Chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is jou paard/pony al gechipt?

Ja ben er ook wel blij mee
17 (50%)
Ja maar ik heb er nu toch wel spijt van
1 (2%)
Nee maar ik wil het wel zo snel mogelijk
5 (14%)
Nee en als het niet verplict wordt zou ik het ook nooit doen!
11 (32%)

Totaal aantal stemmen: 34

_Marinke_

Chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 17:35

Hallo bokkers,

Ik heb wat vraagjes over het chippen.
- Wanneer is nou precies de datem dat het verplicht is?
- Hoe duur zijn de kosten ongeveer(+ dat de da het doet! en bij jou komt!)
- Is er iets gevaarlijks aan chippen?
- Wat zijn alle voor- en nadelen aan het chippen?

Ik hoop dat ik op mijn vragen antwoord kan krijgen.

Groetjes Pricilia
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 11-12-04 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:40

bedoel je niet cHippen? Tong uitsteken

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 17:41

Anjatjeuh schreef:
bedoel je niet cHippen? Tong uitsteken

Jah sorry verbeter het gelijk ff sorry sorry sorry Bloos!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:43

Volgens mij is er met chippen niks gevaarlijks als je je maar aan de aanwijzingen van de DA houdt. Je mag een dag niet rijden.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:43

okee.. de datum weet ik niet precies, maar de kosten zijn €30 ongeveer. het is niet gevaarlijk, tenzij de DA het op de verkeerde plek doet natuurlijk, maar die kans is wel klein. voordelen zijn dat je wedstrijden kan rijden enzo. daar is het ook verplicht. veel nadelen zijn er eigenlijk niet, alleen is het misschien vrij duur.

groetjes mariette!

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:45

In de kerstvantie kom de DE, die gaat Kiki chippen, enten en wormenkuren in 1, dat kostte €71,-. Dus das voor
-enten
-chip
-chippen
-visite
vind ik wel meevallen

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:47

Dat vond ik..

INFORMATIE VOOR DE EIGENAAR MBT. IDENTIFICATIE EN REGISTRATIE

PAARDACHTIGEN

Vanaf 1-1-2004 moet elke eigenaar van een paard, pony of ezel als hij/zij zijn dieren wil vervoeren, zorgen dat ze een paspoort hebben. Deze verplichtingen gelden alleen als het paard over de openbare weg vervoerd wordt in een trailer of veewagen en niet als het paard is aangespannen, aan de hand wordt meegevoerd, of wordt bereden.
Tevens moeten de dieren geïdentificeerd zijn door middel van een transponder. Hoewel deze verplichting om te chippen pas in de loop van 2004 van kracht zal worden, is het aan te raden om het aanvragen van een paspoort te combineren met het chippen.
Ieder veulen dat na 1-1-2004 geboren wordt, moet binnen 7 maanden een nieuwe uniform paspoort en een chip hebben. Dit geldt ook voor de merrie als dat nog niet het geval is. Veulens jonger dan 7 maanden mogen aan de voet van de moeder wel vervoerd worden.
Ieder paard dat na 1-1-2004 behandeld wordt met medicijnen moet voor zover nog niet gebeurd, een paspoort én een chip krijgen. Is reeds een paspoort aanwezig, dan is het raadzaam dat het paspoort klaarligt bij het bezoek van/aan de dierenarts.
Bij veulens (of andere paarden) die nog geen paspoort hebben kan de medicatie niet direct in het paspoort worden opgetekend. Het is aan te bevelen dit met terugwerkende kracht in het paspoort te vermelden zodra er wel een paspoort is en het paard voor humane consumptie bestemd is.
De eigenaar moet uiterlijk op het moment dat het paard voor de eerste keer medicijnen krijgt toegediend in het paspoort aangeven of het paard voor humane consumptie bestemd is of niet. Dit is het enige dat de eigenaar zelf mag aantekenen.
Wijzigen van de bestemming kan alleen naar "niet voor humane consumptie bestemd".
Wormmiddelen
Dit zijn vrije middelen in de zin van de Diergeneesmiddelenwet. Ze hebben echter wel een wachttijd. Wanneer het paard voor humane consumptie bestemd is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar dit aan de dierenarts te melden zodat deze het in het paspoort kan aantekenen.
Vaccinaties
Vaccins zijn diergeneesmiddelen maar kennen geen wachttijd. Zoals nu ook al gebruikelijk is, tekent de dierenarts alle gegeven vaccinaties aan het paard af in het paspoort. Het maakt in dit geval niet uit of het paard voor humane consumptie bestemd is of niet.
Wanneer het paard niet bestemd is voor humane consumptie, dan hoeft geen medicijnregistratie (uitgezonderd vaccinaties) plaats te vinden en is de regel “niet voor humane consumptie bestemd” voldoende. Een paspoort en chip blijft wel verplicht.
Bestaande paspoorten
Voor paarden die geboren zijn vóór 1 januari 2004 en die al een door een erkende paspoortuitgevende instantie afgegeven paspoort hebben, hoeft geen nieuw paspoort te worden aangevraagd. Wel moet in deze paspoorten, op de voor aantekeningen bedoelde pagina, de verklaring “wel/niet bestemd voor humane consumptie” en eventueel de medicijnregistratie opgetekend worden. Als de pagina vol is moet alsnog een vervolgpaspoort aangevraagd worden.

