nu ik dit bericht ga schrijven krijg ik het ontzettend koud.....
en ik vind dit vreselijk om op te schrijven maar mijn stalgenootje zei me dat ik dan misschien wat tips zou kunnen krijgen of iig dat jullie met me mee kunnen denken wat de beste oplossing zou kunnen zijn....
het gaat om donya,
ik heb donya in maart van dit jaar gekocht bij een handelaar in stolwijk, ze zou makkelijk te rijden zijn, kindvriendelijk, verkeersmak, en 12 jaar oud zijn,
ze was het verjaargscadeau voor mijn oudste dochter mandy, die er in eerste instantie heel erg blij mee was,
na een paar dagen begonnen de eerste verschijnselen van uittesten,
ineens enge hoeken, kabouters die overal tevoorschijn kwamen, dwars door je heen willen lopen, 180 graden draaien tijdens het rijden, voernijd,
noem maar op en het sloop er allemaal in,
ik moet toegeven dat wij geen ervaren ruiters zijn en ook geen harde hand hadden dat is waarschijnlijk het grootste probleem geweest,
maar ook een deel een fout van de handelaar ze was nl al eerder verkocht geweest aan iemand hier op bokt en die had dezelfde problemen met haar ook was ze als zozijnde een 8-jarige verkocht terwijl ze dus 16 jaar blijkt te zijn maar dit terzijde,
er zijn al meerdere mensen met haar aan de slag gegaan zoals mijn trouwe verzorgster wieteke, ik zelf, en ook mijn stalgenootje, maar ze blijft steeds dingen uitvinden om onder het werk uit te komen en sommige dingen zijn gewoon zo gevaarlijk dat ik er nooit mijn dochter op zou willen zetten, en die is natuurlijk hevig teleurgesteld dat het zo is en ik natuurlijk ook
er is zelfs iemand geweest bij donya die haar letterlijk alle hoeken van de wei heeft laten zien omdat ze dus gewoon uit stond te dagen, het longeren lukte van geen kanten en bij hem liep ze als een zonnetje omdat ze wist dat hij de baas was, we zijn op diezelfde voet verder gegaan en het leek te helpen, maar het sluipt er toch telkens weer in, nu heeft ze weer het truckje om der kop in de lucht te gooien en het op een rennen te zetten,
ze blijft dus steeds testen en mijn energie raakt inmiddels op, mijn droom was voor mijn dochter en mijzelf een pony waar je gewoon normaal op kunt rijden en af en toe een buitenrit kunt maken zonder zand te happen, onze droom is letterlijk en figuurlijk uiteengeklapt en ik zit er gewoon doorheen
voordat ik commentaar krijg over het feit dat ik ze niet hard genoeg heb aangepakt wil ik het volgende even kwijt
bij de vorige eigenaars liet ze hetzelfde gedrag zien ook met harde hand was dit niet te verhelpen, wij zijn idd te soft met haar geweest, maar ook al wordt ze flink gestraft dan verzint ze wel weer iets nieuws en ik heb niet voor een pony gekozen om der alleen maar op der donder te moeten geven
het moet zeker voor mijn dochter en mij een leuke hobby blijven en niet alleen maar te moeten betalen voor der voer e.d en er totaal niks voor terug te krijgen
dus wat zouden jullie mij kunnen adviseren??
haar het voordeel van de twijfel geven en met harde hand verder?
of uitkijken naar een andere pony omdat dit niet eerlijk is tegenover donya en ons
sorry voor het lange verhaal maar ben echt op

) dat is al een hele stap.

, maar betrouwbaar staat gewoon voorop.