hoe kan ik de oren van mijn pony uitknippen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corella

hoe kan ik de oren van mijn pony uitknippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 19:22

hallo,
ik wil graag mijn pony zijn oren uitknippen,
helaas is hij zo eigenwijs dat hij het niet toelaat..
als ik zijn oor pak is het goed...als ik dan een schaar pak wordt hij helemaal gek!!
zelf al raak ik het haar (zonder schaar inde buurt) met mijn vinger aan wordt hij al gek...steigeren enzo...
maar hoe kan ik dit oplossen...
ik zit in de L2 dressuur en ik vindt het dan netter om met nette uitgeknipte oortjes te rijden...
HELP MIJ!!!!!!!!
groetjes corella

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:27

Verplaatst naar VMR en titel iets duidelijker gemaakt. Lachen

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:39

Nou volgens mij kunne alle bokkers je hier niet mee helpen. Je moet t gewoon heel vaak doen aan zn oren zitte, poetse enz totdat ie rustig is. Maar zolang hij niet rustig is geen schaar pakken!!!! Misschien is hulp van een ervare groom ook wel een uitkomst! GR

Corella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 19:45

heej dank je,
maar hij word er niet rustiger op want een meisje van stal heeft het ook al gezegd...ben zowat al een jaar bezig met elke dag aan die ore te zitte...
maar verder heb k geen hulp gekregen van hier ops tal...
ik vindt ze hier zo opvliegend... alles moet ineens lukke enzovoorts...dus heb hier niet echt hulp.
maar toch bedankt..
corella

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:47

Probeer het eens met een praam. Dat maakt meestal een wereld van verschil. Wel goed op blijven letten; niet alle paarden reageren hier namelijk even goed op. Een praam is dus geen garantie dat je pony je niet in je nek vliegt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:51

Je kan het wel scheren maar dan flipt ze misschien ook. Die praam dat moet je gewoon doen. Meestal helpt het. En niet te los laten zitten dan. Dan heeft het geen zin.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:02

Lekker laten zitten die haren.............Een praam omdoen is echt onzin voor zoiets.

Corella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 20:15

oke bedankt..
ik ga er morge heen en probeer een praam..
daar kwamen de mensen op stal ook al mee..
ik dacht dat het ook wel anders kon..
en een scheerapparaat is nix voor hem...haha..
bedankt mense..
corella

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:36

IK zou eerst gewoon lekker oefen met zijn/haar oren aanraken en over heen gaan en dan pas gaan knippen(een paard bij mij op stal is bang voor het geknip geluid van de schaar dus dat kan het ook zijn)

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 10:31

Ja kben t ook nie zo eens met een praam omdoen, je zorgt dan meestal voor nog meer problemen.....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 10:35

BubaenDj schreef:
Ja kben t ook nie zo eens met een praam omdoen, je zorgt dan meestal voor nog meer problemen.....

Hoe kom je daar nou bij Verward Je paard wordt er juist rustiger van.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 10:58

ik zou het ook niet meteen met een praam proberen hoor Rolleyes Lips are sealed

probeer het eerst eens op een rustige manier!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:20

MissSisa schreef:

Doordat je een pijnprikkel toedient Boos!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:29

ja maar als dat de enigste optie is die nog over is dan MAG ze dat toch wel proberen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:33

Oefenen oefenen en oefenen, op een gegeven moment moeten ze er wel aan wennen. Goed vastzetten tussen twee touwen (moderne poestplaats bijv), kunnen ze niet mee maken. en elke dag even aan de oren zitten.

Bij sommigen helpt branden beter. Heb er hier ook eentje staan die schaar angst heeft, daar brand ik het gewoon helemaal uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:02

BubaenDj schreef:

In de meeste gevallen voorkomt het juist problemen. Als een paard met praam op rustig staat, kun je knippen zonder dat je ook meteen hele happen uit het oor zelf neemt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:14

CCCCorine schreef:
In de meeste gevallen voorkomt het juist problemen. Als een paard met praam op rustig staat, kun je knippen zonder dat je ook meteen hele happen uit het oor zelf neemt.

inderdaad! een praam vind ik juist 10 x beter dan het steeds maar blijven proberen en je paard wordt daar toch alleen maar gestrest van.
een praam doet GEEN pijn, en het paard maakt zelf een rustgevend stofje aan, dat snel werkt. gewoon doen, dan heb je zo de oren geknipt. ik doe ook altijd ff een praam op, zodat ik weet dat ik stress en onrustigheid voorkom.
dus, probeer die praam gewoon!

