoon voor heel af en toe (= niet betalen) maar als je er bv alles mee mag of als er hoge stallingskosten zijn dan wel betalen want jij moet voor dat paard betalen en jij betaald dan dus voor iemand's anders lol
je moet voor alles geld betalen tegenwoordig omdat alles geld kost

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:20

weggehaald
Laatst bijgewerkt door Yentl op 16-12-01 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:20

weggehaald. had 3 keer gepost Frusty

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:37

Ik vraag een vergoeding voor 2 x per week rijden en voor als ik niet kan enz.. Dit bedrag heb ik berekend aan de hand van stalling en onderhoud. Verder hoeft ze dus niet te betalen.

Janna:
Jij rijdt paarden voor het uitbrengen en rijden van wedstrijden vaak omdat ze het zelf niet kunnen.

Ik heb iemand omdat Leys veel energie heeft en ik af en toe ook andere dingen wil doen. Een rondje om het erf wandelen is voor hem ECHT te weinig. Ik heb liever iemand die serieus is en dus oom meebetaald dan iemand die maar wat aan rommelt. Me paard is me echt veel waard Party!! .

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:37

dubbel Verward

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 00:42

Mijn verzorgster betaalt niets en ik betaal haar ook niets. Tuurlijk heb ik voordeel van een verzorger, maar het mes snijdt aan 2 kanten. Zij heeft er ook plezier in en heeft een beetje haar "eigen" paardje.

De verzorger betalen vind ik niks omdat -zoals hierboven- het mes aan 2 kanten snijdt en de verzorger laten betalen vind ik ook niks, omdat mijn mening is dat als je mee betaalt, je ook meer rechten krijgt.
Als zij bv de helft van de kosten zou dragen en zij wil -ik noem maar wat- op ponykamp met mijn paard, vind ik dat ik haar dat niet kan weigeren. Zolang ze niet meebetaalt, kan ik op zo'n verzoek nee zeggen......

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 00:58

d
Laatst bijgewerkt door janna op 22-04-22 06:48, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9648
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 10:23

runningkawa schreef:

Die dure stal kiest de eigenaar zelf.
En die ijzers en biks verslijt en eet ie ook als ie niet gereden word.
Dus de eigenaar kiest voor zijn/haar paard dus moet maar blij zijn als iemand hem wil helpen als ie daar zelf te lui voor is om me maar ff zo grof uit te drukken.
De eigenaar vraagt zelf toch om een bijrijder.
Het zou anders zijn als je op je knieen hebt liggen smeken om te rijden Haha!


ik ga helemaal mee met runningkawa en steef en nog een paar(sorry zag ik pas later).
Toen ik een tijd niet kon rijden heb ik ook een bijrijdster gehad. Ik had juist het gevoel dat ik háár moest betalen. Ik was haar toch nodig? Als zij mijn paard niet reed stond ie stil.
Dus ik was haar erg dankbaar en heb regelmatig kleine aardigheidjes voor haar gekocht als bedankje.

[edit]wat toegevoegd[/edit]

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 10:35

Het blijft een moeilijk onderwerp. Ik vind het afhankelijk van de situatie. Staat het paard op een stal met faciliteiten dan betaal je niet alleen het onderhoud van het paard met het stalgeld maar ook het gebruik van de faciliteiten. Lijkt me redelijk als iemand die je paard rijdt en ook gebruik maakt van deze faciliteiten daar zelf ook aan bijdraagt. In het westen van het land zijn heel wat stallen waar je extra stallingskosten moet betalen wanneer je een bijrijd(st)er hebt. De reden die hiervoor gegeven wordt is het meergebruik van de faciliteiten (vind ik overigens van de zotte want meestal komt er maar een berijder per dag).

Toen ik mijn paard nog op pensionstallen en manege's had staan vroeg ik dan ook een bijdrage in de kosten. Tenminste, alleen voor vaste bijrijders; niet toen ik iemand nodig had omdat ik geopereerd was aan mijn hand. Dat was tijdelijk en dat vind ik een heel ander verhaal.

Nu heb ik mijn paarden aan huis staan. Ik heb een paar bijrijders voor mijn appaloosa's gehad maar daar vroeg ik niets voor. Natuurlijk kosten ze aan huis ook geld maar dat vind ik toch weer anders. In ruil voor het rijden vroeg ik wel een tegenprestatie. En dat was dat ze mijn paarden zouden verzorgen als ik eens weg was en de dagen dat ze reden ook het uitmesten voor hun rekening namen.
Eén iemand heb ik een bijdrage in de hoefsmidkosten gevraagd. Dat paard had alleen maar ijzers nodig omdat zij er veel mee over de weg reed.

Ooit had ik voor een pony die nu weg is een verzorgstertje. Ze hoefde alleen maar te poetsen en te rijden. Zij wilde heel graag bij de rijvereniging gaan rijden en ik had gezegd dat ik dit goed vond. Vervolgens kreeg ik het inschrijfformulier onder mijn neus met het verzoek te tekenen. Ik legde haar ouders uit dat zij zelf moesten tekenen omdat de ondertekenaar ook de betaler was. Bleek dat ze verwacht hadden dat ik het lidmaatschap bij de rijvereniging voor haar zou gaan betalen. Dat ging me te ver. (Het was hier niet zo dat deze pony hiervan rijtechnisch beter zou gaan worden).
Ik heb het meisje nooit meer teruggezien Verward .

