Vreselijk dilemma... Donya houden of verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madonya

Vreselijk dilemma... Donya houden of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 23:28

hallo allemaal........

nu ik dit bericht ga schrijven krijg ik het ontzettend koud..... Verdrietig
en ik vind dit vreselijk om op te schrijven maar mijn stalgenootje zei me dat ik dan misschien wat tips zou kunnen krijgen of iig dat jullie met me mee kunnen denken wat de beste oplossing zou kunnen zijn....

het gaat om donya,
ik heb donya in maart van dit jaar gekocht bij een handelaar in stolwijk, ze zou makkelijk te rijden zijn, kindvriendelijk, verkeersmak, en 12 jaar oud zijn,
ze was het verjaargscadeau voor mijn oudste dochter mandy, die er in eerste instantie heel erg blij mee was,
na een paar dagen begonnen de eerste verschijnselen van uittesten,
ineens enge hoeken, kabouters die overal tevoorschijn kwamen, dwars door je heen willen lopen, 180 graden draaien tijdens het rijden, voernijd,
noem maar op en het sloop er allemaal in,

ik moet toegeven dat wij geen ervaren ruiters zijn en ook geen harde hand hadden dat is waarschijnlijk het grootste probleem geweest,
maar ook een deel een fout van de handelaar ze was nl al eerder verkocht geweest aan iemand hier op bokt en die had dezelfde problemen met haar ook was ze als zozijnde een 8-jarige verkocht terwijl ze dus 16 jaar blijkt te zijn maar dit terzijde,

er zijn al meerdere mensen met haar aan de slag gegaan zoals mijn trouwe verzorgster wieteke, ik zelf, en ook mijn stalgenootje, maar ze blijft steeds dingen uitvinden om onder het werk uit te komen en sommige dingen zijn gewoon zo gevaarlijk dat ik er nooit mijn dochter op zou willen zetten, en die is natuurlijk hevig teleurgesteld dat het zo is en ik natuurlijk ook

er is zelfs iemand geweest bij donya die haar letterlijk alle hoeken van de wei heeft laten zien omdat ze dus gewoon uit stond te dagen, het longeren lukte van geen kanten en bij hem liep ze als een zonnetje omdat ze wist dat hij de baas was, we zijn op diezelfde voet verder gegaan en het leek te helpen, maar het sluipt er toch telkens weer in, nu heeft ze weer het truckje om der kop in de lucht te gooien en het op een rennen te zetten,

ze blijft dus steeds testen en mijn energie raakt inmiddels op, mijn droom was voor mijn dochter en mijzelf een pony waar je gewoon normaal op kunt rijden en af en toe een buitenrit kunt maken zonder zand te happen, onze droom is letterlijk en figuurlijk uiteengeklapt en ik zit er gewoon doorheen

voordat ik commentaar krijg over het feit dat ik ze niet hard genoeg heb aangepakt wil ik het volgende even kwijt
bij de vorige eigenaars liet ze hetzelfde gedrag zien ook met harde hand was dit niet te verhelpen, wij zijn idd te soft met haar geweest, maar ook al wordt ze flink gestraft dan verzint ze wel weer iets nieuws en ik heb niet voor een pony gekozen om der alleen maar op der donder te moeten geven
het moet zeker voor mijn dochter en mij een leuke hobby blijven en niet alleen maar te moeten betalen voor der voer e.d en er totaal niks voor terug te krijgen

dus wat zouden jullie mij kunnen adviseren??
haar het voordeel van de twijfel geven en met harde hand verder?
of uitkijken naar een andere pony omdat dit niet eerlijk is tegenover donya en ons

sorry voor het lange verhaal maar ben echt op Huilen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:34

Heel knap dat je het er toch opzet Petra (op aandringen van mij dan misschien Tong uitsteken ) dat is al een hele stap.

Ik hoop ook op veel nuttige topic van andere bokkers of misschien toch de harde waarheid, verkopen.. Verdrietig .
Zoals je weet wil ik graag helpen haar weer op een recht spoor te krijgen, maar ik heb er toch een heel erg hard hoofd in dat Donya ooit nog een betrouwbare kinderpony wordt, waar ze in eerste instatie voor gekocht is...

Bolke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:37

Een pony die als kinderpony wordt verkocht, moet braaf zijn en geen streken hebben. Dan is het dus geen kinderpony!

Je zegt het zelf al: als ze in de gaten heeft dat een ander haar wel de baas is, is ze braaf. Je wilt zelf niet op een harde manier te werk gaan, zou ook niet moeten hoeven: retour met dat dier zou ik zeggen.