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:24

MissSisa schreef:

Tis maar net hoe je t bekijkt en welke ervaringen je ermee hebt gehad. Ik ben er gewoon niet voor om gelijk een praam op te doen voor alleen zn oren te knippen... En sowieso risicos zitten er altijd aan... Je paard kan zich ook hierdoor heel bang worden... en daarbij ken ik ook een paard die aan de linkerkant van zn gezicht verlamd is (oor hangt slap, linkeroog is blind, linkerkant lip verlamd= heel moeilijk eten). Ik zou een praam gewoon alleen in noodgevallen gebruiken en niet voor elk pietepeuterig dingetje gebruiken...
GR mij

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:25

Maar je kunt het wel proberen.... Misschien is t beter voor ze... GR

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:28

Ow trouwens wat ik vergeten te vertellen ben is dat van dat deelsverlamde paard, dat dat door een praam is gekomen die te hard is vastgezet (ja je hebt natuurlijk sukkels).

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:05

en toch vind ik een praam nog steeds slecht! Scheve mond
je moet gewoon rustig blijven proberen....
doe het bv onverwachts als je je paard aant kriebelen bent ofzo...desnoods een wortel zodat ie bezig is....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:12

BubaenDj schreef:
Tis maar net hoe je t bekijkt en welke ervaringen je ermee hebt gehad. Ik ben er gewoon niet voor om gelijk een praam op te doen voor alleen zn oren te knippen... En sowieso risicos zitten er altijd aan... Je paard kan zich ook hierdoor heel bang worden... en daarbij ken ik ook een paard die aan de linkerkant van zn gezicht verlamd is (oor hangt slap, linkeroog is blind, linkerkant lip verlamd= heel moeilijk eten). Ik zou een praam gewoon alleen in noodgevallen gebruiken en niet voor elk pietepeuterig dingetje gebruiken...
GR mij

Ach joh beter snel klaar dan de hele tijd liggen te kloten omdat hij niet wil.
Als mijn pony niet wil. Nou dan gewoon de praam erop. En als ze kloten nog een keer strakker draaien. Dan ben je snel klaar en is je paard er ook vanaf. Pling

Liberna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:15

Een Praam Is helemaal niet slecht Verward
Een praam doet geen pijn,
Alleen als je de praam omdoet komt er een rustgevende stof Vrij.
Het is niet om de paarden pijn te doen, ZodAt ze het niet meer doen.
Mijn pony word met een praam bekapt en als ik daarna dan ga rijden
is ze heerlijk rustg ik heb ook n gevraagd of het pijn doet. Bloos
De veearts keek me raar tuurlijk doet het geen pijn ze worden
er alleen rustig van alle verhalen over pijn doen en praam niet goed
is ONZIN. *LOL*

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:06

Nienke is ook bang voor het *knip geluid* zowel bij manen (kan het ook niet trekken) als d'r oren. Het is me nu toch 1 keer gelukt met iemand anders samen. Ik leide Nienke af met biks en lekkers en de ander knipte heel erg snel de stukken uit d'r oren. Het is dan niet helemaal uitgeknipt maar ze heeft dan iig geen stukken uit d'r oren hangen!!! Succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:17

Gewoon met de praam proberen en al het commentaar wat hier staat van rustig aan doen, friemelen en zo gewoon negeren. Je bent daar al een jaar mee bezig zeg je zelf, het houdt een keer op. Mijn ervaring met de praam is juist heel goed, en omdat ze zo lekker rustig worden en het toch bewust ervaren heb je er later juist vaak voordeel mee.