hoe leer ik mijn pony plassen onder het zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

hoe leer ik mijn pony plassen onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 15:29

gisteren een gezellige boktmeeting meegereden ,hij was ontzettend druk/nerveus en heb veel gedribbeld/gepiaffeerd maar na 2 uur ging mijn haflinger MAX vreemd doen.

het begon met strekken van beide voorbenen terwijl ik er gewoon op zat,een soort buiging dus,ik dacht zelf aan beginnende spierpijn...(de dag ervoor had hij niets gedaan)

na de rit moest ik nog een uur naar stal terug stappen,hij werd traag en deed raar lopen,stampend met beide voorbenen.bij stilstaan deed hij weer voorbenen strekken,achterbenen strekken,neus over de grond ,af en toe stond hij op rust meteen of schraapte met zijn voorbenen.

ik heb dus alles ernaast gelopen en hoopte dat we in ieder geval de stal haalde.als hij echt liet zien dat hij niet meer kon lopen(spierbevangen/maandagziekte eventueel) dan kon ik wel een trailer regelen om ons op te halen..

gelukkig kwamen we aan en het eerste wat MENEERTJE MAX deed was gigantisch plassen toen zijn 4 hoeven in het stro stonden..daarna viel hij aan op zijn klaarliggende hooi.nog ingesmeerd met liniment,warme deken en het biks/haver verruild door peen.

nu achteraf(deze volgende dag) is het toch echt het plassen geweest wat hem dwars zat.(tijdens longeren was hij weer normaal,energierijk en helemaal niet stijf)in de jaren dat ik hem nu heb heeft hij nooit onder zadel geplast. 1 keer op wedstrijd deed hij ook voorbenen strekken terwijl we losreden en dacht toen ook dat hij of spierpijn had of nodig moest plassen.de 2de proef afgemeld en in de trailer gezet waar hij later (halfuur) plastte.
thuis was er ook niets meer aan de hand..

hoe kan ik hem nu wijsmaken/stimuleren dat hij onder zadel/tijdens werk ook kan plassen?? Verward Verward

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:40

Toen ik nog op de ,manege reed hadden wij daar ook een paard staan wat absoluut niet plaste buiten z'n stal. Soms helpt het om te gaan fluiten..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:57

vaak lange ritten maken, dan moeten ze wel, en een paard meenmen dat het al "kan" zodat ze het zien van een andere helpt ook.
De mijne doet het nu op commando en das ookerg gemakkelijk. Als je het aan voelt komen (stijve en harde rug vind ik altijd) dan stilzetten en commando geven. Als hij dan op een gegeven moment daadwerkelijk plast uitgebreid belonen. Op een gegeven moment ben je zover dat je hem stil kunt zetten en het commando kan geven zonder dat het al teveel moeite kost. Een kwestie van tijd en "moeten" Haha! en dat is meestal op de wat langere ritten. De mijne maakt er zelfd wel eens misbruik van want de beloning was altijd eten. Nou doet ie alsof hij moet compleet met plasser eruit terwijl hij helemaal niet moet.Knipoog

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:01

maar wat voor 'commando' kan je je paard dan geven? Mijn pony vind het namelijk ook wel wat lastig om het onder het zadel te doen Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:22

kitjuh schreef:
Soms helpt het om te gaan fluiten..

Dat wil idd ook wel helpen.

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:32

Nu je er over begint... Ik heb het ook pas 1 keer meegemaakt met Yus dat hij onder het zadel moest plassen. Dat was tijdens een lange buitenrit in Overijssel. Het ging niet van harte....Ik voelde dat er iets met hem was en ben toen afgestapt. Ik heb hem laten grazen en daarna ging hij plassen (toen hij ontspannen was)

Ik heb geen idee hoe je het hem wijs kan maken dat het gewoon kan tijdens het rijden.....Misschien als hij zich gespannen voelt en moet plassen dat je er dan afgaat en hem dmv grazen oid laat ontspannen waarna de rest volgt. Dit hielp bij Yus!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:21

Gaan fluiten bij een paard dat dat niet kent heeft totaal geen nut. Je kan het hem wel leren. Als je ziet dat hij plast moet je dan gaan fluiten. Na een paar keer heeft hij door dat als jij fluit dat hij mag plassen. Maar als je paard dit niet geleerd heeft heeft het echt geen enkel nut om te gaan fluiten, hij snapt het dan toch niet.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:18

In het hoge gras zetten en het liefst een ander paard erbij wat het ook makkelijk doet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:18

wij hadden vandaag het probleem ook, eenmaal thuis en afgezadeld, deed hij het wel.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:41

Jullie hebben het allemaal over "hij" ik neem aan dat we het hier nu
alleen maar over ruintjes hebben?? Hoe zit het met de merries dan??
Dat ligt wat moeilijker als die moeten plassen en je zit er op.....

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:52

Lieke schreef:
In het hoge gras zetten en het liefst een ander paard erbij wat het ook makkelijk doet.

