Sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 22:31

Hey!

Draag jij sporen?
Waarneer ben jij ze nodig gaan vinden?
Heb jij knoppen?
Of heb je lange scherpen?
Vind je het niet nodig?
Wat heeft de werking voor jou?

kortom: Wat vind jij van sporen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:35

Ik rij dressuur met sporen.
Ik had rugklachten en hierdoor minder kracht in mijn benen waardoor aandrijven moeilijk was en zo kunnen mijn benen op hun plek blijven en kan ik mijn hulpen goed doseren ipv. ineens een schop (waar het vaak op neer kwam)
Ik heb de kleinste spoortjes, meer is niet nodig.
Het heeft dus bij mij vooral al werking; verlenging van mijn hak. Wanneer mijn pony niet op een normale kuitdruk reageert kan ik de hulp verduidelijken met de spoor. Normaal gesproken doe je dit door meer druk uit te oefenen, maar dit lukt niet ivm. mijn lichaamsklachten.

Hier nog meer antwoorden;
[RT] Met welke sporen rij jij?
[VMR] Waarom rij jij je sporen?
[RT] sporen? of niet..
[VMR] sporen!!!
[RT] welke sporen?
[VMR] De zachtste sporen..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:40

Ikzelf rij niet met sporen, niet nodig. Maar ik heb er geen problemen mee als andere ze wel dragen, als ze er maar verantwoord mee omgaan Lachen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:47

geen sporen. vind het eng om er mee te rijden. ik durf dan echt niet meer aan te sporen bang ik dat te hard doe Clown

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:51

Ik draag wel sporen met dressuur.

Maar met springen meestal niet.

Ik rijdt meestal met 3 cm en soms met 2,5cm

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:40

Ik reed Eldien wel met sporen, behalve met springen.
Heb 2 paar: Kleine knopspoortjes en rechte van 2 cm.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 01:20

Ik heb wel sporen, maar mijn verzorgpony reageert er niet helemaal op zoals het hoort, en gaat stilstaan en bokken zodra ik haar aanspoor, terwijl het maar kleine knobbeltjes zijn.. Schijnheilig
Op de manege waar ik eerst reed, reed ik wel vaak met sporen, omdat de manege paarden daar net iets meer op reageerden, dan op been.
Nu rij ik gewoon zonder dus.. (anders kom ik niet meer vooruit Haha! )

En wat ik ervan vind.. tsja, als je met sporen kunt rijden, en het gaat er beter door, waarom niet. Maar ik zie ook "vaak" mensen sporen misbruiken, in plaats van gebruiken, en dat is dan weer niet de bedoeling..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 01:42

Op mijn eerste paard reed ik met sporen vanaf het moment dat ze goed ingereden was, en mijn beenliging goed genoeg was.

Tijdens wedstrijden en soms tijdens het oefenen droeg ik ze omdat ze dan altijd net iets beter op minder been beweging reageerde.

Bij Par vind ik het nog niet nodig, zij reageert normaal gesproken *behalve als ze haar dag niet heeft* al heel erg actief op beenhulpen, dus daar zie je sowieso al weinig van, en mijn beenligging is gewoon nog niet goed genoeg *ben er 7 jaar tussenuit geweest*

Als we ooit zo ver wedstrijden zullen starten dat het nodig is zien we dat tegen die tijd wel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 04:07

Als ik prive les in dresuur heb draag ik ze weleens... als ze bijvoorbeeld te weinig impuls vertoont met de zijgangen vind ik het weleens handig om een beetje bij te kunnen 'tikken', verder draag ik ze weinig omdat ik mijn knollie wel redelijk goed voor het been vind.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 05:02

ja ik draag sporen.
ik vind het makkelijker om een paard voorwaards te houden en impuls te houden,
maar ben ze 4 jaar geleden gaan dragen omdat ik een vervelende pony onder mn gat had,, (steigeren) en zo kon ik m naar voren drijven.
ik vind dat je sporen kunt gaan dragen als je een stil been hebt, en er met je paard voordeel van hebt.
als je ze niet nodig bent hoef je ze ook niet te gebruiken.
ik rijd ook een 3 jarige. die rijd ik zonder omdat ik nu toch alleen wat basis doe, en ze is best voorwaards van zich zelf.
ik heb geen lange sporen gewoon vriendelijke redelijke stompe spoortjes.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 08:28

Draag jij sporen?
Ligt eraan welk paard ik train.
Waarneer ben jij ze nodig gaan vinden?
Ik vind sporen nodig op het moment dat ik de hulpen moet verfijnen wanneer het paard niet fijn genoeg aan het been is en er imo te weinig respect voor de zweep is of een juist angstige, té felle reactie op de zweep.
Heb jij knoppen?
Of heb je lange scherpen?

