Verzekering bijrijder???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sambo

Verzekering bijrijder???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 14:48

Wie weet hoe het zit als je iemand op je paard laat rijden?
Wie is hier aansprakelijk voor bijvoorbeeld ongevallen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:12

zoekfunctie??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:14

In principe is de berijder/geleider verantwoordelijk, onafhankelijk of die persoon wel of geen eigenaar is. Als jij toestemming hebt gegeven om te rijden, dan zal de verzekering dat dus gewoon afdekken.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:17

ikke schreef:
Als jij toestemming hebt gegeven om te rijden, dan zal de verzekering dat dus gewoon afdekken.

Klopt, als jij toestemming hebt gegeven, dan denkt je verzekering. Zou ze op je paard stappen zonder jouw toestemming, dan dekt jouw verzekering niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:21

Sambo schreef:
Wie weet hoe het zit als je iemand op je paard laat rijden?
Wie is hier aansprakelijk voor bijvoorbeeld ongevallen?

Wat voor ongevallen heb je op het oog?

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 15:24

Als dit het juiste antwoord is ben ik weer gerust.
Ik ben hier over na gaan denken nadat ik had gesproken
met een eigenaar van een manege.
Hij vertelde mij dat ik verantwoordelijk ben voor
de persoon die op mijn paard rijdt.
Hij had zelf meegemaakt dat er een ruiter van zijn paard viel,ze brak haar rug op 3 plaatsen.Hij was hiervoor,gelukkig,goed verzekerd want de kosten liepen op tot 250.000 Euro !!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:37

Sambo schreef:
Als dit het juiste antwoord is ben ik weer gerust.
Ik ben hier over na gaan denken nadat ik had gesproken
met een eigenaar van een manege.
Hij vertelde mij dat ik verantwoordelijk ben voor
de persoon die op mijn paard rijdt.
Hij had zelf meegemaakt dat er een ruiter van zijn paard viel,ze brak haar rug op 3 plaatsen.Hij was hiervoor,gelukkig,goed verzekerd want de kosten liepen op tot 250.000 Euro !!!

Jij bent inderdaad als bezitter aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit eigen gedragingen van jouw dieren (dus ook paarden). Ook schade aan jouw bijrijder valt hieronder. Wel kan onder omstandigheden jouw schadevergoedingsverplichting verminderen doordat de schadelijdende partij eigen schuld wordt toegerekend.
Als het goed is heb jij een AVP verzekering (aansprakelijkheid voor particulieren. Dit soort schades valt onder de dekking, tenzij je meer dan 5 paarden zou hebben.
En inderdaad, een letselschade kan ernstig oplopen.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 16:32

LDRD,bedankt.
Toch prettig om te weten hoe het nou precies zit.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:16

Wat Ikke zegt klopt dus niet helemaal. Het is niet de verantwoordelijkheid van de berijder, het is de verantwoording van de eigenaar.
Als ze een paard zonder toestemming van stal halen, is natuurlijk een heel ander geval, valt eerder onder diefstal!

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:20

Sambo schreef:
Hij had zelf meegemaakt dat er een ruiter van zijn paard viel,ze brak haar rug op 3 plaatsen.

Hoe is het met dat meisje afgelopen ? Nagelbijten / Gniffelen Kan ze nog lopen of zit ze in een rolstoel ? Verdrietig

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:34

Phynix schreef:
Wat Ikke zegt klopt dus niet helemaal. Het is niet de verantwoordelijkheid van de berijder, het is de verantwoording van de eigenaar.
Als ze een paard zonder toestemming van stal halen, is natuurlijk een heel ander geval, valt eerder onder diefstal!

Hoe krom het ook klinkt: je bent als bezitter ook aansprakelijk wanneer iemand jouw paard ongevraagd van stal haalt en er gebeurd iets. Ander verhaal wordt het in dat geval, omdat de kans dat je hier met succes een beroep op eigen schuld van de benadeelde (wanneer dat dus de 'van stal haler' is) wel redelijk is, waardoor je schadevergoedingsverplichting als bezitter vermindert cq tot nul reduceert. Als het echter een kind onder de 14 jaar is kan geen eigen schuld worden toegerekend en ga je dus alsnog het schip in.
Brengt het paard in dat geval schade toe aan een derde partij dan blijf je ook als bezitter nog steeds aansprakelijk. Daarnaast zou het mogelijk zijn dat de 'van stal haler' ook aansprakelijk is, maar hier speelt een groter bewijsprobleem cq vestiging van aansprakelijkheidprobleem. Dit is iets te gecompliceerd om hier verder op in te gaan.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:42

Ja, dat ik dan verantwoordelijk ben voor wat hij aanricht, is nog te volgen. Maar als iemand mijn paard van stal 'jat', ben ik aansprakelijk als die persoon letsel oploopt??? Dat is dan inderdaad wel errug krom......

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:46

Het aansprakelijkheidrecht is ook zeker niet altijd even redelijk....

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:08

het komt er gewoon op neer dat je altijd verantwoordelijk bent voor wat je paard doet, tenzij je hard kan maken en met bewijzen kan komen dat er medeverantwoordelijkheid van een ander is of dat de ander zich zo onbezonnen heeft gedragen dat het echt zijn schuld wordt.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:26

Ik hoorde dat je altijd verantwoordelijk bent voor je paard. Dus ook als je paard in de wei staat en er komt een pennymeisje aan dat denkt dat ze er wel op kan rijden zonder hoofdstel en zadel...

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 14:56

Chade schreef:
Hoe is het met dat meisje afgelopen ? Nagelbijten / Gniffelen Kan ze nog lopen of zit ze in een rolstoel ? Verdrietig

Ik ken haar niet persoonlijk maar ze zit idd in een rolstoel,vandaar dat de kosten ook zo hoog opliepen,denk ik.

Maar volgens mij weten de meeste mensen niet dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor wat er met je paard gebeurt ook al zit er iemand anders op.