Ik heb zelf voor een handelaar gereden, die verkocht ook ponies als kinderponies. Daar kon je de grootste prutser mee naar buiten sturen, ze waren voor de duvel nog niet bang en zolang je er normaal mee omgaat blijven ze braaf.

De dingen die jij opnoemt, vind ik voor een pony of paard voor een volwassene nog onacceptabel, laat staan voor een zogenaamde kinderpony! Asociaal dat iemand je zo een pony aansmeert.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:41

wat een vreselijk moeilijke keuze.
Het is misschien inderdaad hoe pijnlijk het ook is, beter om de pony dan te verkopen. De zin om met paardensport bezig te zijn gaat er hoogst waarschijnlijk ook uit als je hiermee doorgaat en dat zal heel jammer zijn.

Denk er goed over na.. maar denk er goed om, als het niet wil dan wil het niet. En als jij er niet gelukkig mee bent dan kun je de pony echt beter verkopen. Want dan wordt het er ook niet beter op..

Heel veel succes en sterkte

Groetjes Yvon

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:56

Kun je de pony gewoon niet terugbrengen naar de handelaar en eisen dat hij je een "echte" kinderpony geeft?

Het is toch eerder gebeurd met deze pony toch? Had je een koop contract? want dit is iets wat aangesmeerd is onder valse voorwaardsel, en de handelaar is niet eerlijk voor zowel je dochter en jij als voor de pony.

Ik zou gewoon teruggaan naar de handelaar en eisen dat hij het recht moet zetten!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:04

als je er niet uit komt met de vorige eigenaar is natural horsemanship misschien een goede keus. Je leert de paardentaal en kan de verstoorde relatie herstellen met het paard, vanaf de grond.
Vooral als staffen niets oplost is dit een aanrader.
heb evt wel een adres voor jullie.

Let op : je moet het wel zelf doen.

madonya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 00:04

gracy:

ik heb haar in maart van dit jaar gekocht dus terugbrengen gaat helaas niet en ik zou donya niet eens meer naar dat mens terug willen brengen

ik had een maand proeftijd, maar ik dacht dat het wel los zou lopen en dat is helaas niet zo gebleken, ik kwam er per toeval achter hier op bokt dat donya al eerder aan mensen was verkocht bij wie ze hetzelfde probleem vertoonde en wat erger was, ze hadden al een pony geruild bij dat mens omdat die dus ook niet te berijden was (bleek ook nog eens hoogzwanger te zijn achteraf) en toen hadden ze voor donya gekozen die dus als een 8-jarige verkocht was aan hun en na een v.a bezoek bleek ze dus twee keer zo oud te zijn, hun hebben het geld toen teruggeeist wat nog niet zo makkelijk gegaan was
deze handelaarster denkt in mijn ogen dus echt alleen maar aan de euro,s en niet aan de gevoelens van mensen
want dit is heel erg pijnlijk voor ons allemaal

madonya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 00:07

kiana:

dit hebben we dus al eerder geprobeerd niet het echte n.h maar echt gewoon grondwerk en proberen respect te krijgen en dat gaat ook allemaal wel aardig maar als ze echt aan het werk moet dan veranderd ze in een draak
dus met stem, zachte hand, harde hand niks schijnt meer te werken

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:15

Jeetje zeg...

Klinkt als mijn pony, maar daar hoeven geen kinderen op en die komen er ook niet op. Heel cru gezegd zou ik haar verkopen. Zou bij de mijne ook het verstandigst zijn, maar ik kan het niet en ik kan ermee leven dat hij het mij onmogelijk maakt.

Ik zou lekker een leuke pony kopen, waar jullie beide wat aan hebben

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:31

ok.
in dat geval zou ik uitkijken naar een andere pony voor de kinderen.
het klinkt als een echte merrie en die kunnen erg moeilijk zijn.

bye the way.........is ze verder helemaal nagekeken op bv. haar rug, tanden, baarmoeder ? misschien zit haar toch iets dwars ?

Sommige paarden laten zich gewoon niet corrigeren, misschien is Donya er zo een. In dat geval, zou ik voor een "andere"kiezen.

Wat je ook besluit.......veel succes

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 08:50

Heel erg vervelend. Helaas komen dit soort dingen maar al te vaak voor. Voor mij zou de keus duidelijk zijn: de pony is voor je dochter en hij is aangeschaft voor het plezier. Aan deze pony heb je duidelijk geen plezier. Het is een ongeschikt dier voor jullie en dat kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Laat je niet misleiden door de grootte van een Shetlander...

