waarom wel/niet nemen jullie een hond, paard of po

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollander

waarom wel/niet nemen jullie een hond, paard of po

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 18:09

Ik ben er benieuwt waarom jullie wel of niet een paard, hond of poes/kater uit het asiel of opvang nemen?

Je moet dan wel reking houden met de eisen die hun stellen.

Ik zou zo een dier best willen op vangen maar er zijn een aantal punten die mij tegen houden en ook tegen houden om mijn pony aan hun af te staan bv wanneer ik niet meer instaad ben om voor haar te zorgen.
Ik doe dit niet omdat z'n beesje nooit echt van jou zal worden je bent een soort oppas die voor alle kosten moet op draaien.
ook bepalen hun of het beesie in geslapen mag worden wanneerhet aan een kwaallijd enjij het dier eigenlijk niet meer wil laten lijden of juist dat hun hem willen laten in slapen van wegen een kwaal maar jij hebt dit liever niet.
ook kun je niet meer naar bv een mode show of een nestje nemen voor de lol dan allemaal.

deze punten vind ik er jammer en houden mij tegen..

maar mijn vraag is dus wat zijn jullie punten waarom jullie wel of niet een dier uit het asiel nemen den aan paarden honden en katten.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:24

Ik snap je niet echt... Als ik in een dier uit het asiel haal is het toch van mij?! Dus dan mag ik toch zelf bepalen of en wanneer ik het naar de dierenarts breng, of ik ermee ga fokken en of ik ermee naar show oid wil?!

In ieder geval hebben wij geen dieren uit het asiel omdat wij onze honden (die inmiddels beiden niet meer leven) als pup bij een goede fokker vandaan hadden, rashonden met stamboom dus. Mijn zusje en ik waren nog klein toen die honden kwamen, dus ja, dan wil je een betrouwbaar dier waarvan je de geschiedenis zeker weet. Een eventuele volgende hond kan net zo goed wel uit het asiel komen.

Katten hebben wij niet uit het asiel omdat het een godsvermogen kost om er hier eentje uit een asiel te krijgen. Ook zijn ze hier onwaarschijnlijk pietluttig wat betreft criteria waaraan je moet voldoen. Verder staan er ontzettend veel leuke katjes op internet, vaak gratis of tegen een kleine vergoeding op te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:27

ik vind het goed dat ze die dieren op vangen en herplaatsen ik vind het ook erg jammer dat z'n dier nooit van jou word.

@ effy : als je z'n dier adopteerd krijg je een contact onder je neus waarin vermeld word dat je niet mag fokken of shows mag lopen ook bepalen hun of een dier wel of niet ingeslapen mag worden.

Ik zou z'n dier niet adopteren omdat ik het erg leuk zou vinden om een nesje te nemen voor de hobby en dan 1 malig.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:32

nano schreef:
@ effy : als je z'n dier adopteerd krijg je een contact onder je neus waarin vermeld word dat je niet mag fokken of shows mag lopen ook bepalen hun of een dier wel of niet ingeslapen mag worden.

Dat van fokken en shows lopen kan ik nog begrijpen. Ik zou geen moeite hebben om daarvoor te tekenen. Maar stel dat ik een hond van een jaar of 3 uit het asiel haal en het beest is (na 9 jaar waarin ik voor alle medische kosten ben opgedraaid, logisch want het is mijn hond) op z'n 12e aan het einde van z'n latijn en de dierenarts adviseert mij hem in te laten slapen, dan ben ik toch zeker niet verplicht om eerst het asiel om toestemming te vragen?!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:42

Ik sluit even aan op Effy, want dat zou ik ook belachelijk vinden!
Als we dan even het voorbeeld van de hond aanhouden, stel dat je idd belt. In die 9 jaar hebben die mensen (en wie zegt dat er ondertussen geen andere werknemers zijn gaan werken) heel veel andere dieren gezien en weten ze waarschijnlijk niet eens meer hoe je hond eruit ziet...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:42

Op zich is een contract helemaal niet verkeerd. Mijn hond Ichamook komt van de fokker af en er is destijds een contract ondertekend dat zij de hond terug nemen als er niet meer voor gezorgd kan worden om wat voor reden ook. Die beslissing nemen we zelf, maar het is toch fijn om te weten dat het dier niet zomaar in een willekeurig asiel terecht komt mocht het zo zijn. De honden hebben het daar zeer goed bij die fokker. Zij stellen ook alles in werking als er een hond uit hun fokkerij terecht is gekomen in een asiel, het dier terug te krijgen zodat zij het zelf weer herplaatsen bij iemand waar de hond bij past. Zij onderhouden regelmatig contact met de mensen die een hond van hen hebben door keuringen, strandwandelingen etc. te organiseren. Hele fijne mensen dus. Zelf ben je zo ook geneigd hen te bellen, al is het maar even voor de gezelligheid.OK dan!

