Paard zijn naam veranderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard zijn naam veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:43

Wie weet hoe het precies zit met paardennamen?
Als je zeg maar een paard koopt dat ingeschreven staat bij een stamboek en je vindt de naam niks,mag je hem dan een andere naam geven>
ik bedoel je mag hem natuurlijk noemen zoals je wilt,maar als je dan wedstrijden rijdt?
Moet je dan zijn officieële stamboeknaam opgeven(dus met de letter die bij het geboortejaar hoort)of de door jezelf gekozen naam?

Zomaar even een gedachtengang

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:55

Als je een startkaart aanvraagt mag je zelf een naam verzinnen, de stamboeknaam moet ergens anders op het papiertje kwijt.

Tenminste zo heb ik het gedaan bij mijn paard, stamboeknaam Orion, sportnaam Owen, was geen probleem.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:08

je kan je paard geen andere naam geven, de naam die de fokker hem geeft zal hij altijd op het papier hebben staan :J je kan idd als je wedstrijd gaat rijden wel een andere naam er bij opgeven (zn wedstrijd naam)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:21

ja ik snap dat de naam die de fokker hem geeft,de officiele is.
Die blijft natuurlijk wel op papier staan. Lachen
Maar als je het dier een andere naam wilt geven bv voor wedstrijden of omdat zijn echte naam gewoon vreselijk is,mag je dan zelf weten met welke letter dit begint?
Of dient dit met dezelfde letter te beginnen als de officiele naam Verward

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:50

mag je zelf weten. Mijn paard heet Ulrich op papier ook vreselijk dus en ga hem als ik ga starten gewoon als Breitling uitbrengen

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:06

Het ligt een beetje aan het stamboek, bij het KWPN kan de naam van een paard t/m het derde levensjaar zowiezo gewijzigd worden (à 23,- euro en bij bepaalde uitzonderingen gratis). Na het derde levensjaar kan de naam van een merrie alleen nog maar gewijzigd worden als er geen nakomelingen van haar geregistreerd staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:06

bedankt voor de antwoorden.
Als het paard waar ik nu ben wezen kijken de mijne wordt,ga ik eens nadenken over een leukere naam Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:12

ben ik wel heel benieuwd hoe hij heet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:22

Raven......
is op zich niet eens zo een vreselijk naam.
Maar ik vind het niks.

WendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:36

Vind het juist wel een mooie naam.
Zeker als het een zwart of donkerbruin paard is.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:53

he dit topic had ik zelf kunnen starten.. hilfe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:42

het is een donkerbruin paard..
maar de naam vind ikzelf niet echt wat..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:33

Volgens mij wat het juist zo bij de KWPN dat je de naam van een paard t/m zijn derde levensjaar gratis kon laten veranderen op het papier. Na het derde levensjaar worden er kosten in rekening gebracht.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:19

VValar schreef:
Volgens mij wat het juist zo bij de KWPN dat je de naam van een paard t/m zijn derde levensjaar gratis kon laten veranderen op het papier. Na het derde levensjaar worden er kosten in rekening gebracht.

Alleen bij stamboekopname of eigendomsmutatie kan de naam gratis gewijzigd worden.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:45

ingvdh schreef:
Als je een startkaart aanvraagt mag je zelf een naam verzinnen, de stamboeknaam moet ergens anders op het papiertje kwijt.
.

Precies

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:43

het schijnt wel ongeluk te brengen als je de naam van je paard verandert Bloos! Maar ik weet niet of je bijgelovig bent...

Mijn paard had haar sportnaam al toen ik haar kocht, gezien ik hem wel mooi vind, houd ik die zo als ik weer eens ga starten. (Queen of Diamonds)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:24

Toen wij onze pony kochten heette ze Liando's Alicia.
Ik heb toen de fokker een brief geschreven en toen kwam ik er achter dat haar officiele naam Malika El Bouchabi was. De man waar ik de pony van had gekocht had dus haar naam op het stamboekpapier laten veranderen.

Wij vonden het mooier om haar weer de echte naam terug te geven en hebben het toen weer laten aanpassen op het stamboekbewijs toen we haar ook lieten overschrijven op onze naam.

Wat wedstrijdnamen betreft: je mag zelf een mooie sportnaam voor je paard invullen. Zijn echte naam blijft dan gewoon zijn stamboeknaam en op de startcoupons komt dan jouw bedachte sportnaam te staan.

Alvast heel veel succes met je paard!!

groetjes Juliette

WendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:21

PriscaZ schreef:
het schijnt wel ongeluk te brengen als je de naam van je paard verandert Bloos! Maar ik weet niet of je bijgelovig bent...

Mijn paard had haar sportnaam al toen ik haar kocht, gezien ik hem wel mooi vind, houd ik die zo als ik weer eens ga starten. (Queen of Diamonds)

Volgens de indianen (jazeker!) is het paard pas echt van jou als je het zelf een naam hebt gegeven.
Heb ik ooit eens gelezen.
En mijn paard heeft niet zo'n leuke naam en heb achteraf spijt dat ik hem niet veranderd heb.