Hekel aan buurpaard/schoppen tegen wand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delinda

Hekel aan buurpaard/schoppen tegen wand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:27

Ik ben een aantal weken geleden naar een nieuwe stal verhuisd, waar de paarden overdag met z'n allen in de wei staan en (in de wintermaanden) 's nachts op stal gaan. Mijn paardje (Tinker) had nog nooit in een stal gestaan, maar na een aantal dagen wennen ging het wel goed, ze bleef er erg rustig onder Knipoog
Nou kwam ik afgelopen zaterdag ineens tot de ontdekking dat haar beide achterhoeven beschadigt zijn (scheur erin, stuk eraf) en ook had ze een bloedende wond op haar hak Huilen
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat zij en haar buurvrouw, een Haflinger echt een gloeiende hekel aan elkaar hebben en regelmatig om de beurten een flink schop-en bijtsalvo op elkaar loslaten Scheve mond . Ik heb dit gemeld bij de stalhouder en gevraagd om een andere box, maar geen van de anderen is bereid te ruilen (er zijn in totaal 6 boxen, en sommigen hebben al jarenlang dezelfde box die ze goed bevalt).
Dat is geen optie dus, ook s'nachts buiten laten staan gaat niet, en terugverhuizen naar mijn oude stal ben ik ook niet van plan... blijft dus over beschermers omdoen en rubber matten tegen de wand maken, maar ideaal is dat ook niet natuurlijk Scheve mond
Ze hebben beiden speeltjes in de stal, maar daar kijken ze nauwelijks naar om. Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:29

Kun je er voor zorgen dat die twee paarden elkaar gewoon niet zien? Misschien dat het dan minder wordt.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:33

Staan er tralies tussen de stallen? Anders dat dichtmaken, zodat ze elkaar niet kunnen zien idd. Misschien die beschermers, zou toch helpen denk ik. Zou er geen reden voor zijn, waarom ze zo trappen?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:58

Als er tralies tussen de stallen zijn, dan zou je ze dicht kunnen maken, dat lijkt me de meest eenvoudige oplossing.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:01

Beenbeschermers omlaten op stal vind ik nooit zo'n lekker idee.
Dan liever rubberen matten aan de wand. Dat ontmoedigt nl. het schoppen ook. En idd zorgen dat ze elkaar niet kunnen zien.

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 17:08

Er zijn idd tralies tussen de stallen, dichtmaken had ik zelf nog niet aan gedacht
Die matten aan de wand ga ik ook werk van maken, zal allicht wel schelen.

@Onyx: ik heb echt geen idee wat de reden kan zijn, al vanaf het eerste moment dat ze kennismaakten lagen ze elkaar al niet zo, en dat lijkt wel steeds erger te worden Verward
Met de andere aanwezige paarden heeft ze geen problemen, jammer dat uitgerekend deze twee kattekoppen naast elkaar moeten staan Knipoog

*zucht* wat zal ik blij zijn als het stalseizoen weer voorbij is Rolleyes

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:13

Mijn paard en een vroegere buurvrouw konden elkaar ook wel schieten, ze hebben 2 weken "ruzie" gehad en daarna was het over. Misschien is het dus alleen een kwestie van wennen.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:13

idd dichtmaken .. Geeft veel rust.
Ik heb in open en in dichte boxen gestaan. (althans mijn paard) En dicht bevalt mij toch beter..
Die van mij was altijd degene die belaagt werd.. En niet de belager..
Nu staat hij wel met koppie op de gang dus hij ziet genoeg ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:19

Marijke82 schreef:
Mijn paard en een vroegere buurvrouw konden elkaar ook wel schieten, ze hebben 2 weken "ruzie" gehad en daarna was het over. Misschien is het dus alleen een kwestie van wennen.

Was bij mij paard helaas niet zo. Zij had een hoogbejaarde ruin naast zich die ze wel kon schieten. Als ze maar een strootje hoorde ritselen in de box naast zich schoten de rimpels al in haar neus en ging ze met haar achterbeen staan dreigen ... dit is helaas alleen maar erger geworden, niet beter.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:39

hetzelfde heb ik met mijn merrie en haar buurman.. nu heeft zij zich zelf getrapt..
Tussen de stallen zit voornamelijk hout maar ook een deel met tralies.. Nu gaat de staleigenaresse deze dicht maken.

Ook kunnen de paarden met hun hoofden naar buiten, nu wordt dat omenom gedaan zodat ze niet meer bij elkaar kunnen.

Hopen dat het hiermee opgelost is..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:46

tijdelijk een paar kettingen tegen het tussenschot hangen. Hebben ze een verschrikkelijke hekel aan als ze die raken en het rammelt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:06

dat van die kettingen klink slim, hoop dat dat werk, zou een simpele oplossing zijn