aankoopkeuring: sesambeentje score 2-3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynskje21

aankoopkeuring: sesambeentje score 2-3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 19:09

Gisteren werd de merrie die ik wilde kopen, klinisch en röntgenologisch gekeurd.
Klinisch helemaal goed. Ook Röntgen OK. Totdat... de dierenarts bij het sesambeentje linksvoor twijfelde tussen 2 en 3. Boeken erbij gehaald en hij zei tegen mij dat hij het geen 2 kon geven maar een 3 was weer ´te slecht´. Dus score 2-3 met een negatief advies. Ik ga nu mee met het advies van de DA maar vind het wel heel jammer dat ik het paard aan me voorbij moet laten gaan.

Het is een merrie van 4 jaar (KWPN), net aangereden. Prijsklasse onder 4500 euro. Ik wil er ´recreatief dressuur´ mee gaan rijden en wedstrijdjes als ze er klaar voor is.

Hebben jullie wel eens zo´n ´twijfelscore´ meegemaakt? Is een score 2-3 voor het gebruik waar ik haar voor zou kopen, inderdaad eeen reden voor een negatief advies?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:31

Ow dat is echt erg vervelend voor je !!!
Ik vind het erg verstandig van je dat je bij aankoop je paarden klin + rontg. laat keuren, veel mensen doen dat niet en dan zie je dus ook dit soort problemen niet !!!
Deze merrie heeft dus wel degelijk een 'gebrek' daar moet je altijd rekening mee houden, misschien wordt het gebrek wel erger oid, of uit het zich in een ander soort gebrek.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:41

Dat blijft altijd een heel moeilijk verhaal. De bruine in mijn avantar is nu bijna 18, ik heb haar sindsdat ze een (verwaarloosd) veulen was. Voordat ze ingereden werd had ze al arthrose + aan 1 been een 3 op het straalbeentje. Ze werd pas met 14 onregelmatig (in draf) door de arthrose. Maar ze heeft dus ook HKO........maar daar tot nu toe nooit last van gekregen.
Vele DA's en hoefsmeden zijn eigenlijk tegen deze methode om paarden te keuren, maar er is momenteel nog geen andere manier om iets zinnigs te zeggen over de "toestand" van het paard. Het rontgenologisch beeld hoeft (zoals in het geval van mijn paard) totaal niet overeenn te stemmen met het klinische beeld (m.a.w. rontgenfoto laat heel veel arthrose zien, toch loopt het paard goed)

bekijk deze link maar eens: het artikel heet "kreupele kansen" http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:46

Tja, moeilijk. Je moet je goed realiseren dat het niet hoeft te betekenen dat ze er kreupel op gaan lopen! (het kan) En bovendien zijn er bij een prok onderzoek geen eisen aan het sesambeentje. Nogmaals moeilijk maar ik zou denk ik de gok wel wagen en misschien iets van de prijs afvragen. Recreatief dressuur is natuurlijk wat anders dan de zware dressuur of springsport.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:55

Ik heb genoeg ellende meegemaakt met mijn paarden en hoewel ik weet dat een rontgenologisch keuring ook niet alles zegt, zou ik dit paard idd mijn neus voorbij laten gaan.
Geen hand vol paarden maar een land vol paarden. En op 4-jarige leeftijd al twijfelachtig zou niet mijn keuze zijn.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 20:10

Citaat:
En bovendien zijn er bij een prok onderzoek geen eisen aan het sesambeentje.

Sammy, wat bedoel je daar mee? Geen eisen?
Is Prok hetzelfde als een aankoopkeuring (je merkt al, ik ben niet echt een expert op X-foto´s Bloos )?

morretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:17

dat vraag ik me ook af (ben ook niet echt een expert)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:25

Ik zou hem ook aan mijn neus voorbij laten gaan.

