AAARGH!! modderprobleem :\

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

AAARGH!! modderprobleem :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 12:37

oke ik ben nu dus echt wanhopig!!

hier in brabant zit een leemlaag onder de grond, waardoor t water niet goed wegzakt.

onze bak hebben we een paar meter diep laten omzetten, scherp zand erdoor, en t gaat vrij goed OK dan!
onze wei gaat in t achterste stuk ook goed, maar dan...

het voorste stuk is tvrij diep afgegraven geweest, dit moest omdat nadat onze stal was afgebrand er veel met olie vervuild bluswater in de wei lag, en wij geen olie-wei wilden
vrachtwagens vol zand zijn er afgevoerd, en de verzekering regelde nieuw zand om terug te storten.
alles netjes aangereden, gras gezaaid maar toen....
het werd herfst, het ging regenen, er kwamen plassen te staan en toen werd het een zwembad Bloos!
en dat is het heel de winter gebleven, pas als de zon volop schijnt en het wekenlang droog is, droogt de wei dus op.

Toen hebben we een bedrijf ingehuurd die grondborigen heeft gemaakt, dwars door de leemlaag heen, en die gaten met scherp zand heeft gevuld, dan kon het water door de leemlaag heen.

maar dat hielp niet, want wat blijkt: het zand wat terug is gestort in onze ei is zo ongeveer het slechtste zand wat je kan bedenken, het is totaal niet water-doorlatend en dit soort zand hebben hun hier in brabant nog nergens gezien.
het is dus zand wat ergens in t land over was en wat de verzekering wrsch voor weinig heeft kunnen krijgen, of bv over was op een andere plaats waar iets met de grond werd gedaan, en wat dus hier is gedumpt.
er zat nml erg veel puin tussen, en ook zagen we soms weer oliekringen op t water staan als er weer eens plassen stonden.

Nu kwam hetzelfde bedrijf als van de grondboringen heel de bovenlaag lostrekken in de hoop dat t water dan betr zou wegzakken.
t is nu al een hele tijd droog, ook vriest t een beetje zodat t nog beter begaanbaar is geworden in de wei, maar die tractor komt er gvd niet eens goed doorheen!! hij heeft nu al 2x ff vastgezeten!

maagoed, als dit al niet helpt, wat dan wel?? als het nml nu gaat vriezen, dan is de wei zo ongelijk bevroren dat ik de paarden er niet in durf te zetten, iedere hoefadruk, ze zakken hier vooraan tot aan de kogel weg, blijft nml in de modder staan wat voor een mega ongelijke bodem zorgt, met enge kuilen en hobbels etc.

ik ga zo ff weer achter kijken, ze zouden het 70 cm diep lostrekken en daarna het helemaal gelijk slepen en vastrollen, zodat het iig niet meer gevaarlijk ongelijk is
voorlopig lukt het lostrekken zelfs amper, dus ik heb weinig hoop Scheve mond

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:03

Hihi.. paardjes aan huis is toch niet zo makkelijk Haha!
Nee geintje, veel succes met alles!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:09

Wij hebben niks afgegraven en ook bij ons is het begin van de weilanden modder. Nu scheelt het dat het droog is. Dan gaan de paarden op de goede weilanden. Maar zodra het weer nat gaat wrden, gaan ze naar de winterweide. Daar mogen ze alle kapot lopen.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:09

Verzekering bellen en laat het ze maar opnieuw doen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:11

Duur grapje wordt het zo... ik zou er achteraan blijven zitten.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:14

mengen met scherp zand een optie?

Overigens:
Heb je analysecertificaten gekregen van het zand waarmee het aangevuld is?
Als er oliekringen op het water staan is er kans dat het vervuild zand is wat jullie terug hebben gekregen. Zeker als er puin door zit zou dat kunnen.
Officieel (weet niet precies over welk jaar je spreekt wanneer het aangevuld is) horen er bij dat zand analysecertificaten te zitten als bewijs dat het schoon/geschikt is.
Je had kunnen/ kan aandragen dat het puinhoudende zand maatschappelijk (nog niet gesproken over milieuhygiënisch) niet wenselijk is.

Ik zit een beetje in de 'bodemwereld' (voornamelijk milieuhygiënisch). Als je vragen hebt over vervuiling e.d. PB je maar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:18

Tja, ik zit vlak in de buurt, en eigenlijk hebben wij hier normaal gezien niet te klagen over de nattigheid, het is hier vaak nog droog vergeleken met de rest van Nederland.
Toen wij de bak aan hebben gelegd hebben wij er die slecht doorlatende laag eruit gehaald en afgevoerd. Ging allemaal makkelijk, omdat er in dezelfde tijd ook een huis werd gebouwd voor de stal, dus het ging in 1 ruk door.
Ik zou toch eens met de verzekering gaan babbelen, en vooral foto's maken als bewijsmateriaal. Je hebt nu dankzij hun dus eigenlijk een waardeloos stuk grond. En ik zou eisen dat ze die laag ertussen uit halen, en er goede grond in doen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 15:49

tnx vo de antwoorden!
de brand is nu alweer 4 jaar geleden, en t zand ligt er nu zo'n 3,5 jaar.
Ik heb tegen mn ouders gezegd wat die man van het zand vond, en mn moeder kennende zal ze er wel achteraan gaan Knipoog
we hebben toen zo'n ellende gehad na die brand, stal weg, tuin+wei vol water+olie, alles afgegraven etc ik heb echt nog shockeende foto's van alle afgravingen en de resten vd stal, ook nog foto's van alle olie overal enzo
bah t was echt een ellende toen, maar nu zitten we dus met een wei die ieder jaar natter wordt....

die man is trouwens met zn tractor er goed doorheen gekomen, heeft zelfs onderliggend droog zand naar boven gekregen!
nu is ie als t goed is iets anders halen voor achter zn tractor, waarmee is de boel mooi egaal maakt en stevig aanrijdt