In de regelgeving waarop bovenstaande is gebaseerd, is tevens vastgelegd dat het aanvragen van het paspoort en het chippen dient te gebeuren door een daarvoor bevoegd persoon, waaronder een erkende paardendierenarts. Alleen correct ingevulde en ondertekende formulieren worden geaccepteerd.

Vanzelfsprekend kunt U daarvoor bij ons terecht. Hiervoor kunt U een afspraak maken bij een van onze erkende paardendierenartsen op werkdagen tussen 8 en 9.00 uur.

Namens Diergeneeskundig Centrum Z.O.-Drenthe

B. v.d. Griend

P. Stoop

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:06

Mijn antwoordmogelijkheid staat er niet bij:
Ja, omdat het verplicht is en nee, omdat het geldklopperij is

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:36

hey pricilia. ik heb even op de site van de KNHS voor je rondgeneust en dit zijn de resultaten:

Waarom een chip?
De chip koppelt het paard, pony of ezel op unieke wijze aan het bijbehorende paspoort en is op ieder gewenst moment af te lezen. Een uitwendig oormerk is voor paarden niet acceptabel en omdat paarden van sommige rassen uiterlijk weinig verschillen is een schets ook geen eenvoudige controleerbare identificatie. Een unieke identificatie zal o.a. diefstal en verzekeringsfraude tegengaan.

Wanneer een chip?
Volgens de Nederlandse wetgeving moeten in de tweede helft van 2004 alle paarden, pony’s en ezels in Nederland een chip hebben. De definitieve datum is echter nog niet door de overheid vastgesteld. De invoering van de chip vindt echter gefaseerd plaats.

Waar kan het paard of pony worden gechipt?
Chippen kan bij een dierenarts of een paardenpaspoortconsulent. Als een paard gechipt wordt, krijgt het automatisch een paspoort als het nog geen paspoort had.

Kosten
De richtprijs voor een paspoort en het injecteren van een chip is ongeveer € 35,- bij aanbieding van meer dan tien dieren tegelijk. Afhankelijk van administratieve handelingen (bv. registratie) die de paspoortuitgevende instantie moet verrichten kan deze prijs aanzienlijk varieren. Uit kostenoverweging is het daarom aan te bevelen om de paspoortaanvraag en het chippen gelijktijdig te doen. Dat is goedkoper dan twee aparte handelingen.

voor nog meer info: http://www.knhs.nl/wedstrijdsport/bericht.asp?nid=4123

hier heb ik de info ook weg. ik hoop dat je er wat aan hebt!

xx mariette!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:39

Ik heb zelf alleen Lucky nog niet gechipt, de rest allemaal wel.

Lucky heeft een DNA paspoort, dit zat er al bij toen ik haar kocht.
Komende week krijgt ze een chip. Als je wordt gecontroleerd op wedstrijden voor DNA zijn de onderzoekskosten voor jezelf. Dat kan aardig in de kosten lopen als je een paar keer gecontroleerd wordt en bovendien heb ik zelf niks tegen chippen. Van de week krijgt mijn schimmeltje dus ook een chip!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:13

Gelukkig niet verplicht in België! OK dan! OK dan!

