Belonen of negeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Belonen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 16:36

Wat ik me al een tijdje afvraag is wat je moet doen als je paard bij het buitenrijden ergens bang voor is en er dan niet langs wil of juist heel heet wordt en er voorbij wil rennen.
Wat je dan automatisch doet is op een geruststellende manier tegen je paard gaan praten en eventueel je hand op zijn hals legt en hem bij wijze van spreken een beloning geeft voor zijn angstige/foute gedrag. Dan moedig je toch alleen maar dat gedrag aan of zie ik het nu te zwart-wit en komt dat niet zo over bij paarden?
Is het dus beter om in zulke situaties je paard te negeren en niets te zeggen of te doen en pas later als hij weer rustig is en het "gevaar" allang achter de rug is een beloning te geven voor zijn op dat moment kalme gedrag?

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:43

Ik doe of enge dingen gewoon de normaalste zaak van de wereld zijn. Ik moedig wel mijn paard aan om er langs te gaan, en als we er voorbij zijn geef ik een schouderklopje.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:48

Ik moedig 'm wel aan met m'n stem en dat is (hoop ik) ook wel een beetje geruststellend, maar het is toch wel anders dan belonen. "Kom op, ga door, voorwaarts!" met ferme stem klinkt toch anders dan "Jaaaa goed zo brave man!" met een zachte stem en als hij terugdeinst dan zeg ik "Euh!" en niet "Braaf!".
M'n handen houd ik op het enge moment gewoon aan de teugels, zijn we er voorbij dan geef ik een aai.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 19:45

Eigenlijk doe ik hetzelfde, dus aanmoedigen, en achteraf belonen. Denk dus dat paarden die associatie dan niet direct leggen (angst vertonen en kort daarop een beloning krijgen). Niet dat mijn paard nu overal bang voor is maar af en toen komen er situaties voor dat hij weer even laat zien dat hij geen held is en die wil ik zo min mogelijk houden. Vandaar mijn vraag. Bedankt!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:48

wat ik altijd doe :
als hij bang is ga ik tegen hem praten noem ik heel erg vaak zijn naam!
ik hou hem met zijn aandacht erbij, beetje met het bit spelen, lichte been hulpen en blijven praten ook opletten dat je niet gaat verkrampen .
LET ZELF niet teveel op het 'enge' iets waar je langsmoet zie het als een grote sinasappel zei een vriendin van mij. (werkt echt als je tegen jezelf zegt : het is maar een sinasappel, het is maar een sinasappel)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:50

ik doe het zoals Margreet het doet..... dat werkt het beste bij mijn paard.

Als ik zie dat ie iets eng vindt, dan zeg ik dat ie een bink is en er best langsdurft, dan groeit ie een meter van trots en stpat ie er gewoon langs Tong uitsteken

't is niet zo vreemd dat Margreet het ook zo doet: ze rijdt mijn paard regelmatig Clown

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:49

Ik negeer zeker niet!!
Gewoon veel praten en dan op een lieve manier niet van: 'Nou kom op!', wat je ook wel eens ziet Scheve mond.
Daar maak je een pony alleen maar banger mee..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:47

Nou een stevig "Ga door!!" of "Schiet op!" kan soms echt wel helpen hoor! En daarna is hij uiteraard "Braaaaaaf" *aai*.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:51

smurf schreef:
't is niet zo vreemd dat Margreet het ook zo doet: ze rijdt mijn paard regelmatig Clown

Toch handig als je dezelfde gewoontes hebt Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 00:52

als mijn pony ergens bang voor is....
en dat is ie soms voor de mest normale dingen, dan praat ik hem er doorheen, asl ik boos op hem wordt , gaat ie gegarandeerd in de achteruit en begint ie heel dom te doen. dus als ie bang is prijs ik hem de hemel in, vertel hem hoe stoer hij is om langs dat bordje te lopen....en dan gaat ie....Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 01:42

Ik negeer het. Als ik me op ga vreten, doet hij het zéker!

Plus dat (jaja, deze wijsheid heb ik van een vriendin) als je hem gaat belonen of geruststellen, je hem bevestigt dat het idd eng is... Knipoog

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 02:22

ik voel de bui meestal al hangen
gelukkig gaat mijn paard niet remmen
maar gaat vol in de remmen als hij iets engs ziet
meestal praat ik dan tegen hem en gaat hij wel verder lopen
maar soms wil hij echt geen stap meer verzetten
dan stap ik af loop met hem naar het enge geval
en als ik er dan voorbij ben dan durft hij ook wel Tong uitsteken
mafpaard

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 09:48

Gewoon praten en als het over is belonen

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:02

Ik zeg altijd: Tis goed, Tis goed.
En als ie dan nog niet wil, ben ik wat strenger en spoor ik hem harder aan.
Nadat we langs het enge iets zijn geweest beloon ik hem met mij stem.(hoge stem: braaf)