Dit helpt dus echt Haha!
Het paard van mijn vriendin wilde nooit onder het zadel plassen(ging ook moeilijk lopen enz.).
Totdat we samen gingen rijden..mijn paardje is een echte piesekont en plast makkelijk 2 keer per rit(lange rit),zodra hij moet gaat hij aan de kant en plassen maar .....
Vriendin der paard heeft dit een paar maanden aangezien en toen Quint weer eens stond....jawel hoor voor de eerst keer in 8 jaar ging hij ook plassen en is altijd onder het zadel blijven plassen.
Laatst bijgewerkt door Cars op 12-12-04 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:54

de mijne doet het alleen in zijn stal
of buiten in zijn eigen hooi Bloos!
maar nooit op straat

mijn oude verzorgpony deed het wel buiten
maar dan ook alleen als ze op het gras stond

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:55

Dreeke schreef:
Jullie hebben het allemaal over "hij" ik neem aan dat we het hier nu
alleen maar over ruintjes hebben?? Hoe zit het met de merries dan??
Dat ligt wat moeilijker als die moeten plassen en je zit er op.....

Precies hetzelfde alleen dat komt vanachter ipv vanonder Haha! Knipoog

Als ze moet,parkeer je haar in (hetliefst) gras ,zelf een beetje naar voor hangen en dan maar hopen dat ze gaat

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:12

Mijn ervaring is, dat als er 1 paard gaat plassen dat ze eigenlijk allemaal gaan.. dus idd een paardje mee.

Maar fluiten? Daar had ik nog niet van gehoord...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 09:00

Wat je ook kan doen voor een lange rit, is je paard opzadelen en hem op stal nog een paar minuten rust geven. Meestal leren ze dan wel dat ze beter op dat moment kunnen gaan plassen als ze het liever niet onderweg doen. Als je op de poetsplaats opzadelt, willen ze meestal niet plassen omdat ze een hekel hebben aan op de stenen te doen. Meestal krijgen paarden dit na een paar keer al door. Verder kun je dit in combinatie met bovenstaande tips uitproberen.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:16

CarS schreef:
Precies hetzelfde alleen dat komt vanachter ipv vanonder Haha! Knipoog

Als ze moet,parkeer je haar in (hetliefst) gras ,zelf een beetje naar voor hangen en dan maar hopen dat ze gaat

Ik wou net zeggen.. een ruin gaat toch wel even anders staan
dan een merrie hoor!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:19

Sanet schreef:
Mijn ervaring is, dat als er 1 paard gaat plassen dat ze eigenlijk allemaal gaan.. dus idd een paardje mee.

Maar fluiten? Daar had ik nog niet van gehoord...

ja fluiten dat deden wij ook altijd als bliitz elke x de neiging had tot plassen..
blitz ging er elke x voor staan, maar er kwam nooit wat..
dus dan hoorde je iemand schreeuwen blitz moet plassen, en dan ging de hele manege in koor fluiten.. vet grappig

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:21

Anouar15 schreef:
Gaan fluiten bij een paard dat dat niet kent heeft totaal geen nut. Je kan het hem wel leren. Als je ziet dat hij plast moet je dan gaan fluiten. Na een paar keer heeft hij door dat als jij fluit dat hij mag plassen. Maar als je paard dit niet geleerd heeft heeft het echt geen enkel nut om te gaan fluiten, hij snapt het dan toch niet.

het heeft niks met snappen te ,maken.. tuurlijk gaat hij op een gegeven moment die link leggen fluiten is plassen,
maar op de manege kende blitz t ook niet en toch werkte het!

t werkt gewoon op de sluit spieren net als een kraan drupt en dat je dan ook moet.

mijn paard gaat standaart plassen als ze de kraan hoort

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:26

Bij Noor voel ik het altijd aankomen. Dan zorg ik dat ik iets van de 'groep' af ben, zodat ze zich niet opgedrongen voelt en vaak laat ik haar dan rustig het zelf uitzoeken, dus langer teugeltje en zoek maar een plek. En wanneer ze bijna stil staat de rug onlasten door iets te gaan staan. Vaak plast ze dan wel.

Maar een stalgenootje heeft het ook zo voor elkaar, dat wanneer ze voelt dat haar paard ook iets kwijt moet, gaat ze fluiten en meneer gooit het er inderdaad uit. Echt een 'toe maar het mag wel' commando....erg makkelijk.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:32

heb je dat zelf dan niet? Ik moet ook extra nodig als er iemand fluit en ik moet plassen.
Mijn vriend kan heel gemeen op de wc gaan zitten als ik op barsten sta, en dan uitgebreid gaan zitten fluiten terwijl ik buiten sta te wachten!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:43

Mijn commado om mijn paard uit te schuiven: stil laten staan in het gras. Beetje teugels oppakken, gaan staan en kuiten eraan. Zijn voorbenen gaan dan naar voren en zijn achterbenen naar achteren. Staart omhoog, slurf eruit en plassen maar.
Afbeelding
Bij deze nog een beschamende illustratie van een paard dat kan plassen onder het zadel Bloos Haha!
Dit is de lekkende hengst van een vriendin van me. Van deze kanjer heeft de mijne het geleerd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:44

hmm natascha charmante foto..Lachen

Lucky durft ook niet onder het zadel te plassen..schijterd

Meestal doet hij het pas als we op stal zijn..