Hoeven teren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Hoeven teren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 22:56

Misschien een oenige vraag..... Scheve mond
Maar hoe doen jullie dat met hoeven teren?
Ik vraag me namelijk af, wanneer ik dat het beste kan doen.
Voordat m'n paardje in de bak gaat is niet handig, want dan loopt hij natuurlijk in het zand. Erna zijn z'n hoeven waak zanderig en vochtig...lijkt me ook niet handig Verward

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:01

ik maak meestal de hoeven na het rijden (tsja.. droge buitenbak nog steeds dus ook nie vochtig zijn ze dan Bloos) schoon met een borstel... dan teer ik ze in...

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:20

Gebruik even de zoekfunctie, hier zijn echt al heel veel topics over geweest Knipoog

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:54

ik heb twee weken terug een clinic gehad van een hoefsmid. jaja, kan nu zelf een ijzer verwijderen met behulp van een hamer, nijptang en schroevendraaier. Naast de praktische kant van het verhaal, hebben we een zeer uitgebreid theorie gedeelte gehad. het teren van de hoef kwam hierbij ook aan bod. Deze smid was zeer tegen het teren van de hoeven, met als uitzonderingsgeval ernstig rotstraal. Het teer sluit de hoeven namelijk af voor het vocht wat ze normaal opnemen. Dit vocht is nodig om de condities van de hoef te reguleren. Met (onnodig) teren zorg je er eigelijk voor dat de hoef zichzelf niet kan verzorgen en droogt deze uit. ik zou het teren van de hoeven dus afraden, tenzij je paard ernstige rotstraal heeft...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:02

Ik teer de hoeven 1 keer in de week, in nattige periodes...anders niet...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 03:04

wanneer ik veel ga of heb buitengereden in de blub, doe ik het ongeveer 1 à 2x per week.
En ik heb btw een teer-spray echt onwijs handig... met de ouderwetse uit een potje werd het bij mij altijd zo'n kliederboel Haha!

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 07:18

Mijn hoefsmid zegt dat ik alleen mag teren als hij net mijn paard bekapt heeft. Dan zijn de hoeven schoon, en heeft het het meeste effect.
Als je vuile hoeven teert, kun je bacterien insluiten die daar veel ellende kunnen veroorzaken.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 07:22

Niet. Teren verstopt de porieën. Er zijn veel betere middeltjes tegen een te weke straal. Daarbij nooit over iets anders dan de straal gebruiken.

Gewoon de hoeven goed schoonmaken na het rijden en eventueel hoefolie erop. Wanneer hij last heeft van een te weke of rotte straal de hoefsmid om advies vragen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 10:47

@tobilover: Dat had ik via ' zoeken' gedaan...maar vond niets! Verward
@soesie: Daarom inderdaad mijn vraag! *LOL*

Alle anderen dank voor de reacties! OK dan! Ik Doe gewoon (nog) even niets. Zijn hoeven zijn prima in orde. Eerst vlogende keer dat de hoefsmid komt vraag ik hem wel of het eventueel nodig zou zijn bij mijn paardje!

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 11:03

na het rijden hoeven schoon maken met water en borstel en daarna teren. wel zorgen dat er geen rotzooi onder zit.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:43

Je moet hem niet in het wilde weg teren. Alleen met een functie. Zoals Rotstaal ect.. Dat z'n 3 a 4x in de week!