Hoe breekbaar is een zadelboom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eveline_B

Hoe breekbaar is een zadelboom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 15:03

Hoe snel kan de boom van een zadel breken?
Ik ontdekte pas dat de book van mijn Kieffer in drie stukken is gebroken. Ongelukkig genoeg kwam ik erachter toen ik het zadel terug kreeg van de zadelmaker. Daarvoor had ik het nog niet gezien, maar het kan dus ook al met het vervoer naar de zadelmaker zijn gebeurd.

Naar mijn idee is er nogal wat lompe kracht voor nodig. Of kan een zadelboom ook al breken bij een val van 0,5 meter?

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:25

Het kan zijn dat er al een zwakke plek in de boom zat en dan kan een val van een halve meter al genoeg zijn om te breken.

Ik heb dat zelf ook gehad. Ik ben met paard en al gevallen tijdens het rijden, de boom was toen nog heel. Een paar weken later maakte mijn paard een gekke sprong, draaide razend snel om en dat was kennelijk teveel voor mijn zadel. Ik voelde het gewoon onder me krakken. Meteen ermee naar de zadelmaker en de boom was idd gebroken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:27

Kan hoor. Mijn zadel is nooit gevallen of lomp mee gedaan, maar mijn boom was ook gebroken. Kan dus altijd. Ik zou ermee terug gaan naar de zadelmaker. Het zal wel na het maken gebeurd zijn, want een zadelmaker die niet verteld dat je een gebroken boom hebt, lijkt mij niet echt goed.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 17:30

Het is absoluut niet na het maken gebeurd, want daarna is er niets mee gedaan. Het heeft in de auto gelegen op de weg terug en daarna heeft het in huis gelegen. Het is niet gevallen en er is ook niemand tegenaan gestoten. Daarom verbaasde het ons al zo dat het de zadelmaker niet op was gevallen. Wij zagen het, omdat we het zadel aan het bekijken waren hoe netjes het was gemaakt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:34

Dan heb je een zeer vreemde zadelmaker, als hij dat niet tegen jullie verteld! Ik zou zeker teruggaan en hem dit voorleggen!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:13

Hij kan zelfs breken als je paard eigenlijk te breed is voor je zadel, zeg maar. Dan is de boom dus te smal, en komt er iedere keer zoveel kracht op dat hij uiteindelijk breekt. Dat hebben wij eens gehad met een zadel met kunststof boom erin.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 14:39

Ik ga er ook zeker mee terug. Ik snap er helemaal niets van. Maar ik wil ook niet zeggen dat het bij hem is gebeurt, want dat weet ik gewoon niet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:43

Ik heb nooit eerder een gebroken boom gehad, maar ik heb wel meerdere soortgelijke verhalen over Kieffers gehoord...
Ook bij nieuwe Kieffers die door een zadelmaker waren aangemeten en binnen een half jaar spontaan braken, terwijl het zadel slechts een paar keer in de week gebruikt werd.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 14:47

Misschien moet ik me er dan ook niet al te druk om maken. Dit zadel is van 1986. Maar ik zit een beetje krap bij kas.

Heeft dat soms met het materiaal van de boom te maken?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:47

Denk dat een Kieffer boom wel meer kan hebben dan een boom van een goekoop zadel. Ik heb ooit eens een tweedehands zadel gekocht en na een jaar begon hij ook raar te kraken. Ik naar de zadelmaker, bleek dat er vrezelijk met de boom gerommeld was. Hi was al eens eerder gebroken geweest en toen hebben ze dat zelf aan elkaar gelast, zag er echt heel slorig uit. Toen heeft de zadelmaker het zadel helemaal losgemaakt en de boom in de goede stand gezet en zijn we ermee naar een lasbedrijf gegaan, die hebben het heel netjes aan elkaar gelast en de zadelmaker heeft het gecontroleert en weer dicht gemaakt. Dat koste maar iets van 20 euro. En heb daarna nooit meer problemen gehad.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:50

Mijn boom is nog nooit gebroken ..
Heb hem wel een keer laten vallen Bloos!
Maar gelukkig was die niet gebroken
Heb me zadel nu ongeveer 1.5 jaar