Wat pony´s betreft: ik heb mijn shet als 1.5 jarige verkocht onder de voorwaarde dat hij niet direct weer weg zou gaan. Als die man de shet binnen korte tijd weer weg zou doen, zou ik hem voor hetzelfde bedrag terug nemen. Afspraak stond, maar toen ik de man 3 maanden later aan de telefoon had, vertelde hij me dat de shet wegging naar iemand anders (handelaar). Ik heb hem aan de afspraak herinnerd. Het ging hem niet van harte, maar de shet is de handel op deze manier gelukkig bespaard gebleven, Hij staat weer bij mij en is inmiddels bijna 6. Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:29

Er is een heel goede reden voor zulk soort contracten !!
Ik zit heel veel bij het plaatselijke asiel (hier 800m verderop) Als ze tijd hebben gaan ze controleren bij bepaalde adressen. Zo hebben ze onlangs een hond teruggehaald die bij een man al een maand in de kelder opgesloten zat Boos! beest was in die maand sterk vermagerd, vel over been. Als dat contract er niet geweest was hadden ze de politie in moeten schakelen en die zou dan moeten beslissen of het "erg" genoeg was om de hond in beslag te nemen (als ze al tijd of zin hadden om er langs te gaan) nu konden ze de hond direct meenemen.
Ik vind het een goede zaak. Al mijn kattten (6) komen of uit het asiel of zijn gevonden. Bij mij hebben ze echt nog nooit een dier weggehaald hoor Haha! , moet juist uitkijken dat ik niet wordt overgehaald om NOG een zielig geval in huis te nemen Schijnheilig

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:46

Omdat wij jonge, groene, onbeleerde pony's willen. Zeker 80% van de pony's in zo een opvang mankeert 'iets'. Ik heb geen zin om andermans rotzooi op te knappen, dan koop ik liever een pony die niets kan en leer hem zelf alles. Als hij dan iets fout doet ligt het tenminste aan mij.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:37

zelf werk ik voor een paardenopvang. En ja, bijna alle dieren die we binnen krijgen mankeren lichamelijk wat. Daarom komen ze ook bij ons terecht. Een adoptant is nooit eigenaar, maar heeft wel veel rechten.

Sommige mensen kiezen bewust voor zo'n dier, of omdat ze zelf ruimte hebben en een gezelschapsdier zoeken of omdat ze het dier een nieuwe kans gunnen.
Overigens is het niet zo dat als je een dier van ons hebt staan en de veearts adviseert een spuitje, dat wij dat tegen zullen houden. Het welzijn voor het dier gaat altijd voor!

Elguccia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:13

Ik heb zelf 2 katten uit het asiel en heb inderdaad ook een 'contract' ondertekend waarin staat dat ik niet met ze mag fokken en dat ik altijd verantwoording moet afleggen aan het asiel mocht er iets gebeuren. Ze kunnen ook besluiten sectie te plegen op een overleden kat bij vermoeden van mishandeling of misdrijf. Beetje laat dan natuurlijk maar goed, het schrikt misschien wel slechterikken af.
Zo is het denk ik ook bedoeld, min of meer een proforma overeenkomst waar alleen in geval van nood gebruik van gemaakt zal worden. Als jij je dieren goed behandeld en verzorgt, dan zal niemand het in zijn hoofd halen de dieren bij je weg te halen. En niet ermee fokken, tja, da's natuurlijk logisch .. je verwacht toch niet dat een asiel fokken gaat stimuleren, wel?
Trouwens, ik heb bewust gekozen voor katten uit een asiel, omdat ik niet mensen die zomaar lukraak fokken met dieren (of gewoon niet laten castreren) zeker niet ten dienste wil zijn door hun dieren te adopteren. En dat doe je wel als je gratis katjes ophaalt.