het begon met strekken van beide voorbenen terwijl ik er gewoon op zat,een soort buiging dus,ik dacht zelf aan beginnende spierpijn...(de dag ervoor had hij niets gedaan)
na de rit moest ik nog een uur naar stal terug stappen,hij werd traag en deed raar lopen,stampend met beide voorbenen.bij stilstaan deed hij weer voorbenen strekken,achterbenen strekken,neus over de grond ,af en toe stond hij op rust meteen of schraapte met zijn voorbenen.
ik heb dus alles ernaast gelopen en hoopte dat we in ieder geval de stal haalde.als hij echt liet zien dat hij niet meer kon lopen(spierbevangen/maandagziekte eventueel) dan kon ik wel een trailer regelen om ons op te halen..
gelukkig kwamen we aan en het eerste wat MENEERTJE MAX deed was gigantisch plassen toen zijn 4 hoeven in het stro stonden..daarna viel hij aan op zijn klaarliggende hooi.nog ingesmeerd met liniment,warme deken en het biks/haver verruild door peen.
nu achteraf(deze volgende dag) is het toch echt het plassen geweest wat hem dwars zat.(tijdens longeren was hij weer normaal,energierijk en helemaal niet stijf)in de jaren dat ik hem nu heb heeft hij nooit onder zadel geplast. 1 keer op wedstrijd deed hij ook voorbenen strekken terwijl we losreden en dacht toen ook dat hij of spierpijn had of nodig moest plassen.de 2de proef afgemeld en in de trailer gezet waar hij later (halfuur) plastte.
thuis was er ook niets meer aan de hand..
hoe kan ik hem nu wijsmaken/stimuleren dat hij onder zadel/tijdens werk ook kan plassen??
en dat is meestal op de wat langere ritten. De mijne maakt er zelfd wel eens misbruik van want de beloning was altijd eten. Nou doet ie alsof hij moet compleet met plasser eruit terwijl hij helemaal niet moet.
.....