manegepaard gekocht... Hoe opknappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

manegepaard gekocht... Hoe opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 18:10

hey,

bij ons is er een manegepaard verkocht. Maar nu vroeg de eigenaresse zich af hoe ze haar paardje nu terug in een goede staat kan krijgen. Ze staat erg mager en is nogal sloom. Vroeger was ze heel wat fitter Tong uitsteken Het is wel een merrie van 15 jaar. Heeft er iemand tips om haar terug OK dan! te krijgen?

Alvast bedankt xxx ikke

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:13

Ik heb zelf ook een wat ouder paard gekocht. Die vrij mager is. En een slechte conditie heeft.

Ik geef hem veel goed hooi. Hij krijgt 2 kilo biks per dag. En een halve slobber met 8 granenmix en hij krijgt bruin oud brood.

Ik rij of longeer elke dan 20 a 30 min. En het gaat steeds beter.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:15

Dat gaat niet zo 1, 2, 3. Bij ons worden ook wel eens manegepaarden verkocht en na een maand of 2 herken je ze al bijna niet meer terug. Er is niets speciaals dat die eigenaren ervoor doen, maar vaak het verminderen van het aantal uren dat zo'n paard maakt, waarbij genoeg voer wordt gegeven is al genoeg. En natuurlijk een hoop liefde, poets- en toiletteerwerk Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:24

ik heb een manegepaard gekocht. willem was 15 toen ik hem ging leasen, na 1,5 jaar heb ik hem gekocht.
alleen al door goed passend harnachement, juist voer en juiste beweging en veel liefde help je ze er boven op. goed na laten kijken door de diwerenarts, want vaak hebben ze rugpin of iets dergelijks(zoals die van mij)
sinds een half aar sta ik op een super pensionstal met goede verzorging(qua voer enzo, werk er zelf Haha! ) en hij is er zoveel beter uit gaan zien.. hij is niet meer te vet, maar wordt uist steeds dunner waardoor ik hem nuop masmeel erb heb.
hij is nu bijna 17 en voelt zich steeds jonger. met rijden gaat het steeds beter, mensen die hem vanvroeger kennen, vinden hem er super utzien..

echt leuk vind ik dat een manegebeest nog ff goeie dagen geven voor zijn goedverdiende pensioen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:31

Op een manege hebben ze heus niet altijd slecht hoor, tenminste niet op die waar wij komen.
Sommige paarden kunnen het werk echter vaak geestelijk niet aan. Steeds andere mensen en manieren van rijden en opzadelen. En iedereen zal wel even laten zien hoe het nu echt moet en dat paard wel even "aanpakken".
Mijn paard bloeide na een paar weken op het weiland al helemaal op en veranderde van een als "zuur" bekend staand paard (vooral voor mannen) in een echt familiepaard.
Zeker veel ruwvoer geven en dan gewoon kijken hoe het gaat, voeren op het oog dus. Veel poetsen en knuffelen is natuurlijk helemaal leuk voor zo'n dier, zeker als het een vast persoon is die duidelijk gek op hem/haar is.

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:40

lekker paardenmuesli geven en lijnzaadolie (gaat ze mooi van blinken). Ow ja ook toileteren maakt van een boereknol een droompaard!

Jatjana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:21

Ik kan ook aanraden als hij heel mager is om hem kuilgras te gaan voeren en er dan geen biks bij te voeren, want dan krijgt ie weer teveel voedingsstoffen, maar in kuilgras zitten heel veel voedingsstoffen waar ze vaak van bekomen en het is heel smakelijk spul. natuurlijk veel liefde en aandacht en elke dag wat beweging.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:21

goed voeren, eventueel max h geven of ander voedingssupplement. Maar ik zou eerst kijken of hij zo bijkomt. Meestal met lekker poetsen, voldoende aandacht en normaal bewegen en goeie voeding doet wonderen