Spanje is er van teruggekomen;
Frankrijk denkt erover;
Duitsland weigert (verstandige paarden mensen !!!!);
nieuwe lid-staten denken er niet over (kunnen het ook administratief en financieel niet aan).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:19

Oostenrijk gaat er ook niet aan meedoen.
Een Hollander had een Noriker hengst met chip, zonder brandmerk ter keuring aangeboden in Oostenrijk en hij is zonder meer afgekeurd, alleen al vawege die chip.

Mijn Noriker wordt ook niet gechipt, ik heb DNA onderzoek laten doen, is maar 10 euro duurder dan chippen

Pony_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:27

bedankt voor jullie antwoorden ik weet nu al een stuk meer! ene ik denk dat ik maar in duitsland ga wonen Tong uitsteken die doen het tenminste niet en dus oowk geen extra kosten(hoewel ze niet erg duur zijn)

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:24

neem maar eens een kijkje op http://www.invisio.nl/antichip/. Om deze redenen wil ik mijn haf niet laten chippen. men is al met de 2e kamer in onderhandeling, omdat er steeds meer gevallen naar buiten komen waarbij de chip is gaan zweven (in knie, achter het oor enz) of kapot is gegaan.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:34

Ik heb gekozen voor: Ja maar ik heb er nu wel spijt van; omdat ik mijn paarden in maart heb laten chippen ik een hele poos niks had vernomen over een paspoort van het KNHS. Heb ze toen gebeld en mijn paarden bleken niet in het register te staan terwijl alles netjes op de bus was gegaan. Moest vervolgens de kopiën opsturen t.a.v. van een medewerker van het KNHS dat heb ik ook gedaan maar nu nog steeds niets vernomen. Begin er toch spijt van te krijgen dat ze zo'n ding in hun lichaam hebben voor niks. Verward

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:12

mijne heeft nog steeds geen chip.
het moet helaas wel maar eigenlijk wil ik al dat gedoe helemaal niet, ik vind het gewoon dom gezeik.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:11

Mijn paarden zijn nog niet gechipt en ik ben nog in afwachting van mijn bezwaarschrift... ik wil DNA! Dat belachelijke chipgedoe.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:26

Mijn optie staat er niet bij. Mijn paarden zijn NIET gechipt en zullen ook NOOIT gechipt worden. Beide zijn geregistreerd met DNA.

Voro meer info over hoe wat en waarom zie www.invisio.nl/antichip

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:16

Seventje schreef:
Ik heb gekozen voor: Ja maar ik heb er nu wel spijt van; omdat ik mijn paarden in maart heb laten chippen ik een hele poos niks had vernomen over een paspoort van het KNHS. Heb ze toen gebeld en mijn paarden bleken niet in het register te staan terwijl alles netjes op de bus was gegaan. Moest vervolgens de kopiën opsturen t.a.v. van een medewerker van het KNHS dat heb ik ook gedaan maar nu nog steeds niets vernomen. Begin er toch spijt van te krijgen dat ze zo'n ding in hun lichaam hebben voor niks. Verward

ik heb dat gezeur ook gehad bij het KNHS alles dat ging het om het naam van mijn pony die er niet goed in stond. en ik moets van hun voor de kosten opdraaien nou mooi niet. nu hebben ze het voor mij veranderd. maar ik laat mijn pony straks wel bij een ander stamboek inschrijven en niet meer bij hun

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:20

Ja, ze zijn allebei gechipt. Ik heb er niet zo'n moeite mee, sta er niet om te juichen maar de risico's zijn gelukkig niet heel erg groot. In mijn sport is geen mogelijkheid tot DNA, ik had dus weinig keus. Zonder chip werd mijn veulen zes jaar geleden niet eens in het stamboek ingeschreven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:42

In mijn paarden geen chip. Ontheffing is aangevraagd, DNA is opgestuurd voor bepaling, en ik wacht nog op de sticker, daarna hebben ze allebei een paspoort, en hoeven ze ook niet meer gechipt te worden.
Ik zie de toegevoegde waarde van de chip ook niet zo, als er alleen in Nederland gechipt wordt en er evengoed vlees van niet gechipte paarden via de Oostblok en andere EU landen het land in mag. Dus veiliger maken van het vlees? Laat me niet lachen!