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 11:09

Maar als je ook een ander paard hebt waar je op rijd kun je toch ook met dat paard buitenrijden?
Ik zelf zou nooit betalen voor een verzorp/berijpony omdat er hier in Schaijk zoveel zijn dat het niet nodig is.
Maar ik vind wel dat je er iets voor terug moet doen als je een paard van iemand anders rijd. ik rijd op een halfinger en mest iedere dag de stal uit en voer. Hij heeft nog een andere pony (een fjord) die stal mest ik ook uit (is wel zo sociaal). Voor wie ik zijn pony verzorg en rijd is hier heel blij mee omdat hij er zelf geen tijd voor heeft en toch die pony wil hebben als gezelschaps pony. Ik mag er ook alles mee doen en meenemen wanneer ik wil. Ik ben dan ook wel harstikke blij met hem. Ik snap ook niet dat mensen die dan een paard hebben en hem in een duure stal zetten er zelf niet mee rijden. Waarom hebben ze dan z'n paard? voor de show? Verward

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 11:21

Faciliteiten maak ik ook geen gebruik van, ja de berm, maar ik geloof niet dat ze daar huur voor betalen *LOL*

Haffie:

Ik rijd op een Haflinger die voor de verzekering is afgekeurd met de buigproef. De eigenaresse staat erop dat het beestje eerst verzekerd wordt voordat we het terrein af gaan dus zodoende rijd ik met de Haflinger niet buiten.

Waarom ze het paard hebben? De eigenaresse heeft een chronische blessure aan de knie gekregen, waardoor ze als het wat kouder is te stijf is om te rijden. In het voorjaar en de zomer rijd ze wel regelmatig.
Nu hadden ze een bijrijdster voor dit paard maar die kreeg een blessure aan haar arm en heeft inmiddels 3 weken niets laten horen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 11:43

Tsja...ik heb zelf een bijrijdster die van mij niks hoeft te betalen (hoewel ik moet zeggen dat ik het ook helemaal niet raar vind dat er bijrijdsters zijn die wel moeten betalen, waarom zouden die immers dezelfde lol hebben van het rijden, verzorgen etc. zonder een beetje mee te krijgen van de kosten die er aan verbonden zijn...)en ze mag alles met mijn paardje, ik ben niet zo moeilijk. Wat zij zelf doet omdat ze toch graag een bijdrage wil leveren is af en toe iets voor het paard kopen en dat vind ik eigenlijk veel leuker dan wanneer ik een briefje in mijn handen gedrukt zou krijgen. Ik zou als ik jou was denk ik voorstellen dat je best af en toe een zak wortels oid wil kopen voor het paard, maar dat je een geldbedrag voor deze situatie niet echt te bepalen en vindt zeg maar...ik zou dat als eigenaar best snappen en zou het voor mijn paard wel fijn vinden af en toe een extraatje. Zij kunnen dan wellicht wel bepalen wat hun paard mag hebben/nodig heeft. Maar iig succes en ik hoop dat de eigenaars accoord gaan met wat jij ze kan bieden.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 12:29

Bij mij is het juist andersom, als ik iemand zoek die mijn paard wil rijden moet ik daar voor betalen ipv. dat diegene mij betaald!
groetjes jeannette

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 12:47

Als ik het zo lees dan ben ik dus blijkbaar compleet gestoord dat ik er geen enkele moeite mee heb om een bijdrage te betalen voor mijn bijrijdpaardje en de eigenaresse is een luie donder die nog het gore lef heeft ook om geld te vragen voor het feit dat ze zelf te beroerd is om 7 dagen per week voor haar paard te zorgen.
Fijn om te weten, ik zal het eens tegen d'r zeggen, vindt ze vast leuk om te horen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 12:55

Nee hoor, in sommige gevallen vind ik het logisch om te betalen.
Zoals met Aldira, ik betaal dan 100,- voor 4x in de week rijden op een mooie pensionstal. Madeleine betaalt de overige stallingskosten. Dit omdat zij Aldira uiteindelijk misschien wil kopen en een goede baan heeft.

Ook met IJsco betaalde ik het onderhoud. Maar die was dan ook 24 uur per dag tot mijn beschikking dus in principe een eigen pony.

In het geval 1x in de week rijden op een paard dat alleen recreatief gereden kan worden vindt ik het een beetje onzin en zonde van mijn geld.

Wel is het zo, dat als je onze kosten voor Aldira optelt, we in de periode sept-april winst hebben opgeleverd voor de eigenaresse.

870,- aan leskosten van Madeleine en mij (ieder 1x in de week een uur)

1880,- aan stallingskosten (exclusief stro, voer en dergelijke, dus puur winst)
---------
Totaal 2750,- dus als Aldira alsnog verkocht zou worden zijn ze er zeker niet slechter op geworden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:19

ik betaal niks voor mijn 'extra' paardje. hier heb ik 1x priveles mee. 1x springles, het vervoer naar de concoursen in een luxe vrachtwagen en ik word regelmatig naar de pensionstal/manege gebracht waar mijn eigen paardjes staan om daar te rijden. het enige wat ik betaal (ahum mijn ouders) is de startkaart, startgeld en de verzekering.

hun hebben mij gevraagd en ik niet hun dussss...

als ik zou moeten betalen deed ik het niet!!

groetjes [naam]

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:45

Oke Cody ik snap het.

In sommige gevallen is het misschien wel logisch om te betalen maar ik zou het nooit doen (dat is mijn mening)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:49

en de mensen dan die echt goed willen leren rijden maar geen paard kunnen onderhouden? zijn die dan niet geholpen als ze een paard van iemand mogen bijrijden? Ik laat mensen niet gratis op mijn paarden rijden hoor. Ze moeten ervoor betalen, en anders rijden ze maar niet. (ik hoef niet perse een bijrijder, het zou alleen in sommige gevallen wel gemakkelijker zijn voor mij).