Maar aan de andere kant, heel veel paarden met die klassering die alles kunnen.
Ik heb soms echt twijfels bij de klasses bij R-Keuren.
Maar goed, doe er vrolijk aan mee, om ook dergelijk paard te laten staan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:48

Ik zou hem niet nemen. Je hoort altijd wel van die verhalen van afgekeurde paarden die nu toch internationaal springen enzo. Maar uitzondering bevestigd de regel.
Ik heb ooit een paard laten keuren die klinisch al zichtbaar heel onregelmatig liep. En nog kreeg ze een 3 op het rechtervoorbeen (verbeend hoefkraakbeen en de hoefkatrol en dat op 5 jarige leeftijd).

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 21:04

@scum: ja daar heb je gelijk in, maar internationaal springen is wel iets anders dan waar ik haar voor zou gebruiken. En score 2-3 is zo op het nippertje.
Wat jij nu schrijft onrgelematig en dan een 3, vind ik een schril contrast met ´mijn´paard niets aan de hand (klinisch) en bijna een 3. Is de keuring dan zo subjectief dat het paard bij de ene DA zou worden goedgekeurd en bij de andere een afkeuring zou krijgen???

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:08

Ik denk dat de richtlijnen voor een cijfer wel aardig beschreven zijn, maar elke dierenarts interpreteert toch wel anders. Dat paard waar ik het over had werd tot mijn verbazing (en tot verbazing van de gene die het wilde verkopen) zelfs nog klinisch goedgekeurd. Ik was zooooo blij dat het op de foto's uiteindelijk toch misging.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:18

Ynskje: dit is mijn mening:

Het hangt er veel van af wat voor ruiter jij bent, en hoe fanatiek je denkt te willen worden in de nabije toekomst.
er zit geen handel in dit paard; de verkoopprijs zal altijd blijven maximaal wat jij ervoor betaald. En dat is dus geen 4.500 euro meer.

Als jij van plan bent het beestje heel lang te houden, en je durft een gokje te nemen (ze kan morgen kreupel zijn, maar ook net zo goed pas als ze 18 wordt), en je wilt jezelf niet het Rabotalentenplan in rijden met het paard. Welnu, als je gewoon een 'lol'-paard wilt (oftewel een loop-of-sloop-paard) en je ziet verder wel waar het schip strand, dan kan je altijd nog eens een bod wagen van een euro of 2.000. Dikke kans dat de merrie dan alsnog van jou wordt, dus voor je geld noemt, wees er zeker van dat je de merrie wilt hebben.

Voor mezelf persoonlijk; twijfelgevalletje 2-3 zou ik wel durven kopen. Voor weinig Knipoog

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 21:38

Voor Dees:
Bedankt voor je mening. De prijs lag ruim onder de 4500 hoor (maar 4500 is verzekergingsgrens voor foto´s heb ik net gisteren geleerd).
Nou het is niet zo dat ik een paard zou kopen en ´maar kijken hoe het gaat´. Daar is de hobby te duur voor en bovendien heb ik al een paard in pension. Het is niet zo dat ik 100% garantie wil dat ze nooit iets zal krijgen maar ik wil een normaal gezond paard waarmee ik zeg maar t/m M2 zou willen gaan rijden. Wat zegt een score van 2-3op een sesambeentje dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:49

Dat kun je niet zeggen, jammer genoeg
er lopen er met niks zichtbaars op de foto zo kreupel als wat
en met een 3tje Z

er is een verhoogd risico, als hij nog nooit kreupel daarop is geweest, eigenlijk nog niet meer dan dat

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 21:59

@kawa: yep dat zei de DA ook...
Het is wel zo dat ze vorig jaar op linker voorknie een trap had gehad (of val?) waardoor ze even uit de roulatie was. Maar daar was nu op de foto´s niets meer op te zien.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:34

Moeilijk. Mijn pony heeft aan beide voorbenen sesambenen klasse 3. Ze is 12 en heeft er nooit last van gehad. Ik wist het niet toen ik haar kocht.
Volgens de veearts kan ik er bij wijze van internationaal mee gaan springen zonder dat ze er last van hoeft te krijgen. Ik merk wel dat ik haar heel goed aan het werk moet houden. Ze heeft wegens een flinke valpartij een poosje rust moeten houden (alleen stappen) en toen kreeg ze er wel meer last van. Maar zolang ze regelmatig werkt is er niks aan de hand.

