Hoofdschudden...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Hoofdschudden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 19:20

Mijn 5 jarige paardje schud de laatste tijd wat met zijn hoofd. Het gebeurt tijdens het rijden, meestal als ik wat van hem vraag. Ik heb het gevoel dat het meer gebeurt de dag na mijn les (msischien spierpijn?) Hij schud met de bovenkant van zijn hoofdje, zeg maar alsof er een vlieg in zijn oor zit. Gewoon even twee keer schudden, en dan is het weer over...

Ik heb er niet echt last van tijdens het rijden, maar ben erg benieuwd naar de oorzaak?
(Gewoon kriebel, spierpijn of iets anders?)

Dus: ideeen? Vertel op!

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:42

Nou mijn jonge paardje doet het soms als ie het niet met me eens is. Als ik al een uur heb gereden en ik wil gaan galoperen schud hij een paar keer met zn hoofd. Ik denk niet dat t bij jouw paardje last heeft van zn spieren. Ik denk dat die jonge beesjes het gewoon zo duidelijk maken dat ze dr eigelijk geen zin in hebben......

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:46

misschien even een paardentandarts vragen om zijn gebit na te kijken op haken. Kan een oorzaak zijn.

Dooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:52

Hallo ik heb het ook bij mij Friesse merrie, Ze schud vanaf de oren. Vooral als je intensief aan het rijden bent. je kan dit voorkomen door voorwaarts te laten gaan. en proberen voor te zijn.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 17:34

Volgens mij is Dandy nog niet zo heel lang naar de tandarts geweest (ik heb hem pas net 3 weken nl)
Veel voorwaarts rijden lost idd het meestal op

Dooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:39

oja de reden kan zijn dat je paard zo intensief bezig is dat ie speeksel gaat vormen ik heb altijd gehoord dat het hierdoor kwam dat kjomt omdat die speekselklieren achter de horen zitten ofzow mijn paardje is ook bij tandarts geweest voor deze reden had idd haken maar deed het erna nog !!

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:16

Ik geloof echt niet dat t aan zn tanden ligt hoor! Het is helemaal geen probleem, doen zoveel paarden als ze ergens geen zin in hebben

Gr Mij

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:46

Schudden is vaak een teken van pijn. Daarbij denk ik aan een tegebogen lijn van de hals, te veel druk in de mond.
Tussen de oren zit het gewricht waarmee het paard zijn hoofd naar voren en naar achteren kan doen. Komt hier te veel druk op dan gaat dit behoorlijk pijnlijk worden en dat zou het paard proberen te ontlasten door het hoofd te schudden. Veel dressuur paarden hebben last van dit gewricht.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:48

mijn paardje van 5 schud ook et zijn hoofd
maar hij doet het alleen als je rustig aan het stappen ben
als je draaft doet hij het helemaal niet

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:01

Nienke schudde ook heel erg met d'r hoofd. Zie ook topic:

[VvdD] Het gaat nog niet beter met Nienke :'(
[MD] Hoe word er een scan gemaakt?
[VvdD] Nienke in Utrecht achter moeten laten........

Het gaat nu gelukkig weer iets beter met Nienke! Ze heeft nog wel haar goede en slechte dagen er tussen zitten, maar ik krijg nu toch wel weer een beetje hoop. Want 2 á 3 maanden geleden was er echt bijna geen hoop meer. Toen zaten er gewoon dagen tussen dat ze niet te berijden was. Veel succes met je paardje!!!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 22:01

Banjers: wat een verschrikkelijk verhaal joh! Echt erg. Heel erg veel sterkte met Nienke!

Ik denk niet dat het met Dandt zoiets is. Mijn gedachte gaat toch naar eventuele (spier?) pijn. Of zoals Josien zegt, een niet zo'n lekkere positie voor hem of zoiets.

Maar Josien: wat vind jij dan een goede oplossing, stel dat Dan idd last heeft van een gewricht...? Vertel!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:12

Het licht er aan welk gewricht. Een gewricht met daar omheen spieren of een gewricht waar enkel pezen in de buurt zitten. Dus gewirchten als kogel of gewricht wat ik noemde tussen de oren.

Door de spieren langzaam sterker en soepeler te maken kun je het gewricht ondersteunen. Een gewricht die niet ondersteund kan worden door spieren is een langduriger en moeilijker probleem. Dit betekent jaren lang heel bewust rustig trainen van het sterken van de pezen en dan nog altijd moeten uitkijken.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met een bepaalde osteopaat. www.paardenosteopathie.org Hij kijkt het gehele paard van top tot teen door waar onder gewrichten en spieren.