Makkelijk gezegd als buitenstaander, dat weet ik ook wel. Toch zou ik niet op ongelukken gaan wachten, maar het dier verkopen.
Succes met deze moeilijk beslissing.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 09:11

Helaas heb ik ook geen gouden tip voor je. Ik zou haar verkopen. Je loopt nu het risico dat je dochter bang wordt en de lol in de paarden op den duur voorgoed verliest. Dat zou zonde zijn.
Een pony voor een kind moet betrouwbaar zijn, mag best een keer een ondeugende streek hebben maar jullie pony is denk ik gewoon niet geschikt als kinderpony.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:24

denk dat je diep in je hart het antwoord al weet, weg doen, inruilen voor een pony die je kan vertrouwen, waar je lol mee heb en van kan genieten, en neit eentje waar je buikpijn van krijgt. Je kan er altijd iemand anders op zetten, die ent even wat beter rijdt enzo. maar jij bent degene die erop moet en er mee door zal moeten gaan. Het zal moeilijk zijn, maar ga op zoek naar een andere pony.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:29

persoonlijk zou ik haar verkopen en een andere pony voor terug kopen,ten eerste meen ik dat je een paard/pony voor je hobby en ontspanning hebt,daarnaast geef je aan dat je redelijk soft bent in de omgang en nog niet zo heel veel ervaring hebt met wat "moeilijker"karakters,dus ben ik bang dat je met deze pony niet meer plezier zal hebben als dat je er nu mee hebt...

Er zijn vast wel heel veel lieve leuke pony's te koop,probeer geen schuldgevoel te hebben,sommige karakters van dieren en mensen gaan nu eenmaal niet samen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:34

Ik zou
(voor mijn eigen geweten, dat ze straks niet weer 'verkeerd' terecht komt) haar eerst helemaal laten nakijken, voor mijn part met een paragnost of een fysiotherapeut, dat ze echt géén lichamelijke gebreken of pijn heeft wat deze dwarsheid veroorzaakt.
Als het dat niet is, zou ik (van de lente, betere kans dan nu) haar proberen te verkopen en een echte gezinspony zoeken, desnoods de eerste tijd leasen ofzo.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:36

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord op je dilemma.
Ga op zoek naar leuke pony, want zo vergaat je plezier in het rijden en paarden. Succes

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:46

Een pony voor een kind moet betrouwbaar zijn. Ondeugend mag best, anders vinden de meeste kinderen het al gauw saai worden Haha! , maar betrouwbaar staat gewoon voorop.
Als ik jouw verhaal zo lees, is Donya in handen van kinderen niet betrouwbaar.
ik heb er hier ook zo een lopen, op zich een schat van een dier, maar niet geschikt voor jongere kinderen om op te rijden. Mijn dochter van 10 heeft haar een tijdje gereden, maar daar zijn we mee gestopt. Allereerst om ongelukken te voorkomen, maar ook om te voorkomen dat mijn dochter het plezier in paardrijden gaat verliezen.
We hebben voor haar dan ook een andere pony gekocht, waar ze inmiddels met heel veel plezier op rijdt. die is heel erg braaf maar tijdens het rijden op zijn tijd ook ondeugend, maar nooit gemeen en dat is een wereld van verschil. De andere pony werd op een gegeven moment gewoon rem- en stuurloos en scheurde als een malloot door de bak zonder rekening te houden met andere pony's in de bak. Niet echt prettig als moeder om naar te kijken Knipoog

Hoe hard het ook is, ik zou Donya toch verkopen en een lieve betrouwbare pony voor je dochter terugkopen zodat ze weer plezier en vertrouwen in paardrijden krijgt.

Sterkte en succes met het nemen van de beslissing, ik weet hoe moeilijk het is

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:32

Het belangrijkste vind ik, zeker voor kinderen, dat ze wel plezier blijven beleven aan hub hobby. Zo ga je met tegenzinnaar die pony en de pony wordt er zelf ook nit gelukkiger van denk ik.

Deze pony is waarscijnlijk beter af bij een wat gevorderdere ruiter die de uitdaging aan wil. Ik zou dus ook kijken of je haar kan verkopen of eventueel inruilen.
Het is al een dure hobby en als dan met tegen zin naar de pony gaat en je dochter kan er niet op dan is dat wel een beetje zonde.

Jammergenoeg gebeurt dit inderdaad vaker het is niet anders. Ik denk dat de pony je dochter en jezelf niet happy zijn met de situatie.
Mischien bij een volgende aankoop kan je een pony twee weken op proef vragen.