Toch zou ik als ik een nieuw paard zou kopen verder kijken. Het blijft een risico.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 22:49

Waar kreeg ze last van dan? wat waren haar klachten?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:54

als een beestje 4 is, moet alles gewoon goed zijn IMO
voor 1000 tot 1500 euro kun je de kok wel wagen, maar hoger zou ik zeer zeker niet gaan
dit paard is zowiezo ongeschikt voor de handel.. wellicht dat ze daarom ook onder de 4500,- zit Scheve mond

ik zou m lekker laten lopen en je niet blindstaren op dit ene paard
begin liever met iets gezonds, de dierenarts kosten zijn bij een gezond paard al hoog genoeg !!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:43

ben het met crossmonster eens.
Het is een jong paard, waar dus nog niet zoveel "werk"in zit.
Als het paard 9 jaar of ouder was, had ik er geen problemen mee.
2-3 is verhoogd risico. Het is aan jou de vraag of je dat risico wil nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:45

Paarden met slechte kwaliteit op het sesambeen kunnen problemen krijgen met pezen die daarop aanhechten. Het is dus zeker niet zo dat de sesambeentjes onbelangrijk zijn.

Het kan best zijn dat ie er nooit last van krijgt. Je moet jezelf alleen afvragen of je dat risico wilt nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:51

Voor 1500 a 2000 euro zou ik het dier durven kopen, maar niet voor meer geld. 4500 euro is altijd nog 10.000 ( bijna) gulden en dat is geld zat voor een vierjarige die voor recreatief gebruik is. En met de straalbeentjes die niet geheel 100%.

Maar de kans dat ze er ooit last van krijgt acht ik vrij klein, paarden worden meestal niet kreupel op botproblemen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 01:04

Ik vind een 2-3 niet zo'n probleem. Een 3 is pas verhoogd risico en daar blijft ze dus onder.
Vind het ook vreemd dat je dierenarts een negatief aankoopadvies gedaan heeft als het paard klinsch verder 100% goed is.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 09:16

Citaat:
paarden worden meestal niet kreupel op botproblemen.

Verward Verward Verward

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 09:18

Citaat:
Vind het ook vreemd dat je dierenarts een negatief aankoopadvies gedaan heeft als het paard klinsch verder 100% goed is.

Ja dat vind ik achteraf dus ook wel een beetje vreemd. Hij vond het een verhoogd risico en genoeg reden om een negatief advies te geven. Zonder dat ze echt een 3 had.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 11:10

Pipo schreef:
Voor 1500 a 2000 euro zou ik het dier durven kopen, maar niet voor meer geld. 4500 euro is altijd nog 10.000 ( bijna) gulden en dat is geld zat voor een vierjarige die voor recreatief gebruik is. En met de straalbeentjes die niet geheel 100%.

Maar de kans dat ze er ooit last van krijgt acht ik vrij klein, paarden worden meestal niet kreupel op botproblemen.

Pipo het ging hier om de sesambeentjes en niet de straalbeentjes.
(Even off topic: Pipo wat heb je toch een rotkop gekregen, wat is er gebeurt?)

In sommige stammen met veel gelders bloed, zie je regelmatig een iets afwijkende vorm van de seam beenderen terug komen, die dan idd 2-3 geclasseert worden.
Ik heb er een paar zo gehad, maar de eerste moet hier nog kreupel op worden.

Afwijkende sesam beenderen geven zelden tot nooit kans op kreupelheid en als dit wel gebeurt, is er meestal een onderliggende oorzaak, die het veroorzaakt.