Ik heb ze in alle soorten en maten.
Vind je het niet nodig?
Bij paarden die het niet nodig hebben of bij ruiters die er niet aan toe zijn vind ik sporen onnodig.
Wat heeft de werking voor jou?
Dat het paard beter voor de verfijnde hulpen wordt en het rijden uiteindelijk gemakkelijker en aangenamer wordt voor zowel paard als ruiter.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 11:33

Hey Okkie1

Heel duidelijk.dankjewel!
Zelf ben ik ze nog niejj nodig, maar een jongen van mijn ponyclub draagt langen van 5 cm en slaat waarneer het maar kan met de sporen in de buik. Je ziet gewoon dat die pony er geen plezier in heeft!
Zo lees ik dus ook dat het ook nergens voor nodig is!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 11:55

Ik rij nooit met sporen en we rijden inmiddels M1. Heb ze ook nog gen moment gemist om mijn hulpen te verfijnen.
Wel draag ik tijdens wedstrijden sporen omdat ik dan net dat beetje meer heb om mijn paard weer bij de les te krijgen. Hij denkt namelijk dat hij in de feteling is als we op wedstrijd zijn.
Ik rij wel (als ik ze draag) met de allerkleinste knopspoortjes en ze hangen ook altijd redelijk laag aan mijn laars.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 13:19

Oja, ik ben ze ook nog niet nodig, zweep werkt ook redelijk, terwijl ik er niet mee sla!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:21

ik rij met sporen op de manege, de instructice zei dat ik ze wel mocht omdoen, ik heb knopjes, en ik gebruik ze alleen als het nodig is.

zappa_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:26

Ik rij zelf wel met sporen.
Ik gebruik het omdat mijn paard niet zo onwijs goed op mijn benen werken.
En ik gebruik het voor mijn paard net iets makkelijker naar beneden terijden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:26

RaQuKA schreef:
ik rij met sporen op de manege, de instructice zei dat ik ze wel mocht omdoen, ik heb knopjes, en ik gebruik ze alleen als het nodig is.

dit vind ik dus echt een duidelijk voorbeeld van DOELLOOS!

Ik rij enkel met sporen als ik les heb en veel oefeningen ga oefene waarbij de hulpen dicht bij elkaar liggen.. maar dan ook niet altijd..

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 13:39

Mijn instucteur raad mij ook aan sporen te gaan proberen. Ik trek me er niks van aan, doeloos, als je hem gewoon vooruit en goed krijgt

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:48

Ik rijd ook met sporen Hele gewone eigelijk geen knoppen maar ze zijn dnek ik 1.5 centimeter lang? of 2 ik heb eigenlijk geen idee..maar het is wel fijn om je hulpen mee te verfijnen

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 14:19

Ik rijd altijd met sporen, ze zijn 3 cm lang, en ik vindt het wel nodig...
mijn paardje is erg goed aan het been en ik hoef een kleine hulp te geven, dan reageerd ze al.
Daarom rijdt ik met sporen, om die hulpen zo fijn te kunnen houden, als ze eens minder reageerd, hoef ik haar geen schop te verkopen, maar even aan te raken met het spoortje!
Ook is het verplicht voor mij met de wedstrijden, aangezien ik deze merrie in de M2 start.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:14

Ik rijd nooit met spoortjes op Nance of Sean. Bij Nance werd het wel geadviseerd om dr meer aan het been te krijgen, maar ik vind het eigenlijk zo wel best (ze is voorwaarst genoeg) .
Soms als ik een manege paard pak doe ik wel een spoortje om (wieltje) zodat de hulpen bij dat paard doorkomen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:25

Ik heb Amo nooit met sporen gereden, maar ga deze komende week aanschaffen. Waarom? Omdat hij geen respect heeft voor het been (ex-manegepaard) en ik hem op deze manier beter kan 'bereiken'. Ik vind het fijner om zacht aan te sporen met een spoortje dan dat ik met mijn hakken ga zitten schoppen wanneer hij écht niet vooruit wil. Verder vind ik een zweep te onhandig, en reageert Amo er amper op Lachen Ik ben van plan knopspoortjes van 20 of 25 mm. aan te schaffen Lachen

[edit]typfout[/edit]

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 18:50

Ja je moet er een goed gevoel bij hebben!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:04

ik vind het gebruik van sporen prima,als je ze wel op de goede manier gebruikt!!!!
ik rijdt zelf ook meestal met sporen,maar het ligt er wel aan wel paard ik train,want de een heeft spoorgebruik nodig,en het andere paard niet!
en ik dan gebruik ik ook meestal de normale maat(niet iets groots,of scherps!)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:11

Ik vind overigens dat je je sporen niet moet gebruiken om je paard beter aan het been te krijgen. Vaak is het meer een kwestie van je beenhulpen consequent te geven. Dus niet steeds drijven maar meteen om een reactie vragen. Als je dit niet onder de knie hebt heeft een spoortje waarschijnlijk ook geen nut omdat je paard daar op den duur ook niet meer op reageert. dan moet je weer naar een scherper spoortje en dan is het einde zoek.