Shetlander gedraagt zich niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vigour

Shetlander gedraagt zich niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 10:20

Mijn verzorg Shetlander verzorg ik al vanaf juni. In de tijd van juni tot november was het een schat van een pony, ik kon er alles mee doen, wandelen, losgooien, knuffelen, poetsen noem maar op. Maar dat is nu vrij veranderd. Hij is nog maar 2 jaar oud en ik vind toch wel dat hij wat manieren bij moet leren, alhoewel ik niet altijd weet hoe ik het precies moet aanpakken, hij is tenslotte een hengst. Ik zet hem vast aan een paal onder een afdak, en zodra ik er even bij wegloop loopt hij om de paal heen zodat hij in de knoop zit, en als ik hem aan een muur vastzet drukt hij zichzelf tegen de muur aan. Hoe kan ik hem leren netjes stil te staan?
Ik heb ook het probleem, eerst kon ik altijd met hem buiten wandelen, maar nu zodra ik het erf af wil lopen steigert hij zeer hoog. Ik ben er niet bang voor, maar weet iemand de reden hiervan en hoe kan ik dit oplossen, want hij probeert telkens weer de hoogste rang te pikken.
Dat is hem tot nu toe nog niet gelukt.

Vigour

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 11:27

Vigour schreef:
Mijn verzorg Shetlander verzorg ik al vanaf juni. In de tijd van juni tot november was het een schat van een pony, ik kon er alles mee doen, wandelen, losgooien, knuffelen, poetsen noem maar op. Maar dat is nu vrij veranderd. Hij is nog maar 2 jaar oud en ik vind toch wel dat hij wat manieren bij moet leren, alhoewel ik niet altijd weet hoe ik het precies moet aanpakken, hij is tenslotte een hengst. Ik zet hem vast aan een paal onder een afdak, en zodra ik er even bij wegloop loopt hij om de paal heen zodat hij in de knoop zit, en als ik hem aan een muur vastzet drukt hij zichzelf tegen de muur aan. Hoe kan ik hem leren netjes stil te staan?
Ik heb ook het probleem, eerst kon ik altijd met hem buiten wandelen, maar nu zodra ik het erf af wil lopen steigert hij zeer hoog. Ik ben er niet bang voor, maar weet iemand de reden hiervan en hoe kan ik dit oplossen, want hij probeert telkens weer de hoogste rang te pikken.
Dat is hem tot nu toe nog niet gelukt.

Vigour

Ik denk dat je Shet je gewoon is aan het uitproberen. Misschien een keer flink straffen?
Je kunt misschien beter de hulp inroepen van iemand die dit al vaker heeft gedaan, die kan je helpen met het manieren bijbrengen.
Iemand van de manege waar je rijdt ofzo??

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:45

Heeft hij ook altijd alleen gestaan of lekker op de wei met leeftijdgenootjes??

Naar mijn idee is het inderdaad ook uitproberen... Kijken wie er de baas is... Probeer het op te lossen door hem op zijn plek te zetten... Hij heeft naast jou zijn voetjes op de vloer te houden... In zijn vrije tijd mag hij steigeren en doen wat hij wil, maar niet naast jou en zeker niet naar jou..! Wordt hij te dominant is castreren misschien een oplossing..!?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:29

hey! mijn hengstje is ook 2 en vandaag met wandelen was hij precies zo. lekker dominant, en kijken hoever hij kan gaan. zodra hij steigert, geef hem een flinke klap of desnoods schop! als het 1x goed aankomt, is het vaak wel over. over dat niet stilstaan, dat moet je echt oefenen. laat hem eens tegen die muur staan, niet kort maar ook niet lang. als hij zich ertegen aan drukt, jammer dan, laat hem maar gaan. desnoods duurt het een uur, op een gegeven moment kapt hij ermee. wordt eens flink boos, zet een harde stem op, en zet hem op zijn plaats. jonge hengsten vechten het ook onder elkaar uit, en jij moet hier duidelijk boven staan. dan is het snel over!
voordat iedereen mij een dierenbeul vindt, als hij het goed doet belonen natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:39

Hee Vigour (..je hebt waarschijnlijk geen idee wie ik ben maarja Tong uitsteken )

Beetje dominant denk ik, vooral dat steigeren.. Dat zou ik echt niet pikken, maak je dan maar nog iets groter en zet maar eventjes een luidere stem op, gewoon iets van "HEE!" en alsie weer staat gewoon ff een kriebeltje ofzo? En als het echt niet werkt dan geef je maar een keer een flinke klap, niet tegen z'n hoofd ofzo maarja je snapt wel wat ik bedoel denk ik (:

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:09

Gelukkig ben je niet bang. Gewoon lekker veel oefeningen en laat hem zien dat jij de baas bent!

Vigour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 16:02

Toen hij begon te steigeren riep ik hé, daar reageerde hij niet op, dsu ik heb hem een schop tegen zijn buik gegeven, dat is een kwetsbaar gedeelte. Maar het punt is dat als ik dat doe hij alleen nog maar door gaat. Maar ik geef het niet op, als het niet verandert dan wordt hij gecastreerd.

Bedankt voor jullie advies.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:47

hij is ook nog heel jong.. dan kan je niet verwachten dat hij altijd netjes naast je wil lopen..
steigeren mag hij niet idd, maar misschien kan je hem een tijdje bij (oudere) andere pony's laten staan, en hem zeg maar door hun op laten voeden..
en dan als hij 3 is (of ouder) zelf weer mee bezig gaan Lachen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:57

hey! goed dat je m aanpakt nu!
ik heb laatst van iemand hier op bokt een tip gekregen, om m een klap te geven vlak bij zijn ballen zeg maar. dat helpt. dan is het in een keer duidelijk. misschien kan je dan een lang zweepje nemen, en m duidelijk maken dat je liever niet hebt dat hij steigert. je hoeft natuurlijk niet heel hard te slaan, gewoon dat hij t voelt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:07

wat gemeen zeg....om tegen zijn ballen te slaan. zo werkt t dus niet.

als hij gaat klieren met vaststaan gewoon korter vastzetten, als hij maar weet dat ie goed vastzit zal hij even er tegen vechten maar dan houdt ie gewoon op.

verder gaan wandelen met een lang touw, hij mag niet voor je gaan lopen, kun je tegenhouden door een keertje met het touw voor zijn neus langs te zwiepen..
gewoon lekker stevig doorlopen, hij moet dan moeite doen om je bij te houden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:36

niet op zijn ballen natuurlijk!!!
ervoor, bij zijn buik!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:49

denice doe je dat ook bij je vriend als ie niet wil luisteren???? Zal lekker worden! Gewoon een klap voor zijn kanis geven, jij bent de baas en niet hij. En inderdaad als hij niet veranderen wil, castreren die hap.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:52

ik hoor het ook vaker hoor..!! Dat je voor zn ballen een tikje niet Te hard moet geven. Maar vaak reageren ze er goed op..