hier in brabant zit een leemlaag onder de grond, waardoor t water niet goed wegzakt.
onze bak hebben we een paar meter diep laten omzetten, scherp zand erdoor, en t gaat vrij goed
onze wei gaat in t achterste stuk ook goed, maar dan...
het voorste stuk is tvrij diep afgegraven geweest, dit moest omdat nadat onze stal was afgebrand er veel met olie vervuild bluswater in de wei lag, en wij geen olie-wei wilden

vrachtwagens vol zand zijn er afgevoerd, en de verzekering regelde nieuw zand om terug te storten.
alles netjes aangereden, gras gezaaid maar toen....
het werd herfst, het ging regenen, er kwamen plassen te staan en toen werd het een zwembad

en dat is het heel de winter gebleven, pas als de zon volop schijnt en het wekenlang droog is, droogt de wei dus op.
Toen hebben we een bedrijf ingehuurd die grondborigen heeft gemaakt, dwars door de leemlaag heen, en die gaten met scherp zand heeft gevuld, dan kon het water door de leemlaag heen.
maar dat hielp niet, want wat blijkt: het zand wat terug is gestort in onze ei is zo ongeveer het slechtste zand wat je kan bedenken, het is totaal niet water-doorlatend en dit soort zand hebben hun hier in brabant nog nergens gezien.
het is dus zand wat ergens in t land over was en wat de verzekering wrsch voor weinig heeft kunnen krijgen, of bv over was op een andere plaats waar iets met de grond werd gedaan, en wat dus hier is gedumpt.
er zat nml erg veel puin tussen, en ook zagen we soms weer oliekringen op t water staan als er weer eens plassen stonden.
Nu kwam hetzelfde bedrijf als van de grondboringen heel de bovenlaag lostrekken in de hoop dat t water dan betr zou wegzakken.
t is nu al een hele tijd droog, ook vriest t een beetje zodat t nog beter begaanbaar is geworden in de wei, maar die tractor komt er gvd niet eens goed doorheen!! hij heeft nu al 2x ff vastgezeten!
maagoed, als dit al niet helpt, wat dan wel?? als het nml nu gaat vriezen, dan is de wei zo ongelijk bevroren dat ik de paarden er niet in durf te zetten, iedere hoefadruk, ze zakken hier vooraan tot aan de kogel weg, blijft nml in de modder staan wat voor een mega ongelijke bodem zorgt, met enge kuilen en hobbels etc.
ik ga zo ff weer achter kijken, ze zouden het 70 cm diep lostrekken en daarna het helemaal gelijk slepen en vastrollen, zodat het iig niet meer gevaarlijk ongelijk is
voorlopig lukt het lostrekken zelfs amper, dus ik heb weinig hoop