Veel succes met je beslissing.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:43

madonya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:45

en weten jullie wat het allerergste is,
ik kom net van donya af, en ze was hartstikke superbraaf, met het poetsen ston ze gewoon los, het longeren ging hartstikke goed, we hebben op der gereden, en tenslotte zijn we nog met haar en beatle gaan wandelen, en echt ze was super!!!!!!

daarom is het ook zo moeilijk, net als ik denk ik doe haar weg, dan gebeurd er weer zoiets dat ze gewoon de liefste pony ter wereld is
waarom nou!!!!!

snappen jullie nu waarom het zo moeilijk is om dan toch afstand van haar te moeten doen1

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:46

Ik zou verkopen.....als het geen kinderpony is dan is ze niet geschikt voor het doel waar ze voor gekocht is.
De nek van je kind is heel wat meer waard hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:00

ik begrijp je heel goed, heb het zelfde meegemaakt... allemaal heel leuk en moeilijk afstand te nemen, totdat ik er zo grandioos vanaf vloog dat ik 2 weken in het ziekenhuis belande!

Verkopen, hoe erg het ook is!!!

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:10

Hoi Petra,een haflinger ook al is het een kruising is niet echt geschikt als kinderpony.Ze zijn erg eigenwijs en erg sterk en zeker een paardje dat al 16 jaar is en hoogstwaarschijnlijk heel veel nare dingen heeft meegemaakt en waarschijnlijk al haar hele leven van hand tot hand gaat,die is zo het vertrouwen kwijt daar komt het niet gauw mee goed.Als alletwee je dochters op de nieuwe pony kunnen rijden,kan je die andere misschien wel en tijdje niet berijden,maar andere leuke dingen doen,poetesen,wandelen enz.zodat ze misschien wel weer wat vertrouwen krijgt.Het is zo sneu voor zo'n beestje en ik begrijp dat je daar zelf ook erg mee zit omdat je weet dat als je haar weg doet zij toch weer verkocht wordt en dat alles dan weer overnieuw gebeurd bij een nieuwe eigenaar.Ik vind het erg vervelend voor je dat je voor zo'n keus staat,ik vind ook dat mensen snel roepen verkopen dat rotbeest,maar ze vergeten dat zo'n beestje dan weer bij een ander terecht komt en dat dit beestje ook door alles wat ze heeft meegemaakt zo geworden is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:14

Voortaan iemand meebrengen die er verstand van heeft bij het aanschaffen van een pony he? Dan voorkom je het meeste van deze problemen. Je had de pony eigenlijk al maanden geleden terug moeten brengen, maar ik snap dat je dat niet wilt.
Je moet echt de waarheid inzien, sommige pony's zijn niet voor onervaren ruiters geschikt. Ik zou haar te koop zetten en zorgen dat ze op een leuke plek terecht komt. Er zijn zoveel leuke kinderpony's te koop!!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:14

o_floor_o schreef:
Hoi Petra,een haflinger ook al is het een kruising is niet echt geschikt als kinderpony.Ze zijn erg eigenwijs en erg sterk en zeker een paardje dat al 16 jaar is en hoogstwaarschijnlijk heel veel nare dingen heeft meegemaakt en waarschijnlijk al haar hele leven van hand tot hand gaat,die is zo het vertrouwen kwijt daar komt het niet gauw mee goed.Als alletwee je dochters op de nieuwe pony kunnen rijden,kan je die andere misschien wel en tijdje niet berijden,maar andere leuke dingen doen,poetesen,wandelen enz.zodat ze misschien wel weer wat vertrouwen krijgt.Het is zo sneu voor zo'n beestje en ik begrijp dat je daar zelf ook erg mee zit omdat je weet dat als je haar weg doet zij toch weer verkocht wordt en dat alles dan weer overnieuw gebeurd bij een nieuwe eigenaar.Ik vind het erg vervelend voor je dat je voor zo'n keus staat,ik vind ook dat mensen snel roepen verkopen dat rotbeest,maar ze vergeten dat zo'n beestje dan weer bij een ander terecht komt en dat dit beestje ook door alles wat ze heeft meegemaakt zo geworden is.

Klinkt misschien voor de handliggend, maar het beest kan ook gewoon een kronkel hebben. Neem nou de mijne: helemaal in orde (alles na laten kijken, goede jeugd gehad, geen gekke dingen meegemaakt, alles lekker onbezorgd) en tóch gek? Wat is daar dan de verklaring voor??

Ik blijf erbij: verkopen die hap