Ik heb even in je profiel gekeken. Zet is een stap terug in training of laat het diep rijden gewoon zitten. Je paard is nog jong en in de groei. In dit stadium doe je snel te veel en zorgt voor slijtage en vergroeiingen die niet nodig zijn. Rij is een tijdje de neus voor de loodlijn. Dus wel licht afgebogen, maar voor de loodlijn. Schud hij nog steeds dan zit het probleem waarschijnlijk verder in zijn lichaam als hals en nek wervels, rug, heup enz.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 22:36

Bedankt voor je uitleg Josien! Ik waardeer het erg!!!

Het klinkt heel logisch m.b.t. je uitleg qua gewrichten enz. Bedankt hiervoor. Osteopathie zie ik zelf ook wel wat in, maar dat komt pas als dit echt een probleem word (het is nu meer 1,2 keer tijdens een uur lang rijden...)

Over het veranderen van de rijstijl: het klinkt goed, alleen het is niet toepasbaar op dit paard. Dandy loopt het liefst met zijn neus bij de grond, lekker ontspannen over de rug. Dus hem voor de loodlijn laten lopen is al erg moeilijk. Hij loopt soms wat achter de loodlijn, iets te diep en te veel kin op de borst, maar dit is goed op te lossen met veel been eraan... Ik snap wat je bedoeld met dat je in dit stadium snel te veel doet, dat is zeker zo. Zeker met zo'n topper als Dan, hij pakt alles aan en wilt alles doen (hij heeft al M1 gelopen!) Hij gaat voor je door het vuur, werkelijk. Ik ben ook heel bewust bezig met niet te veel doen. Lekker ontspannen vrije dagen horen er ook bij: de paddock in, of lekker met een halstertje longeren, gewoon samen wandelen, je snapt het wel. Dit heeft hij ook echt nodig en dit vind hij geweldig!!!

Enfin, voordat ik afdwaal over mijn toppertje, bedankt voor je reply. Alleen qua trainingverandering is dit niet toepasbaar op Dandy... Maar ik zie wel de waarde in van wat je zegt.

Hebben andere mensen nog meer ideeen/ervaringen?!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:41

Fijn dat je er zo over denkt. M1 op 5 jarige leeftijd is behoorlijk snel. Goed dat je hem daarin tegen houd.

Tja sommige paarden hebben z'n spoele hals dat ze eerder met hun kin op de borst lopen dan voor de loodlijn. Je schrijft zelf dat je het wel kan oplossen. Hou dat zo.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 22:47

Bedankt (nog een keer) voor je reply!!!

Ik ben het zeker met je eens. Hoeveel paarden ik niet te koop heb zien staan: 5 jaar, Z2 dressuur ... Om ziek van te worden ... Dandy's geweldige presentaties zijn gegaan zonder hem te ver te pushen, hier ben ik van overtuigt. Dan is elke zomervakantie lekker 3 maanden de wei in gegaan, omdat hij dat op die momenten gewoon ook echt nodig had. Dit blijf ik zelf ook doen. Dat is gewoon belangrijk voor hem! Wat dat betreft voel ik hem goed aan.

Het is best irritant overigens dat je paardje zo snel "aan het stofzuigen is" (zoals mijn vader dat noemt). Tijdens het longeren is dit erg moeilijk te corrigeren d.m.v. een hulpteugel (pessoa/touwtje). Hier kom ik mezelf nog regelmatig tegen ... Tijdens het rijden heb ik hier niet-weinig last van, voorwaarts rijden, tempo wisselingen, lossen dit onder het zadel goed op. (Maar mocht je ideeen hebben m.b.t. bijzetten aan de longe: hoor ik die graag. Want ik kan hem wel hoog en strak "inbinden", maar dan gaat hij erin hangen, en loopt dan letterlijk met de kin op de borst...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:10

Haha over bijzet moet je niet bij mij wezen. Ik werk zonder enige hulpmiddel en dan vaak nog graag zonder halster. Op mijn site vind je het maand boek van Pablo. Hier kun je een beetje lezen en zien hoe ik ongeveer train.

Wees blij dat hij zo snel gaat stof zuigen. Een teken dat zijn rugspieren lekker los en soepel zijn. Door cavaletti werk en overgangen kun je deze bovenlijn sterker maken waardoor de hals houding vanzelf hoger word.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 23:17

Ik zal meteen eens in je profiel gaan neuzen haha!
Overgangen werk ik al veel mee, maar inderdaad is cavalette werk een goed idee!