Tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani2

Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 23:08

Bij ons op stal is afgelopen week een nieuw paard gebracht.
Het is een hengstje van een half jaar oud (v. Prestige)
Hij is net bij zijn moeder vandaan gehaald en heel erg bang.
Wanneer je langs zijn box loopt springt ie weg, en wanneer je de box inloopt gaat ie helemaal in een hoek staan...Ik ben nu al een paar dage bij hem geweest en net zolang bij hem gestaan totdat ie naar me toe kwam, snuffelen en ik mocht al heel voorzichtig aan zijn hoofd komen.

Nou ja, een zielig geval dus, maar hebben jullie misschien tips om hem wat vertrouwen te geven? Het zal veel tijd gaan kosten, maar iedere tip is welkom!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:31

Geef hem eten/lekkere dingen uit de hand maar laat hem naar je toekomen. Prikkel zijn nieuwschierigheid, ga in de stalopening zitten met je hand open en een appel er op ofzo.
Zet hem in een stal achteraan waar niet veel mensen/kinderen langs komen "stormen". Bescherm hem verder voor drukke mensen en dingen waar hij van kan schrikken zoals tijdens het voeren, uitmesten enz. Rustig en lief tegen hem praten (contact zoeken, maar rustig en heel geduldig)
Succes ermee!

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:38

Zorg in ieder geval dat hij de tijd krijgt om te wennen.
Laat hem zelf het initiatief nemen om jou op te zoeken, ga niet dwingen.
Probeer hem inderdaad nieuwsgierig te maken, kan je met voer doen maar meestal hoeft dat niet eens persé. Als je niets overhaast wordt hij vanzelf minder schuw. Veel succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 08:54

uit de hand voeren bij hengsten ben ik geen voorstander, helemala niet bij paarden, daar gaan ze van bedelen.
gewoon veel geduld hebben, praat tegen hem, maak je klein. ga op je hurken zitten zo ben je minder bedreigend..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 09:08

wat sommige al zeggen, praat heel rustig, en op een zachte toon.
neem een appeltje mee, en geen hem af en toe een stukje.
met heel veel geduld, enzo kom je er wel!
xxxx devica