Castreren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 11:50

Quintus is een Friese hengst van 7 jaar, lief en rustig in de omgang, alleen met buitenrijden lukt het langs andere paarden rijden niet zo goed, maar dat kun je verwachten van een hengst, nu willen we hem graag laten castreren, maar blijft hij dribbelen en gek doen als we langs andere paarden rijden? En hoe zit het als hij 1 keer gedekt heeft? Wie heeft ervaring of weet het.. als hij gewoon blijft zoals hij nu is hoeft hijook niet gecastreerd worden

Groetjes Diana Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:22

Meeste hengsten worden na het castreren wel rustiger, uiteraard zijn daar uitzonderingen op Haha!
Ik ken diverse ruinen die in een eerder leven gedekt hebben en er later niet meer naar taalden, ook ruinen die het blijven doen. Dus ook daar geen garanties.
Wel is het zo dat het makkelijker is met een ruin ergens heen te gaan dan met een hengst. Een ruin kan in de groep, een hengst over het algemeen niet (in ieder geval niet met merries, tenzij drachtig).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:28

een hengst die laat gecastreerd wordt kan meestal niet in een groep met ruinen. Daar hebben we het ''overleden'' bewijs van gekregen bij ons stal. Dat werd een flink gevecht en het ruintje is na 2 dagen overleden aan de verwondigen.
In een groep met merries kan meestal wel, maar jij zit niet met een stallingsprobleem maar met eenn buitenrij probleem.
Ik rij zelf regelmatig met een 3,5 jarige hengst buiten die ook dekt en als hij een ander paard ziet, wil hij zich nog wel eens groot maken en hinniken en uitsloven, maar ik heb mijn zweep dan standaard in de aanslag. Als hij weigert door te lopen krijgt hij een mep.
Maar goed, of je fries dit probleem niet meer heeft na castratie? Op deze leeftijd zijn de hormomenkwalen vaak overgegaan in gewoonten, en als het eruit gaat, duurt het enorm lang (reken maar op minstens een jaar).