Jaloers of bescherming....Wie heeft dit ook??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Jaloers of bescherming....Wie heeft dit ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 20:54

Mijn ponypaardje staat altijd samen in de wei met een ander paardje, en altijd als ik die van mij eruit wil halen komt eerst dat andere paard naar me toe, en dan jaagt die van mij het andere paard weg. Als dat andere paard sowieso al in mijn buurt komt wordt mijn paard 'kwaad', dan zorgt ie altijd dat dat andere paard uit mn buurt blijft.

Bij ons op stal, heb je tussen de stallen een klein stukje waar alleen tralies zitten, de rest van de muur is van beton. En als k dan bij de voerbak van mijn paard sta in de stal (in de buurt van de tralies) dan gaat mijn paard bijd e tralies staan en doet z'n oren in de nek en kijkt boos naar zijn buurman. En als k bij de waterbak sta (net naast de tralies) dan begint mijn paard aan mn jas te trekken zodat k daar weg ga Tong uitsteken

Laatst ging ik ff helpen om de paarden uit de wei te halen, en mijn paard stond in de gang bij de stallen, en toen ik met z'n buurman aan kwam lopen wou ie die bijna trappen (terwijl als iemand anders met die buurman loopt hij helemaal nix doet). Dit lijkt me eerder een vorm van jaloesie...maar waarom doet ie dat andere op stal en in de wei dan?? Is het omdat ie mij wil beschermen ofsow?? Verward

Ook tijdens het rijden vind iet het niet leuk als er andere paarden bij um in de buurt komen, maar als in in de bak of in de wei loopt wil ie juist zo veel mogelijk bij de anderen zijn Verward

Is er iemand die dit ook heeft bij zijn paard??

Of is er iemand die het mij kan uitleggen waarom mijn paardje dit doet??

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:58

ik denk dat het gewoon te maken heeft met rangorde
laten zien wie er de baas is en wie de baas is heeft meer recht..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 21:02

Ja zou wel kunnen. Maar ik vind het zo vreemd dat ie als ie los is in de bak of in de wei loopt met anderen, dan zo lief doet tegen de andere paarden...

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:02

heb geen idee sorrie

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 01:42

Okeejj, iemand anders wel een idee dan??

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:30

hij is blijkbaar de baas. En is ook jaloers. hij vind dat jij van hem bent.
mijn paard heeft dta ook als ik bij mijn pony sta gaat ze heel lelijk tegen hem doen. maar daan doe ik boos tegen haar.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:35

krijgt hij nooit etenvan jou op de wei
of samn met een ander paard
dit gedrag komt mij namelijk erg bekend voor
van een paardje wat bij mij opstal stond
en die had dus vresselijk voernijd
en als hij eten kreeg probeerde hij ook mijn paard te bijten

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 14:15

Alikesflame: Ja als mijn paardje zo boos doet tegen de anderen, dan wordt ik dus ook boos op mijn paard, dan houd ie vaak wel op maar niet altijd....heel lastig

wenny: mijn paard heeft een vast weivriendje, hij staat dus helemaal nooit alleen, en heeft altijd genoeg te eten.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:11

LPtjuh schreef:
ik denk dat het gewoon te maken heeft met rangorde
laten zien wie er de baas is en wie de baas is heeft meer recht..

Denk ik ook. Kun je niet zo veel aan doen. Denk ik.
Ze moeten dat zelf maar even uitvechten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:17

Rangorde bepalen is heel gewoon, paard is een kuddedier, maar ik herken het ook wel, ik heb er eentje die ik met de fles heb grootgebracht, ze is nu 10 jaar, die is echt jaloers, die beschermt me ook, als ik een andere aandacht geef voor haar, dan gaan gelijk de oren in de nek, is ze heel beledigd, wel is ze op de wei heel sociaal naar alle andere paarden, ook naar het veulen, eet samen met de anderen hooi, of ook krachtvoer uit een grote bak, ze is best netjes opgevoed, weet wat ze wel en niet mag, allemaal geen probleem, tot ik er bij kom, dan wil ze absoluut als eerste aangehaald worden, alleen als ze denkt dat een paard of mens me iets wil doen dan komt ze tussenbeide staan, zoals een merrie dat met een veulen kan doen (is een goeie waakhond) met deze heb ik zelf gewoon ook een heel andere band, voor mij zelf is ze het braafste paard van de wereld, het is alleen voor andere mensen geen allemansvriendje Clown

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 19:53

Sassy schreef:
Rangorde bepalen is heel gewoon, paard is een kuddedier, maar ik herken het ook wel, ik heb er eentje die ik met de fles heb grootgebracht, ze is nu 10 jaar, die is echt jaloers, die beschermt me ook, als ik een andere aandacht geef voor haar, dan gaan gelijk de oren in de nek, is ze heel beledigd, wel is ze op de wei heel sociaal naar alle andere paarden, ook naar het veulen, eet samen met de anderen hooi, of ook krachtvoer uit een grote bak, ze is best netjes opgevoed, weet wat ze wel en niet mag, allemaal geen probleem, tot ik er bij kom, dan wil ze absoluut als eerste aangehaald worden, alleen als ze denkt dat een paard of mens me iets wil doen dan komt ze tussenbeide staan, zoals een merrie dat met een veulen kan doen (is een goeie waakhond) met deze heb ik zelf gewoon ook een heel andere band, voor mij zelf is ze het braafste paard van de wereld, het is alleen voor andere mensen geen allemansvriendje Clown

Ja dat is dus eigenlijk ongeveer hetzelfde als bij mijn paardje...

Die van mij doet ook alleen maar zo als ik in de buurt ben anders niet... Verward